Volvo 850 R `1996 (1 G.) - Спортивный автомобиль (Швеция) 1991 | |
|
W połowie lat siedemdziesiątych Volvo, podobnie jak i inne marki, musiało
zmagać się ze skutkami kryzysu paliwowego, ale na domiar złego Szwedzi mieli
problemów znacznie więcej. Modele nowej serii 240 cierpiały z powodu wątpliwego
poziomu jakości, ich produkcja była zbyt kosztowna, a eksport w ogóle
nieopłacalny. Sytuacji nie ratowała też seria 200, przygotowana w holenderskim
oddziale. Na uratowanie firmy przed upadkiem potrzeba było czegoś zupełnie
nowego. Tym czymś był model 760, na którego opracowanie wydano 3,5 bilionów
koron szwedzkich.
Maszyna zadebiutowała w lutym 1982 roku. Była bardziej niezawodna,
oszczędniejsza, łatwiejsza w serwisowaniu, cichsza, prężniejsza niż 240 i miała
napęd przenoszony na tylną oś, a z silnikiem wysokoprężnym, który produkował
Volkswagen była najszybszym tego typu samochodem na świecie. Uratowała Volvo i
dała początek zupełnie nowej generacji aut, której żywot zakończył się dopiero w
1998 roku z zaprzestaniem produkcji V90.
Na przełomie dekad "Siedemsetkę" zastąpiono seriami 940 i 960, do których w roku
1991 dołączyło mniejsze 850. Modele 850, przygotowywane w Göteborgu, nie miały
ze swoimi poprzednikami prawie nic wspólnego. Silniki umieszczono w nich
poprzecznie z przodu, obok zainstalowano niezwykle kompaktowe skrzynie biegów i
na przód przekazywano napęd. Kolejną nowością było wielodrążkowe, tylne
zawieszenie typu Delta Link. W kwestiach bezpieczeństwa, obejmującego od 1994
roku między innymi boczne poduszki powietrzne (SIPS - Side Impact Protection
System) i automatycznie regulowane pasy bezpieczeństwa, samochód nie miał sobie
równych. 850 zgarnęło blisko 50 nagród w różnych testach na całym świecie! Jego
projekt pochłonął 15 bilionów koron, najwięcej w historii szwedzkiego przemysłu.
Model 850, którego produkcję rozpoczęto dość nietypowo, bo w Belgii, już na
starcie oferowany był w 170-konnym wydaniu GLT ze sportowym zacięciem. To
oczywiście nie wystarczyło na długo. W roku 1994 po wprowadzeniu kilku słabszych
odmian do sprzedaży weszło 225-konne 850 Turbo, znane poza Szwecją jako T-5.
Kilka miesięcy później dołączyło do niego jeszcze mocniejsze 850 T-5R, które
dysponowało 240 końmi mechanicznymi i zostało opracowane przy udziale
specjalistów Porsche. Samochód sprzedano w 2500 sztuk w kolorze żółtym, później
w 2500 sztuk w kolorze czarnym i w końcu 2500 sztuk w kolorze ciemnozielonym.
Wszystkie zniknęły z salonów sprzedaży zanim zdążyły na nich osiąść pierwsze
drobinki kurzu.
Oczywiście żądza mocy klientów Volvo nie zmalała. W roku 1996 wprowadzono
kolejne warianty: wysokoprężne, pięciocylindrowe TDI, 193-konny model z
niskociśnieniową turbosprężarką i napędem na wszystkie koła oraz odpowiadające
największym wymaganiom 850R, najmocniejszy i najszybszy, drogowy samochód w
historii Volvo. Auto jak zwykle oferowano jako sedan oraz jeszcze bardziej
kanciaste, dłuższe o pięć centymetrów, pojemne kombi (1490 litrów przestrzeni
bagażowej), które w USA reklamowano hasłem "Czy słyszałeś kiedykolwiek aby torby
z zakupami krzyczały?".
850R z zewnątrz można było poznać po splitterze z przodu, spoilerze z tyłu oraz
7-ramiennych felgach o średnicy 17 cali z gumami Pirelli P Zero o bardzo niskim
profilu (16-calowe obręcze były opcją). W każdym rogu auta znalazły się
sztywniejsze amortyzatory, a zawieszenie wzmacniały drążki skrętne o
powiększonej średnicy. Na niektórych rynkach maszynę uzbrojono także w większe
tarcze hamulcowe. Wnętrze, w zależności od preferencji, można było wykończyć
skórą, Alcantarą, zamszem, drewnem i innymi materiałami. Wybór koloru karoserii
był ograniczony początkowo do czerwieni i czerni.
Moc szwedzkiej machiny pochodziła z 2,3-litrowego, 20-zaworowego silnika o
pięciu, ustawionych w rzędzie cylindrach. Dzięki nowej elektronice, większej
turbosprężarce, zmianach w układach dolotowym i chłodzenia jednostka rozwijała
250 koni mechanicznych i 350 niutonometrów, o 10 KM i 50 Nm więcej, niż w
przypadku 850 T-5R. Silnik łączono z 5-stopniową, automatyczną skrzynią biegów,
która przekazywała napęd na przód i pozwalała na rozwinięcie 100 km/h w czasie
sześciu sekund z hakiem. Na krótko w ofercie pojawiła się również ręczna
skrzynia biegów, której towarzyszyło sprzęgło lepkościowe z mechanizmem
różnicowym o ograniczonym poślizgu Torsena. Standardem był system ABS i kontrola
trakcji. Na prostych 850R przekraczało prędkość 250 km/h. Ze względów
podatkowych 850R oferowano we Włoszech z 2-litrowym silnikiem, z którego
wyciśnięto 210 koni mechanicznych.
Tym razem Szwedzi nie ograniczali produkcji. Niektóre źródła mówią o
wypuszczeniu nawet siedmiu tysięcy sztuk 850R. Kariera auta nie trwała jednak
długo. Już w listopadzie 1996 roku ogłoszono odświeżoną linię modelową pod nazwą
S70 dla sedana oraz V70 dla kombi. Z czasem także do niej dołączyły 239-konny
wariant T5 oraz 250-konny R.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - R5 + turbo
Położenie - przód
Pojemność - 2319 cm³
Moc - 250 KM
Moment obrotowy - 350 Nm
Napęd - przód
Skrzynia biegów - auto / 5
WYMIARY
Masa - 1420 kg
Długość - 4660 mm
Szerokość - 1760 mm
Wysokość - 1420 mm
Rozstaw osi - 2660 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1520 mm/1470 mm
Opony przód - 205/45 R 17
Opony tył - 205/45 R 17
Zbiornik paliwa - 73 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 6.7 s
Prędkość maksymalna - 257 km/h
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 26.07.2014