Audi R8C Prototype `1999 - Гоночный автомобиль (Германия) 1999 | |
550750450350555000000
|
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 11.02.2017
W połowie lat dziewięćdziesiątych oddział
sportowy Audi miał w swojej kieszeni urodzonego zwycięzcę w postaci sedana A4,
który nadwagę nadrabiał napędem na wszystkie cztery koła. Własnymi siłami lub
przy wsparciu lokalnych dealerów samochody marki pojawiły się w mistrzostwach
turystyków na całym świecie, które opanowały bez większego wysiłku i przywiozły
do domu tytuły mistrzowskie z aż siedmiu krajów. W roku 1998 zmienione przepisy
wykluczyły w większości pucharów auta z napędem Quattro, a przednionapędowe A4
nie miało właściwie nic do powiedzenia. W poszukiwaniu nowych wyzwań obrano
kierunek na... Le Mans!
W sezonie 1998 trwający całą dobę wyścig Le Mans był po raz ostatni domeną
maszyn klasy GT1, które miały swoje odpowiedniki wśród samochodów produkowanych
seryjnie, ale tak naprawdę były przygotowywanymi od zera stworzeniami wyłącznie
torowymi. Goniły za nimi prototypy klasy LMP i to właśnie w tego typu pojazd
zainwestowało w pierwszej kolejności Audi. Opracowanie samochodu od zera trwało
około piętnastu miesięcy, a pierwszy prototyp, spydera R8R, pokazano publicznie
jesienią 1998 roku.
Ambitny projekt pociągnął za sobą zaprojektowanie zupełnie nowego silnika w
Neckarsulm, nowego podwozia i karoserii w Ingolstadt oraz węglowego kadłuba,
który przybył z Włoch od Dallary. Sercem pierwszego, wyścigowego Audi klasy LMP
została benzynowa jednostka V8 o pojemności 3,6 litrów z czterema zaworami na
cylinder i dwoma turbosprężarkami Garretta. Umieszczony centralnie silnik
dostarczał około 610 koni mechanicznych przy 6,3 tysiącach obrotów na minutę.
Połączono go z sekwencyjną, 6-stopniową skrzynią biegów od brytyjskiego Ricardo,
która wysyłała moc na tylną oś z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu
i oponami Michelin na 18-calowych obręczach Oz.
R8R po wielu modyfikacjach pokazano na pierwszych, publicznych testach w grudniu.
W pracach nad samochodem Audi wspomagał działający od końca lat
siedemdziesiątych zespół Joest Racing, który pierwszym prototypem zupełnie "zielonego"
w tym segmencie Audi był zaskoczony do tego stopnia, że zastanawiał się czy nie
popełnił błędu. Kilka miesięcy po prezentacji wozu przystąpiono do prac nad jego
drugim wariantem, coupe R8C klasy LM GTP, którego opracowanie powierzono
oddziałowi Audi Sport UK z Buckinghamshire. Start z prototypem GT pozwalał na
wypróbowanie innego rodzaju ogumienia, podniesienie ciśnienia doładowania i
wyzwolenie z silnika dodatkowych 30 koni mechanicznych oraz zupełnie inne
podejście do aerodynamiki. W obu modelach zastosowano zdejmowane szybko tylne
części karoserii, które zapewniały łatwy dostęp do skrzyni biegów.
W ramach projektu Le Mans zatrudniono aż dwunastu kierowców. Spyder wystartował
po raz pierwszy w marcu 1999 roku w 12-godzinnym wyścigu na pętli Sebring w USA
i wspiął się na ostatni stopień podium, a rozpędzające się do 350 km/h coupe
miało ruszyć do boju dopiero w czerwcu w Le Mans. Tak naprawdę nigdy nie było na
to gotowe - do ostatnich dni zmagano się z dociskiem aerodynamicznym czy
odlatującymi drzwiami.
Audi na swój debiut w Le Mans przygotowało cztery samochody, dwa spydery w
barwach Audi Sport Team Joest oraz dwa coupe w kolorach Audi Sport UK. R8R
dojechały do mety na miejscach trzecim i czwartym, odpowiednio pięć i dziewięć
okrążeń za zwycięzcą, który pokonał 365 okrążeń pętli Circuit de la Sarthe.
Coupe tyle szczęścia nie miały. Pierwsze odpadło po 55 okrążeniach, drugie
wycofano po 198 kółkach, oba po awariach skrzyni biegów. Niepowodzenie coupe
Audi przyćmiła klęska Mercedes-Benza, który po wypadku z latającym CLR wycofał
się z walki w połowie wyścigu.
Efekty pierwszej wycieczki do Le Mans sprawiły, że Audi skupiło się wyłącznie na
spyderze, a coupe odeszło w niepamięć. Zbudowano tylko dwie sztuki, które wzięły
udział tylko w jednym wyścigu, jedną z nich można zobaczyć w muzeum marki. W
sezonie 2000 wystawiono stare R8R oraz nowe R8, które ewoluowało przez kilka
kolejnych lat. Wynik: trzy wygrane z rzędu w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i
kolejne dwie po roku przerwy! R8 dopiero w roku 2006 zostało zastąpione przez
otwarte R10 TDI, a następnie R15 TDI. W tym czasie w ofercie marki pojawiło się
drogowe coupe o oznaczeniu R8. Na bazie R8C przygotowano Bentley'a Speed 8,
który zwyciężył w Le Mans w 2003 roku, a do długodystansowców z zamkniętym
nadwoziem Audi wróciło dopiero w 2011 roku za sprawą R18 TDI. W latach 1999-2016
prototypy niemieckiej marki wygrały w sumie w 107 wyścigach, w tym aż trzynaście
razy w Le Mans.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8 . 90° (Twin Turbo)
Położenie - centralne
Pojemność - 3596 cm³
Moc - 640 KM
Moment obrotowy - 760 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - sekw. / 6
WYMIARY
Masa - 950 kg
Długość - 4750 mm
Szerokość - 1980 mm
Wysokość - 900 mm
Rozstaw osi - 2700 mm
Opony przód - 33/65-18
Opony tył - 36/71-18
Zbiornik paliwa - 95 l
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - 350 km/h