Alfa Romeo P3 Prototype `1932 - Гоночный автомобиль (Италия) 1932 | |
999999999999999999999
|
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 13.04.2009
Pierwszym, wyścigowym modelem Alfy Romeo (nie
licząc P1, który okazał się kompletną klapą) zbudowanym z myślą o wyścigach
klasy Grand Prix, z których w 1950 roku wyrosła Formuła 1, był P2 konstrukcji
genialnego Vittorio Jano. Auto już w swoim debiucie w 1923 roku w GP Europy w
Lyonie zgarnęło zwycięstwo i w tym samym sezonie w GP Włoch obsadziło... cztery
pierwsze miejsca! W roku 1925 Alfa Romeo zdobyła mistrzostwo konstruktorów,
niestety kolejne zmiany w przepisach wykluczyły P2 ze startów na kilka lat (pojemność
silnika do 1,5 litra podczas gdy P2 miała 2-litrową jednostkę). W sezonie 1929
aż 5 z 10 najważniejszych wyścigów Grand Prix padło łupem włoskiego zespołu, a w
roku 1930 model odniósł swoje ostatnie zwycięstwo w sycylijskim Targa Florio i
zasłużenie odszedł na emeryturę.
W tym czasie w Alfie Romeo powstały tak znaczące konstrukcje jak 6C i legendarne
8C, które do wybuchu wojny zgarnęły cały szereg wyróżnień w wyścigach samochodów
turystycznych (zwycięstwa w 24-godzinnym Le Mans, Mille Miglia, Targa Florio czy
24h Spa). Na trasach Grand Prix pojawił się eksperymentalny model Tipo A
wyposażony w dwa silniki z modelu 6C 1750, a w tym samym 1931 roku na szczycie
GP Włoch stanęła 8C 2300, która ze względu na tor otrzymała przydomek Monza (w
kolejnym sezonie auto wygrało między innymi w... polskim GP Lwowa). Aby jednak
poważnie myśleć o powrocie na szczyt potrzeba było czegoś nowego. Tym czymś
okazała się skonstruowana przez Jano jednoosobowa Alfa Romeo P3, znana również
jako P3 Monoposto lub po prostu Tipo B (tudzież Tipo B 2600 Monoposto).
Człon "Motoposto" odnosił się do konstrukcji P3, w której znajdowało się jedynie
miejsce dla usadowionego centralnie kierowcy. Przepis znoszący obowiązek
podróżowania wraz z kierowcą mechanika w wyścigach GP wprowadzono już w sezonie
1925, ale pierwsze auta korzystające w pełni z tych zmian pojawiły się w
większej liczbie dopiero kilka lat później. P3 nie była pierwsza, ale z racji na
największe sukcesy w swoim gronie uznawana jest za pioniera kierunku.
Serce P3 to kolejny krok ewolucji jednostki napędzającej z modelu 8C
startującego wcześniej w wyścigach Grand Prix: osiem cylindrów w rzędzie w dwóch
grupach, dwie sprężarki Roots, blok odlany z żelaza, dwuczęściowy wał korbowy,
dwa wałki rozrządu i po dwa zawory na cylinder oraz smarowanie pod wysokim
ciśnieniem z suchą miską olejową. Przy pojemności 2,65 litrów jednostka
rozwijała moc 190 KM. W roku 1934 silnik rozwiercono do 2,9 litrów otrzymując
około 215 KM, a rok później do 3,4 litrów generując już 265 KM. Ostatnia
wariacja P3 dysponowała jednostką napędową powiększoną do 3,9 litrów, która
produkowała aż 305 KM mocy.
Napęd przenoszono poprzez mokre, dwutarczowe sprzęgło i 4-biegową skrzynię
biegów na oryginalny, tylny most z mechanizmem różnicowym rozdzielającym obroty
ma dwie samodzielne półosie i stożkowe przekładnie dla każdego z kół.
Rozwiązanie takie umożliwiało łatwą zmianę przełożeń przekładni głównej i
sprawiło, że tylne resory nie musiały przenosić reakcji sił hamujących i
napędowych. Samo zawieszenie P3 oparto na tradycyjnych, podłużnych resorach
półeliptycznych i ciernych amortyzatorach, a przy każdym z kół znalazły się
hamulce bębnowe, przedni most pozostał sztywny. Puste auto ważyło tylko około
770 kilogramów (gdyby nie ciężki silnik byłoby to jeszcze mniej). Wraz z
rozwierceniem silnika i podniesieniem mocy do przeszło 300 KM wprowadzono
niezależne, przednie zawieszenie, amortyzatory hydrauliczne oraz
ćwierćeliptyczne resory z przodu. Jeszcze w 1935 roku ponownie zmodyfikowano
tylne zawieszenie stosując swobodną oś opartą między innymi na poprzecznym
resorze piórowym.
P3 z Tazio Nuvolarim, Louisem Chironem, Rudolfem Caracciolą, Achille Varzi'm i
Luigi'm Fagnoli'm za kierownicą wygrała większość ważniejszych GP w latach
1932-1934. W tym czasie, w roku 1933, Alfę Romeo przejęła państwowa firma, w
wyniku zmian zlikwidowano oddział sportowy, a auta wyścigowe (w tym sześć sztuk
P3, niektóre wyposażane w specjalne, opływowe nadwozia, tak zwane P3/Tipo B
Aerodynamica) wylądowały w największym zespole na kontynencie, Scuderii Ferrari
(fabryczny zespół Alfy powrócił na scenę w 1938 roku). W 1935 roku z inicjatywy
Enzo Ferrari'ego pojazd po nieznacznych modyfikacjach (dwa miejsca w środku
zamiast jednego, koła zapasowe, reflektory, klakson) wystawiono do Mille Miglia.
Oczywiście wygrał. W wyścigach Grand Prix, w których zaczęły niepodzielnie
dominować niemieckie konstrukcje nie było już tak łatwo. W 1935 roku pojazd
odniósł jeszcze spektakularne, historyczne zwycięstwo w GP Niemiec na
Nordschleife z Nuvolarim za kierownicą (który wkrótce przeniósł się do Auto
Union) gromiąc na oczach kilkuset tysięcy niemieckich widzów pięć maszyn
Mercedesa i cztery Auto Union, ale w kolejnym sezonie został już zastąpiony
między innymi przez znacznie nowocześniejszą, 370-konną Alfę Romeo Tipo 12 C36.
Po ostatnich sukcesach P3 przeszła zasłużenie do historii jako jeden z
najwspanialszych samochodów Grand Prix, jakie kiedykolwiek zbudowano.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - R8 (spręż.)
Położenie - przód
Pojemność - 2654 cm³
Moc - 190 KM
Moment obrotowy - brak danych
Napęd - tył
Skrzynia biegów - manual / 4
WYMIARY
Masa - 770 kg
Długość - brak danych
Szerokość - brak danych
Wysokość - brak danych
Rozstaw osi - 2640 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1400 mm/1345 mm
Opony przód - 28x5.50 18
Opony tył - 28x5.50 18
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - 225 km/h