Mercedes-Benz C 36 AMG (W202) `1993 - Седан (Германия) | |
|
|
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 19.06.2014
AMG do roku 1999 pozostawało samodzielną
instytucją, która od przeszło trzydziestu lat z upodobaniem modyfikowała
samochody Mercedes-Benza, wysyłając je bez najmniejszego skrępowania na podbój
torów wyścigowych, a później także autostrad. Właśnie wtedy większość udziałów w
firmie przejął ówczesny gigant Daimler-Chrysler, który całe lata
dziewięćdziesiąte zacieśniał współpracę z zakładem z Affalterbach. W roku 2005
przejęto resztę akcji.
Pierwszym owocem wspólnych wysiłków już w 1993 roku była usportowiona limuzyna
klasy średniej o oznaczeniu C 36 AMG, którą pokazano jesienią na salonie
samochodowym we Frankfurcie. Auto powstało na mocy umowy o kooperacji,
podpisanej trzy lata wcześniej, która objęła również dystrybucję samochodów AMG
poprzez całą, ogólnoświatową sieć Daimlera.
Klasa C serii W202 była w tym czasie drugim po klasie S, zupełnie nowym modelem
Mercedes-Benza o oznaczeniu jednoliterowym. Model zastąpił wysłużoną,
produkowaną przez dziesięć lat serię 190. Auto kierowane do bardzo szerokiego
grona odbiorców dostępne było z rzędowymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi
o czterech, pięciu lub sześciu cylindrach o pojemnościach od 1,8 do 2,8 litrów i
mocach w przedziale od skromnych 75 do 193 koni mechanicznych. Równolegle w
bardziej luksusowych i większych modelach oferowano jednostki V8 i V12, których
moc sięgała nawet 408 KM. Motywacja do zagrania na "wysokie C" była bardziej,
niż wystarczająca.
Samochód, przy okazji którego AMG zarejestrowano oficjalnie jako zastrzeżony
znak towarowy, odznaczał się nowymi pasami zderzaków, progami i 17-calowymi
felgami z szerokim ogumieniem. Na życzenie producent mógł zainstalować spoiler
na klapie bagażnika. Auto z niezależnym zawieszeniem, seryjnym wspomaganiem
kierownicy i układem ABS utwardzono, obniżono o 30 milimetrów i o 10 milimetrów
zwiększono rozstaw kół z przodu. W porównaniu do 193-konnego C 280 pojazd
przytył o 70 kilogramów, ale stosunek mocy do masy spadł z 7,36 do 5,32
kilogramów na każdy koń mechaniczny, co sprowadza nas do najważniejszego.
Silnika.
AMG przygotowało na potrzeby auta nową, 6-cylindrową jednostkę, dla której
punktem wyjścia był 3,2-litrowy silnik o mocy 220 KM. Motor z dwoma wałkami
rozrządu, czterema zaworami na cylinder i wielopunktowym wtryskiem paliwa
powiększono do przeszło 3,6 litrów (stąd 36 w nazwie auta), z czym wiązały się
nowe, kute tłoki, nowy wał korbowy, wałki krzywkowe, wydech oraz elektronika. Z
takiej pojemności uzyskano 280 koni przy 5750 obrotach na minutę oraz 385
niutonometrów przy czterech tysiącach obrotów na minutę. Napęd na tylną oś
przekazywała automatyczna skrzynia biegów o czterech przełożeniach, a od 1996
roku pięciu, oraz nowy mechanizm różnicowy. Ręcznej skrzyni nie przewidziano w
tej konfiguracji w ogóle. Zgodnie z filozofią AMG każdy silnik składał ręcznie
jeden mechanik, który po ukończeniu dzieła podpisywał się na tabliczce
znamionowej.
Samochód, który w wyścigach wykorzystywano jako pojazd medyczny i bezpieczeństwa,
rozpędzał się do stu kilometrów na godzinę w czasie niecałych siedmiu sekund.
Kierowca, zasiadając w nowym fotelu, trzymając w rękach nową kierownicę od AMG i
spoglądając na białą ściankę z zegarami, z winy elektronicznego ograniczenia
prędkości maksymalnej mógł myśleć tylko o 250 kilometrach na godzinę. W ich
wytraceniu pomagał układ hamulcowy z tarczami zapożyczonymi z większego
Mercedes-Benza SL.
Na rok 1994 po dziesięciu miesiącach prac przygotowano C 36 AMG w wersji
homologowanej na rynek amerykański. Trzy lata później produkcja modelu
przekroczyła 5000 egzemplarzy. W roku 1997 pojawił się nowy model C 43 AMG z
8-cylindrowym, widlastym silnikiem o pojemności 4,3 litrów i mocy 308 KM. Pojazd
zadebiutował we Frankfurcie obok limuzyny E 55 AMG, następcy o przeszło półtora
roku młodszego modelu E 50 AMG, sprzedanego w ponad dwóch tysiącach sztuk (wcześniej
powstało kilkadziesiąt sztuk tajemniczego E 36 AMG). Do czerwca 1997 roku
zbudowano łącznie 5221 egzemplarzy C 36 AMG.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - R6
Położenie - przód
Pojemność - 3606 cm³
Moc - 280 KM
Moment obrotowy - 385 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - auto / 4
WYMIARY
Masa - 1490 kg
Długość - 4485 mm
Szerokość - 1720 mm
Wysokość - 1380 mm
Rozstaw osi - 2690 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1505 mm/1485 mm
Opony przód - 225/45 R 17
Opony tył - 245/40 R 17
Zbiornik paliwa - 62 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 6.9 s
Prędkość maksymalna - 250 km/h
Średnie spalanie - 85 l/100km