Maserati Tipo V4 Sport Spider Prototype `1934 - Гоночный автомобиль (Италия) 1929 | |
999999999999999999999
|
Włoski, rodzinny zakład firmowany nazwiskiem Maserati powstał z myślą o
bardzo wąskiej specjalizacji - wyścigach samochodowych. Jako pierwszy z braci
Maserati szlak przetarł Carlo, który już w 1899 roku, w wieku 18 lat
zaprojektował swój pierwszy, jednocylindrowy silnik. Carlo zaczynał u producenta
rowerów w Affori, później pracował nad motocyklami Carcano, znalazł się w
zakładach Fiata, Isotta-Fraschini, Bianchi i Junior. Zmarł już w 1910 roku po
ciężkiej chorobie w wieku tylko 29 lat.
Jako kolejny zamiłowanie do mechaniki ujawnił Alfieri, który dzięki Carlo został
zatrudniony w zakładzie Isotta-Fraschini. Później dołączył do niego w tym samym
miejscu pracy Ettore. W połowie grudnia 1914 roku 27-letni Alfieri założył
własną firmę: Societa Anonima Officine Alfieri Maserati, do której rok później
dołączył 17-letni Ernesto. Z fabryką Isotta-Fraschini związał się w tym czasie
kolejny z braci, Bindo. Z samochodami nie miał do czynienia tylko Mario, który
został malarzem i któremu marka zawdzięcza swoje logo z trójzębem.
Zakład Maserati zaczynał od modyfikacji silników innych producentów pod kątem
udziału w wyścigach, a od roku 1922 zacieśniał współpracę z turyńskim Diatto,
dla którego miał zbudować samochód wyścigowy. Firma ostatecznie zbankrutowała, a
Maserati cztery lata później przedstawiło pierwsze, własne auto na tor, bolid
Tipo 26 z 8-cylindrowym silnikiem o pojemności półtora litra. Model rozwijano
nieustannie przez blisko osiem lat. W sezonie 1928, w którym weszła w życie
wolna formuła, nie przewidująca większych ograniczeń dla samochodów wyścigowych,
konkurencja była na tyle silna, Tipo 26 nie mogło dłużej nawiązywać równorzędnej
walki. Dlatego też w 1929 roku Alfieri przygotował nową, niezwykłą maszynę -
szokujące Tipo V4 z widlastym silnikiem z szesnastoma cylindrami! Nie było to
jednak zwykłe V16.
Potężne serce mechanicznego lewiatana powstało poprzez połączenie pod kątem
tylko 25 stopni dwóch bloków silnika z modelu Tipo 26B z... dwoma wałami
korbowymi zespolonymi we wspólnej skrzyni korbowej. Wielkie V16 z blokiem z
Elektronu (stop magnezu z aluminium, cynkiem, manganem i krzemem) uzbrojono w
dwie sprężarki Roots, dwa specjalnie zaprojektowane dla tego modelu i
umieszczone przed sprężarkami gaźniki Webera, cztery wałki rozrządu i po dwa
zawory na cylinder. Przy 5,5 tysiącach obrotów na minutę silnik rozwijał jakieś
305 koni mechanicznych. Z czasem moc podniesiono do 375 KM. Do kształtu i
pojemności silnika odnosiła się nazwa modelu.
Pojazd zbudowano na drabinowej ramie z Tipo 26 z powiększonym rozstawem osi z
dwoma, wzdłużnymi dźwigarami ze stali i poprzecznymi ściankami działowymi. Koła
z ogumieniem Dunlop zawieszono na sprężynach piórowych i amortyzatorach ciernych,
przy każdym znalazły się hamulce bębnowe. Otwartą karoserię wykonano z aluminium.
Jednostka napędowa znalazła się z przodu i poprzez 4-stopniową, ręczną skrzynię
biegów napędzała tylne koła. W zależności od konfiguracji ważący 980-1050
kilogramów samochód mógł rozpędzić się aż do 275 km/h.
Tipo V4 przyczynił się do pierwszych sukcesów Maserati w prestiżowych wyścigach
Grand Prix. Alfieri na torze Monza uzyskał najlepszy czas okrążenia, który
pobito dopiero w 1954 roku (!), ale na mecie był szósty. W roku 1930 Baconin
Borzacchini wygrał w Trypolisie, co było pierwszym z wielu zwycięstw marki w
zawodach Grand Prix. Model wystawiono nawet do amerykańskiego Indianapolis 500,
ale pozbawiony według panujących tam zasad sprężarki nie mógł pokazać zbyt
wiele.
Już w lipcu 1929 roku Tipo V4 przyniósł rozgłos marce w nieco innej kategorii: w
biciu rekordów prędkości maksymalnej. Borzacchini na publicznej trasie w pobliżu
Cremony na dystansie 10 kilometrów ze startu lotnego uzyskał średnią aż 246,069
km/h (zaledwie pięć lat wcześniej absolutny rekord prędkości naziemnej sięgnął
235 km/h). Na pobicie rekordu Maserati potrzeba było trzech lat... i
1500-konnego Bluebirda Malcolma Campbella.
W sezonie 1932 pojawił się blisko 350-konny Tipo V5 z silnikiem powiększonym do
4,9 litrów, który nie powtórzył sukcesów poprzednika i po wypadkach skończył na
złomie. Dwa silniki V16 posłużyły później jako napęd wyścigowej łodzi hrabiego
Theo Rossi di Montelera (jeden z nich wykorzystano później do budowy repliki
V5). Po przygodach z "Sedici Cilindri" Maserati skupiło się na modelach
8-cylindrowych, do których należał między innymi jednoosobowy bolid 8CM z
3-litrowym silnikiem o mocy 220 KM. Rok 1933 był ostatnim rokiem torowych
sukcesów marki przed wprowadzeniem 750-kilogramowej formuły i zdominowaniem
zawodów przez niemieckie samochody Auto Union i Mercedes-Benza. Ale na tym
historia Tipo V4, który w roku 1931 doczekał się drugiego egzemplarza, wcale się
nie zakończyła.
Po pierwszych sukcesach Tipo V4 w ofercie Maserati znalazła się drogowa wersja
modelu, dla którego karoserię miała budować między innymi Castagna. Do
realizacji takiego projektu prawdopodobnie nigdy nie doszło, a zupełnie inne,
drogowe V4 powstało kilka lat później, w 1934 roku dzięki zakładowi Zagato,
którzy otrzymał zamówienie poprzez rzymskiego przedstawiciela Maserati. Autem
takim ścigano się zarówno przed jak i po wojnie, a z radarów na kilka dekad
zniknęło pod koniec lat pięćdziesiątych po poważnej awarii silnika.
W ręce turyńskiego studia wpadł według oficjalnego stanowiska Maserari
egzemplarz, którym kilka lat wcześniej szalał Borzacchini. Inne źródła mówią, że
do zwykłego ruchu drogowego przystosowany został drugi, młodszy egzemplarz.
Najważniejszym jest jednak to, że imponujący, 2-osobowy roadster Tipo V4 Sport
Zagato w dwóch odcieniach zieleni przetrwał do dnia dzisiejszego i regularnie
pokazuje się światu. Odrestaurowany samochód, który swego czasu miał być
własnością samego Tazio Nuvolari'ego, w roku 2003 obecny był na konkursie
elegancji Pebble Beach, a w roku 2014 uświetnił konkurs elegancji Villa d'Este
oraz otwartą w czerwcu w Muzeum Enzo Ferrari'ego w Modenie wystawę z okazji
stulecia firmy Maserati.
Silnik spalinowy - V16 (25°)
Położenie - przód
Pojemność - 3961 cm³
Moc - 375 KM
Moment obrotowy - brak danych
Napęd - tył
Skrzynia biegów - manual / 4
WYMIARY
Masa - brak danych
Długość - brak danych
Szerokość - brak danych
Wysokość - brak danych
Rozstaw osi - 2750 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1350 mm/1300 mm
Opony przód - 19''
Opony tył - 19''
Zbiornik paliwa - 130 l
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - 280 km/h
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 20.06.2014