Aston Martin AM 305 Concept `1999 - СпортКупе (Великобритания) 1999 | |
999999999999999999999
|
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski
Od początku lat dziewięćdziesiątych Aston
Martin pracował prężnie nad znalezieniem własnego miejsca w końcówce stulecia i
sposobami na zapewnienie sobie przyszłości. Podupadająca marka, która w 1991
roku została przejęta przez Forda, w ramach wielkich inwestycji postawiła nową
fabrykę i wprowadziła na rynek nowy model, grand tourera DB7, który zapewnił jej
rekordowe wyniki produkcji i sprzedaży.
Między przebojowym DB7 oraz ciągłymi modernizacjami rodziny Virage/Vantage
przewinęło się również kilka innych, tajemniczych projektów. Projektów, które
mogły zmienić oblicze firmy nie do poznania, w związku z którymi współpracowano
z Lotusem czy Tom Walkinshaw Racing, a także majstrowano we własnych studiach.
Jednym z nich była wizja niewielkiego, sportowego coupe, projekt znany jako AM
305, przymiarki do pierwszego, seryjnego samochodu marki z silnikiem
umieszczonym centralnie.
Za nakreślenie karoserii modelu AM 305 odpowiadał zespół pod wodzą Iana Calluma,
który wcześniej pracował w TWR, gdzie nakreślił linie seryjnego DB7 oraz
konceptu T.ax z silnikiem umieszczonym centralnie, który nie spotkał się z
zainteresowaniem Aston Martina i który nie wyszedł poza model w pełnej skali. W
projekcie AM 305 pokładano większe nadzieje i widziano w nim potencjalnego
rywala dla Porsche czy Ferrari. Plany były duże: oprócz coupe przygotowano
również kabriolet, oba zaprojektowane z myślą o wykorzystaniu ośmiocylindrowego,
widlastego silnika o pojemności czterech litrów od Jaguara, który w tym czasie
również należał do Forda.
Sytuacja finansowa, inne punkty widzenia zarządu firmy i inne czynniki sprawiły,
że z AM 305 nie powstało nic więcej oprócz modelu w pełnej skali, dziesiątek
stron z rozwiązaniami poszczególnych mechanizmów oraz przymiarek do budowy
prototypów. Po przeniesieniu silnika do przodu narodził się bliźniaczy koncept
AM 305F, z którego po kilku kolejnych latach powstał koncept AMV8 Vantage,
zapowiedź przyszłego, seryjnie produkowanego modelu z silnikiem V8 pod przednią
maską. Na pierwszego, drogowego Aston Martina z silnikiem umieszczonym
centralnie w produkcji seryjnej trzeba było czekać przez kolejne ćwierć wieku.