Audi R8R Prototype `1999 - Гоночный автомобиль (Германия) 1999 | |
999999999999999999999
|
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 11.02.2017
W połowie lat dziewięćdziesiątych interesujące
się różnego typu wyścigami samochodów sportowych Audi miało w swojej kieszeni
urodzonego zwycięzcę. Był nim sedan A4, który nadwagę nadrabiał czymś, czego nie
miała konkurencja - napędem na obie osie. Niemiecka marka pojawiła się w
pucharach samochodów turystycznych na całym świecie i już w sezonie 1996 zdobyła
tytuły mistrzowskie w aż siedmiu krajach. Dwa lata później zmienione przepisy
wykluczyły w większości krajów auta z napędem Quattro, a przednionapędowe A4 nie
było w stanie wypełnić po nich pustki. Audi potrzebowało nowych wyzwań.
Pod uwagę były brane najwyższe szczeble w drabince sportów motorowych. Formuła 1
odpadła w przedbiegach. Został 24-godzinny wyścig Le Mans oraz zawody
dopuszczające prototypy klasy LMP. Audi było w tym temacie całkowicie "zielone",
ale wystarczyło kilka lat intensywnej pracy, aby stało się synonimem Le Mans i
rządziło w nim przez ponad dekadę.
Opracowanie od zera zupełnie nowego samochodu wyścigowego zajęło niemieckiej
firmie kilkanaście miesięcy, w ciągu których współpracowano ze specjalistami z
Niemiec, Włoch oraz Wielkiej Brytanii. Ambitny projekt objął zaprojektowanie
zupełnie nowej jednostki napędowej w Neckarsulm, nowego podwozia i karoserii w
Ingolstadt oraz węglowego kadłuba, który przybył z Włoch od Dallary. Pierwszy
prototyp, spydera R8R, pokazano publicznie jesienią 1998 roku.
Niedoświadczoną markę w przygotowaniu i późniejszym wystawieniu maszyn do
startów wspomógł działający od końca lat siedemdziesiątych zespół Joest Racing,
który zyskał sławę startami w samochodach Porsche. Ekipa Reinholda Joesta była
tak zaskoczona pierwszym prototypem Audi, że zastanawiała się czy nie popełniła
wielkiego błędu. W grudniu gruntownie zmodyfikowany samochód pojawił się na
pierwszych publicznych testach. Równolegle oddziałowi Audi Sport UK powierzono
przygotowanie coupe R8C z zupełnie inną karoserią, które miało wpisywać się w
klasę LMGTP. W obu modelach zastosowano zdejmowane szybko tylne części karoserii,
które zapewniały łatwy dostęp do skrzyni biegów.
Sercem pierwszego, wyścigowego prototypu Audi została benzynowa, widlasta ósemka
o pojemności 3,6 litrów z czterema zaworami na cylinder i dwoma turbosprężarkami
Garretta. Umieszczony centralnie silnik dostarczał około 610 koni mechanicznych
przy 6,3 tysiącach obrotów na minutę. Połączono go z sekwencyjną, 6-stopniową
skrzynią biegów od brytyjskiego Ricardo, która wysyłała moc na tylną oś z
mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu i oponami Michelin na 18-calowych
obręczach Oz. Coupe, w którym przepisy pozwalały zwiększyć ciśnienie doładowania,
rozwijało jakieś 30 koni więcej.
W ramach projektu Le Mans zatrudniono aż dwunastu kierowców, osoby nowe w
szeregach marki i jej dotychczasowych zawodników. Spyder R8R wystartował po raz
pierwszy w marcu 1999 roku w 12-godzinnym wyścigu na pętli Sebring w USA, na
której walczył z prototypami BMW, Porsche, Ferrari i Riley & Scott. Michele
Alboreto, Rinaldo Capello i Stefan Johansson dojechali do mety na miejscu
trzecim, a drugi egzemplarz uplasował się na pozycji piątej - świetna prognoza
na przyszłość.
Audi na swój debiut w Le Mans przygotowało cztery samochody, dwa udoskonalone
spydery w barwach Audi Sport Team Joest oraz dwa coupe w kolorach Audi Sport UK.
Oba R8C odpadły z powodu problemów ze skrzyniami biegów. Występ R8R również nie
obył się bez problemów, ale bez takich, które mogłyby je uziemić. Frank Biela,
Didier Theys i Emanuele Pirro stanęli na ostatnim stopniu podium za załogami BMW
i Toyoty ze stratą pięciu okrążeń do zwycięzcy, a drugi samochód Audi zajął
miejsce czwarte.
Efekty pierwszej wycieczki do Le Mans sprawiły, że Audi skupiło się wyłącznie na
spyderze, a coupe odeszło w niepamięć. Na bazie R8R przygotowano nowe R8, które
ewoluowało przez kilka kolejnych sezonów. Wynik: trzy wygrane z rzędu w
24-godzinnym wyścigu Le Mans i kolejne dwie po roku przerwy! R8R na początku
sezonu 2000 wystawiono w jeszcze dwóch wyścigach w ramach American Le Mans
Series. Pierwszym z nich było Grand Prix of Charlotte, w którym Biela i Piro
dojechali do mety na miejscu szóstym. Drugim było Silverstone 500 USA Challenge,
w którym Capello i Allan McNish zajęli miejsce trzecie, a Biela i Pirro czwarte.
Spyder R8 dopiero w roku 2006 został zastąpiony przez otwarte R10 TDI z
silnikiem wysokoprężnym, a następnie R15 TDI. Na bazie R8C przygotowano
Bentley'a Speed 8, który zwyciężył w Le Mans w 2003 roku, a do długodystansowców
z zamkniętym nadwoziem Audi wróciło dopiero w 2011 roku za sprawą R18 TDI
pierwszej generacji. W latach 1999-2016 prototypy niemieckiej marki wygrały w
sumie w 107 wyścigach, w tym aż trzynaście razy w Le Mans. Wraz z końcem sezonu
2016 marka wycofała się z zawodów na tym szczeblu. Na pożegnanie coupe R18
ostatniej generacji zrobiło na torze testowym Audi Sport kilka okrążeń w
towarzystwie pierwszego R8R.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8 . 90° (Twin Turbo)
Położenie - centralne
Pojemność - 3596 cm³
Moc - 610 KM
Moment obrotowy - 700 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - sekw. / 6
WYMIARY
Masa - 900 kg
Długość - 4650 mm
Szerokość - 2000 mm
Wysokość - 1080 mm
Zbiornik paliwa - 90 l
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - brak danych