Alfa Romeo B.A.T. 9 Concept `1955 - ÑïîðòÊóïå (Èòàëèÿ) 1955 | |
|
ÒÅÑÒ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 05.08.2008
Przez trzy lata pod rząd począwszy od 1953
roku studio Bertone wszystkim odwiedzającym salon samochodowy w Turynie
serwowało wstrząsające przeżycia za sprawą konceptów z serii Berlinetta
Aerodinamica Tecnica - Studium Aerodynamicznego Sedana (w tamtym okresie "berlinetta"
odnosiło się do niewielkich sedanów, ale także do coupe, które obecnie jest w
zasadzie jedyną właściwą interpretacją). Wszystkie z nich powstały z inicjatywy
Alfy Romeo, która zwróciła się do działającego samodzielnie od 1912 roku Betrone
z zadaniem zaprojektowania samochodu pozwalającego maksymalnie zmniejszyć opór
stawiany przez powietrze przy największych, dostępnych bez większego wysiłku
prędkościach. W tamtych czasach oznaczało to ponad 200 km/h.
W roku 1953 i 1954 powstały dwa, najbardziej oszałamiające koncepty z serii -
skrzydlate B.A.T. 5 oraz jeszcze bardziej skrzydlate B.A.T. 7. Oba były tak
dopracowane (współczynnik oporu powietrza w "siódemce" wynosił zaledwie 0,19 -
dla porównania: Nissan GT-R legitymuje się wartością 0,27) i tak futurystyczne,
że jedynym odpowiednim dla nich miejscem byłby chyba tylko świat strzeżony przed
przestępcami przez wymyślonego tuż przed I wojną światową Batmana. Auta
inspirowane były Abarthem 1400 z 1952 roku a znakomite wyniki w kwestii
aerodynamiki w B.A.T. 7 to przede wszystkim wynik doświadczenia zdobytego przez
Bertone przy projektowaniu skrzydeł samolotów. W finałowym B.A.T. 9 z 1955 roku
obrano nieco inną ścieżkę...
Model powstał jako kompromis pomiędzy poprzednimi "nietoperzami" ("bat" w języku
angielskim to właśnie "nietoperz") a równoległymi mu modelami Alfy Romeo, które
dostąpiły zaszczytu produkcji seryjnej. Nie brakuje mu więc elementów wspólnych
z konceptami: zakrytych kół, wybrzuszonych we wszystkie strony nadkoli, bocznych
szyb pochylonych pod kątem 45 stopni, kabiny pasażerskiej w kształcie łzy i
skrzydeł na tyle. Same skrzydła są jednak dużo mniejsze, z przodu znajdziemy
charakterystyczną, trójkątną atrapę chłodnicy, reflektory na stałe osadzono w
wybrzuszenia nadkoli (w "piątce" i "siódemce" są chowane) a z profilu zniknęły
efektowne i efektywne wloty i wyloty powietrza.
Wszystkie auta z serii B.A.T. zaprojektowane przez Franco Scaglione zbudowano na
podwoziu z Alfy Romeo 1900 i jej silnikach. Pod maską "siódemki" znalazł się
2-litrowy, 4-cylindrowy silnik o mocy 115 koni mechanicznych połączony z ręczną
skrzynią biegów i napędzający tylne koła. Prędkość maksymalna sięgała jedynie
180 km/h, co w porównaniu do poprzednich konceptów może budzić mały jęk zawodu -
oba przekraczały dwie stówy.
Auto nigdy nie przeznaczone do produkcji seryjnej zostało kilka lat po premierze
sprowadzone do Chicago przez S.H. Arnolta, ówczesnego wiceprezydenta Bertone i
importera zagranicznych aut do USA. W 1963 roku zakupił go je 16-letni Gary
Kaberele, który wkrótce wyspecjalizował się na dentystę. W tym czasie auto miało
już na liczniku 12 tysięcy mil (ponad 19 tysięcy kilometrów). W połowie lat
osiemdziesiątych pojazd całkowicie odrestaurowano po czym wystawiano na
konkursach piękności w całym USA. W 1990 roku Kabarele musiał sprzedać auto, aby
pokryć koszty leczenia raka u swojej żony, która zmarła dwa lata później.
Wszystkie trzy koncepty przetrwały do dnia dzisiejszego i można je razem co
pewien czas podziwiać na licznych konkursach piękności. Dały one także początek
pokazanemu w 1957 roku coupe Giulietta Sprint Speciale, które dwa lata później
wprowadzono do limitowanej produkcji. W roku 2008 Bertone zaprezentowało w
Genewie (poza salonem) koncept pod tytułem B.A.T. 11 silnie inspirowany
robiącymi nadal ogromne wrażenie przodkami.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - rzędowy . 4
Położenie - przód
Pojemność - 1975 cm³
Moc - 115 KM
Moment obrotowy - brak danych
Napęd - tył
Skrzynia biegów - manual / 4
WYMIARY
Masa - brak danych
Długość - brak danych
Szerokość - brak danych
Wysokość - brak danych
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - 180 km/h