Voisin C6 Laboratoire Prototype `1923 - Гоночный автомобиль (Франция) 1923 | |
555000455000445000
|
|
Zakład Avions Voisin, produkujący samochody konkurujące z powodzeniem z
luksusowymi autami firm Hispano-Suiza, Duesenberg, Rolls-Royce czy Bugatti,
założył tuż po pierwszej wojnie światowej Gabriel Voisin. Francuz już wcześniej
zasłynął jako jeden z pionierów lotnictwa, któremu udało się odbyć pierwszy lot
na dystansie ponad 1 kilometra. Doświadczenie to pozwoliło Voisinowi na budowę
samochodów pod wieloma względami unikatowych.
Jeden z najbardziej interesujących modeli francuskiej firmy pojawił się w 1923
roku, w którym europejskie zawody Grand Prix tryskały nowinkami technologicznymi.
Fiat jako jeden z pierwszych opanował sprężarki, zakłady Sunbeam i Bugatti
eksperymentowały z opływowymi nadwoziami, a Benz nie tylko przygotował karoserię
o niskim współczynniku oporu powietrza, ale także umieścił silnik w nietypowej
pozycji - centralnie. Voisin zbudował z kolei pierwszy samochód Grand Prix
oparty na jednoczęściowym kadłubie (monocoque), przy którym ciężkie, stalowe
podwozie stało się całkowicie zbędne.
Podobne rozwiązanie pojawiło się w samolotach jeszcze przed pierwszą wojną
światową, a kadłub wyścigowego Voisina zbudowano ze sklejonych arkuszy papieru i
drewna, przykrywając aluminium. Konstrukcja taka, tworząca podwozie i częściowo
nadwozie auta, była lekka, wytrzymała i bardzo sztywna. W obrysie opływowej
karoserii zmieściły się tylne koła, ale całą linię auta zaburzała obudowa
umieszczonego z przodu silnika. Jednostka z rozrządem suwakowym Knighta o
pojemności ograniczonej przepisami do 2l rozwijała tylko 75 KM (Benz miał w tym
czasie 90 KM, Bugatti okrągłe 100 KM, Sunbeam około 102 KM, a doładowany Fiat
nawet 140 KM). Innymi nowościami we francuskim aucie była kierownica spłaszczona
u dołu i u góry oraz śmigiełko z przodu, kierujące powietrzem chłodzącym silnik.
Braki mocy w samochodzie Voisina miały być nadrabiane niską masą i małymi
oporami powietrza, ale pionierski pojazd okazał się zbyt zawodny aby powalczyć o
zwycięstwo. W Grand Prix Francji w 1923 roku maszyna pozwoliła na zajęcie
piątego miejsca, trzy pozostałe sztuki w ogóle nie dojechały do mety. Niestety
do dzisiaj nie przetrwał żaden egzemplarz C6 Laboratoire. Wierną replikę auta
zbudował w 1993 roku Philippe Mock z Francji. Konstrukcje typu monocoque
zagościły na stałe w wyścigach Grand Prix dopiero czterdzieści pięć lat później
dzięki Lotusowi, przed którym w bolidach Formuły 3 wprowadziło je De Tomaso.
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski