Alfa Romeo Carabo Concept `1968 - Спортивный автомобиль
(Италия) 1968 Изготовлен НА базе спортивного автомобиля Alfa Romeo Tipo 33 Stradale ЗА номером шасси 750.33.109 / дизайн Bertone... |
|
|
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 06.02.2008
Pękate i zaokrąglone kształty nadwozi
samochodowych jeszcze całkiem nieźle sobie radzące w latach sześćdziesiątych
miały wkrótce zderzyć się z zupełnie nowym trendem, w którym królowały proste
linie i ostre kąty. Nowa fala myśli stylistycznej najbardziej zauważalna była w
pojazdach koncepcyjnych, które w przeciwieństwie do prototypów przeznaczonych do
produkcji seryjnej nie miały z góry nałożonych pewnych ograniczeń i odznaczały
się oszałamiającymi jak na tamte czasy kształtami. Jednym z pierwszych okazów
nowej rasy była Alfa Romeo Carabo.
Pojazd po raz pierwszy pokazano na salonie samochodowym w Paryżu w październiku
1968 roku. Niezwykle oryginalne i futurystyczne nadwozie o niespotykanych dotąd
kształtach zaprojektował Marcello Gandini pracujący wówczas w Bertone. Projekt
zadziwiał zwiedzających i szybko odbił się głośnym echem na całym świecie. Bryłę
coupe narysowano kilkoma liniami prostymi a klinowaty profil auta w
zminiaturyzowanej wersji odzwierciedlał znaczek z nazwą modelu przyczepiony na
tyle, w którym litera "b" reprezentuje hydraulicznie unoszone do góry nożycowe
drzwi. Ten ostatni patent stał się wkrótce znakiem rozpoznawczym modeli
Lamborghini, które wychodziły także spod ręki Gandini'ego (Countach, Diablo).
Słowo "carabo" odnosiło się do włoskiej nazwy jednego z gatunków chrząszczy i
tym samym unoszone do góry drzwi były odpowiednikiem skrzydeł owada a wyrazisty,
zielony lakier odpowiednikiem koloru jego pancerza. Do znaków rozpoznawczych
zaliczyć należy też szpiczasty przód z fluorescencyjnym, pomarańczowym
pierścieniem i zaprojektowane z rozmachem wloty i wyloty powietrza obecne w
przedniej masce i na pokrywie silnika, gdzie przypominały stopnie schodów. Takie
schodkowe kształty charakteryzowały także przedni i tylny zwis oraz klapy
przednich lamp.
W przypadku dwuosobowego wnętrza zachwyt nie był już tak wielki. O głębokiej
kierownicy, kanciastych kształtach deski rozdzielczej i położonych daleko od
oczu kierowcy analogowych wskaźnikach trudno powiedzieć, że wyprzedzały swoją
epokę a upływ czasu okazał się dla nich bezlitosny - Carabo zdecydowanie lepiej
oglądać z zewnątrz.
Koncept oparto na podwoziu i centralnie umieszczonym, 32-zaworowym silniku V8 z
wyścigowego modelu Alfa Romeo Tipo 33. Nadwozie wykonano z aluminium i
najnowszych tworzyw sztucznych a jego budowa trwała tylko dziesięć tygodni. Na
potężną, przednią szybę zużyto specjalne szkło, odbijające szkodliwe
promieniowanie słoneczne i redukujące niepożądane refleksy świetlne.
Silnik, który w wyścigowym modelu Tipo 33 rozwijał moc 270 KM stłamszono do 233
koni mechanicznych rozwijanych przy 9 tysiącach obrotów na minutę. Na pułapie o
jedną trzecią niższym rozwijał on swój maksymalny moment obrotowy, nieco ponad
200 Nm. Prędkość maksymalna coupe sięgała 260 km/h.
Pod wpływem rewolucyjnego Carabo zaprojektowano niejeden sportowy pojazd lat
siedemdziesiątych a sam Marcello Gandini wkrótce potem stworzył sylwetkę dla
Lamborghini Countacha, chyba najbardziej charakterystycznego samochodu lat
siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, w którym nie trudno dopatrzeć się powiązań
z konceptem Alfy Romeo.
Według nieoficjalnych informacji model Carabo powstał w kilku (czterech?)
egzemplarzach, z których jeden ucierpiał z powodu wybuchu silnika. Auto służyło
także przy badaniach aerodynamicznych, które miały wyeliminować znany z
Lamborghini Miury problem unoszenia zbyt lekkiego przodu przy większych
prędkościach. Obecnie Carabo znajduje się w muzeum Alfy Romeo (niektóre źródła
podają też, że posiada je Betrone) i tylko okazyjnie pojawia się na różnego
rodzaju wystawach i konkursach piękności.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8
Położenie - centralne
Pojemność - 1995 cm³
Moc - 233 KM
Moment obrotowy - 206 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - manual / 6
WYMIARY
Masa - brak danych
Długość - 4170 mm
Szerokość - 1780 mm
Wysokość - 990 mm
Rozstaw osi - 2350 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1300 mm/1360 mm
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - 260 km/h