Venturi Atlantique 300 (1 G.) `1996 - Спортивный автомобиль (Франция) 1996 | |
|
W połowie lat osiemdziesiątych gdzieś we Francji zawiązano nowe
przedsiębiorstwo, którego celem miała być produkcja stylowych grand tourerów o
sportowym zacięciu - MVS, przemianowane później na o wiele lepiej brzmiące
Venturi. Pierwsze lata spędzono na przygotowaniu prototypów z silnikami
Volkswagena i Renaulta, które miały przyciągnąć pierwszych klientów, a przed
kolejną dekadą wprowadzono do produkcji pierwsze modele z prawem do poruszania
się po drogach publicznych.
Na początku kolejnego dziesięciolecia o Venturi słyszeli już wszyscy. Marka,
która zmieniła właścicieli, miała własny puchar wyścigowy dla dżentelmenów w
samochodach GT, dołączyła do Formuły 1 z silnikami produkcji Lamborghini i
przypuściła ofensywę na 24-godzinny wyścig Le Mans. Tak ambitne działania
nadwyrężyły finanse małej firmy, która sprzedawała kilkadziesiąt samochodów
osobowych rocznie. Ratunkiem miała być kolejna zmiana właścicieli i odświeżenie
palety modelowej: na rynek weszło atrakcyjne coupe Atlantique 300, które miało
rywalizować z takimi samochodami, jak Porsche 911, Honda NSX, Ferrari 348 czy
Lotus Esprit, do których nawiązywało kształtami nadwozia z chowanymi
reflektorami i bocznymi wlotami powietrza.
Sam szyld Atlantique nie był niczym nowym. Sportowe coupe Atlantique 260
widniało w katalogu Venturi od początku lat dziewięćdziesiątych, kiedy to
napędzał je turbodoładowany silnik V6 o pojemności 2,8 litra i mocy około 260
koni mechanicznych. Dopiero kilka lat później pojawiło się nowe Atlantique 300
na zmodernizowanej, autorskiej platformie, ubranej w nowocześniejszą i bardziej
zaokrągloną karoserię. Coupe otrzymało widlastą szóstkę z dwoma zaworami na
cylinder, wykorzystywaną przez Peugeota, Renaulta oraz Volvo. Silnik o
pojemności prawie trzech litrów wyposażono w turbodoładowanie, a motor w
podobnej konfiguracji znany był również z Renaulta Alpine A610. Jego maksymalna
moc przy 5,3 tysiącach obrotów na minutę dochodziła do 285 koni mechanicznych, a
maksymalny moment obrotowy przy 2,5 tysiącach obrotów na minutę sięgał 420
niutonometrów.
Jednostkę napędową umieszczono centralnie, a w kabinie coupe było miejsce tylko
dla kierowcy i pasażera. Motor połączono z ręczną skrzynią o pięciu biegach,
która wysyłała moc na tylną oś. Turbodoładowane, półtoratonowe Atlantique 300
miało rozpędzać się do setki w 5,5 sekund i rozwijać prędkość maksymalną 280 km/h,
czym nie odstawało od rywali. Klientom Venturi z czasem zaproponowano również
wolnossący model z 2,9-litrowym V6 z czterema zaworami na cylinder. Tańszy
wariant francuskiego coupe dysponował mocą około 210 KM i momentem obrotowym
dochodzącym do 280 Nm. Motor ten połączono z leniwym, czterostopniowym automatem,
który pozwalał na rozwinięcie setki w niecałe osiem sekund.
W roku 1998 model Atlantique 300, kosztujący jakieś 550 tysięcy franków
francuskich, przeszedł ostatnią modernizację, która pociągnęła za sobą
podniesienie mocy silnika do 310 koni mechanicznych za pomocą dwóch
turbosprężarek. Na bazie drogowego auta przygotowano jak zwykle również wersję
torową, której moc przekraczała 400 koni mechanicznych. Venturi produkowało
swoje coupe do roku 2000, kiedy to stanęło na skraju bankructwa. W sumie
sprzedano niespełna 700 egzemplarzy wszystkich wersji silnikowych. Po zmianie
właścicieli i siedziby na Monako firma nie wróciła już do dawnych zainteresowań
i poświęciła się samochodom elektrycznym, od miejskich i użytkowych po wyścigowe
i bijące rekordy prędkości maksymalnej.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V6 turbo
Położenie - centralne
Pojemność - 2975 cm³
Moc - 285 KM
Moment obrotowy - 420 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - manual / 5
WYMIARY
Masa - 1250 kg
Długość - 4240 mm
Szerokość - 1840 mm
Wysokość - 1180 mm
Rozstaw osi - 2500 mm
Rozstaw kół przód/tył - 1500/1590 mm
Opony przód - 205/50 R 17
Opony tył - 205/50 R 17
Zbiornik paliwa - 90 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 5.5 s
Prędkość maksymalna - 290 km/h
Średnie spalanie - 9.5 l/100 km
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 13.11.2018