Volkswagen Tarek Prototype `2002 - Гоночный автомобиль (Германия) 2002 | |
|
Subaru kojarzy się wszystkim z rajdami samochodowymi, Ferrari z Formułą 1 a
Volkswagen... z samochodami dla ludu, jak z resztą sama nazwa wskazuje.
Oczywiście koncern z Wolfsburga na przestrzeni lat wystawiał swoje wozy w
rozmaitych konkurencjach, jednak bez wielkich sukcesów i bez rozgłosu. Mało kto
wie, że w 1980 roku samochód dla ludu zwyciężył w Dakarze, najtrudniejszym
rajdzie świata. 20 lat później, na początku XXI dział sportu VW zdecydował się
na podbój Afryki, którego uwieńczeniem miał być ponowny sukces w Dakarze.
Jak wiadomo w biznesie motoryzacyjnym nie istnieje pojęcie sport dla sportu -
głównym celem uczestnictwa w rajdach terenowych była reklama luksusowego SUV'a
Touareg, który zadebiutował w 2002 roku. Ktoś, kto oglądał telewizyjne relacje z
Dakaru zapewne zauważył niebieskiego Race Touareg'a skaczącego po wydmach.
Wyścigowa kariera tego wozu rozpoczęła się w 2004 roku, wcześniej pustynne
szlaki przecierał dla niego mniejszy i prostszy brat, model Tarek, który po raz
pierwszy zaprezentowano w 2002 roku podczas targów w Essen.
Pojazd ten miał za zadanie przetestowanie pewnych rozwiązań technicznych, jak
choćby silnika TDI i zdobycie niezbędnego w tej dyscyplinie sportu motorowego
doświadczenia. Nazwa auta pochodzi z języka arabskiego i wbrew pozorom nie jest
zdrobnieniem imienia Touareg. Tarek to samochód typu buggy, czyli stosunkowo
prosta, lekka maszyna z napędem tylko na tylną oś, co trochę kłóci się z
wizerunkiem auta terenowego, jednak bardzo dobrze sprawdza się na pustyni.
Najlepszym tego przykładem są sukcesy Jean-Louis Schlesser'a, który w buggy
własnej konstrukcji wygrał Dakar w roku 2000 i 2001.
Z zewnątrz Tarek wygląda pokracznie jak każde buggy, szczególnie minimalistyczny
przód w połączeniu z masywnym tyłem budzi mieszane uczucia. W sporcie
samochodowym nie chodzi jednak o wygląd tylko osiągi. Karbonowe nadwozie zostało
zaprojektowane i wykonane we Włoszech przez firmę ItalDesign, całe auto opiera
się na stalowej, rurowej ramie przestrzennej wzbogaconej klatką bezpieczeństwa.
Tarek waży jedynie 1180 kilogramów, czyli o dobre pół tony mniej niż
czteronapędowa konkurencja.
Silnik znajduje się pośrodku, tak, aby dociążyć napędzaną oś. Volkswagen
zdecydował się na zastosowanie swojego legendarnego diesla o pojemności 1,9
litra, jednak daleko różnego od TDI znanych z Golfów czy Passatów. W modelach
drogowych silnik ten rozwija 90, 110 lub w porywach 130 koni, w Tareku, dzięki
zastosowaniu większej turbiny oraz bezpośredniego wtrysku paliwa firmy Bosch,
daje z siebie aż 218. Był to pierwszy przypadek zastosowania silnika TDI w
wyczynowym aucie fabrycznym koncernu VW, a obecnie ta technologia sprawdza się
nie tylko na wydmach, ale także na torze Le Mans. Moc silnika przenoszona jest
na wielkie, balonowe tylne koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej.
Co ciekawe mechanizm różnicowy napędzanej osi jest pozbawiony wszelkich blokad,
które mogłyby wydawać się konieczne.
W zgodnej opinii kierowców i fachowców rajdy terenowe to dyscyplina motorowa, w
której najwięcej zależy od kierowcy. Musi nie tylko sprawnie prowadzić samochód,
ale także posiadać umiejętności mechaniczne, nawigacyjne, być wytrzymały i
przede wszystkim mieć doświadczenie. Idealnym kandydatem, a raczej kandydatką na
kierowcę Tarek'a okazała się Jutta Kleinschmidt, zwyciężczyni Dakaru z roku
2001, a drugim kierowcą został Stephane Henrard. W swoim pierwszym i zarazem
ostatnim starcie w Dakarze samochód może nie zachwycił, lecz z pewnością spełnił
pokładane w nim nadzieje. Egzemplarz prowadzony przez Henrarda zajął 6 miejsce,
Jutta Kleinschmidt dojechała na ósmej pozycji. Zdobyte podczas startu
doświadczenia zostały wykorzystane przy budowie Race Touarega, który pojawił się
na starcie Dakaru w 2004 roku.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - R4 (TurboDiesel)
Położenie - centralne
Pojemność - 1896 cm³
Moc - 218 KM
Moment obrotowy - 390 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - manual / 5
WYMIARY
Masa - 1180 kg
Długość - 4600 mm
Szerokość - 2200 mm
Wysokość - 1800 mm
Rozstaw osi - 3060 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1830 mm/1890 mm
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - brak danych
AutoGEN.pl - Piotr Talik - 13.12.2008