Aston Martin V12 Vanquish S (First Generation) `2004 - СпортКупе (Великобритания) 2001
455000745000745000000
 

Краткие Технические Характеристики, легковых автомобилей Aston Martin V12 Vanquish (First Generation)

  V12 Vanquish V12 Vanquish S
Bauzeitraum 2001–2004 2004–2007
Motorkenndaten
Zylinder/Motorbauart Zwölfzylinder-V-Motor
Ventile 48
Hubraum 5935 cm³
max. Leistung bei min−1 338 kW (460 PS)/6500 388 kW (528 PS)/7000
max. Drehmoment bei min−1 542 Nm/5000 577 Nm/5750
Kraftübertragung
Antrieb Transaxle-Hinterradantrieb
Getriebe 6-Gang-ASG
Getriebehersteller Tremec
Bremsscheiben, vorn 355 mm 378 mm
Bremsscheiben, hinten
Messwerte
Leergewicht 1835 kg 1875 kg
Tankinhalt 78 l 80 l
EU-Normverbrauch/100 km 16,4 l 18,9 l
Beschleunigung 0–100 km/h 5,0 s 4,8 s
Höchstgeschwindigkeit vmax 306 km/h 321 km/h

ТЕСТ-DRIVE`S

AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 09.08.2008
Vanquish pokazany jesienią 2000 roku wprowadził Aston Martina bardzo mocnym akcentem w XXI wiek i jako najbardziej zaawansowany pojazd w dotychczasowej historii zakładu otworzył drogę całej gamie zupełnie nowych modeli. Wkrótce po nim pojawił się DB9 oraz V8 Vantage, których piękne linie nakreślił Henrik Fisker bazując na pracy Iana Calluma. To właśnie spod ręki tego drugiego wyszły majestatyczne kształty okrętu flagowego firmy, który po czterech latach produkcji zdecydowano znacznie wzmocnić - na salonie samochodowym w Paryżu w 2004 roku zadebiutował Vanquish S.
Z zewnątrz nowa wersja jest właściwie nie do odróżnienia od starej, ale po bliższych oględzinach powinno zauważyć się powiększony przedni grill, niewielki spoiler pod przednim zderzakiem, dyfuzor pod tylnym, nowy spoiler na klapie bagażnika oraz zupełnie nowe felgi, za którymi z przodu kryją się aż o 23 mm na średnicy większe tarcze hamulcowe. Dla jeszcze lepszej dystrybucji powietrza wokół nadwozia zastosowano całkowicie płaskie podwozie. Zawieszenie utwardzono, skrócono drążki skrętne a prześwit zmalał o 5 milimetrów. Inżynierowie Aston Martina zdecydowali się również na przestrojenie układu kierowniczego, który reaguje teraz aż o 1/5 żwawiej. W rezultacie Vanquish S to nie tylko najszybszy model w dotychczasowej historii marki, ale także najlepiej trzymający się drogi.
Równie ważne zmiany zaszły także pod maską. Kompletnie zrewidowane V12 otrzymało nowe głowice cylindrów ze zmodyfikowanymi kanałami dolotowymi i komorami zapłonu, wzmocniony wał rozrządu, nowy układ wtrysku paliwa oraz przemapowaną jednostkę elektroniczną sterującą pracą całego silnika. Zwiększono także stopień kompresji. W efekcie moc wzrosła z 466 aż do 527 KM a moment obrotowy z 542 do 577 Nm. Wraz z urwaniem 40 kilogramów masy własnej oznaczało to poprawę stosunku mocy do masy z 4,02 kilogramów na jeden KM do tylko 3,48. Vanguish S jako pierwszy, seryjnie produkowany model koncernu nie miał problemów z przekroczeniem 320 km/h, choć potrzebował na to co najmniej pięciomilowej prostej. W swoim czasie był jednym z najszybszych samochodów świata dostępnych na rynku.
Silnik, podobnie jak poprzednio, połączono z ręczną, zautomatyzowaną przekładnią o sześciu przełożeniach, którą operowało się jedynie przy pomocy łopatek przy kierownicy (nie było pedału sprzęgła). Według zgodnych opinii wielu dziennikarzy takie rozwiązanie było najsłabszym punktem w całym samochodzie. Na warunki zimowe przewidziano specjalny tryb pracy skrzyni biegów.
Podwozie oraz strukturę nośną Vanquisha zbudowano z wykorzystaniem włókien węglowych, aluminium i innych materiałów kompozytowych a kwestie bezpieczeństwa konsultowano z Volvo (w ramach wspólnej przynależności do Forda), jednym ze światowych liderów w tej dziedzinie. Panale nadwozia ukształtowano z aluminium.
Chętni za zakup auta mogli wybierać pomiędzy wersją 2-osobową a 2+2, w której tylne siedziska nadawały się właściwie jedynie do przewożenia dzieci. Wnętrze wykończono elegancką skórą, alcantarą oraz aluminiowymi panelami w środkowym tunelu i na drzwiach. Na pokładzie znalazł się między innymi ABS, system monitorujący ciśnienie opon, wysokiej klasy sprzęt audio do Alpine, elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele, komputer pokładowy z mapą podróży oraz... kilka elementów wspólnych z dużo tańszymi modelami spod znaku Forda, które niezbyt pasowały do hasła "Moc, piękno i dusza".
W momencie debiutu "eski" zwykły Vanquish znalazł już ponad półtora tysiąca nabywców. Przez jeden sezon auta były oferowane równolegle, po czym w 2006 roku na arenie pozostał jedynie Vanquish S. Model ręcznie produkowano do 16 lipca 2007 roku w fabryce w Newport Pagnell. Ostatnie 40 egzemplarzy otrzymało specjalnie malowane nadwozie (na czarno), ekskluzywne wnętrze oraz plakietkę Ultimate Edition. Także tylko w nich znalazł się tradycyjny drążek skrzyni biegów, który można było zamontować w posiadanym już Vanquishu po wyłożeniu przeszło 13 tysięcy funtów (plus podatek). Opracowanie kompletnego programu konwersji pochłonęło dwanaście miesięcy.
Po zakończeniu produkcji Vanquisha (łącznie ponad 2000 sztuk) Aston Martin po blisko 50 latach stacjonowania w Newport Pagnell przeniósł się do nowo otwartej fabryki w okolicach Gaydon, w pobliżu którego swoje zakłady mają także Land Rover oraz Jaguar. W tym samym roku pozycję flagowej limuzyny koncernu przejął model DBS.

UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V12
Położenie - przód
Pojemność - 5935 cm³
Moc - 527 KM
Moment obrotowy - 577 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - manual / 6
WYMIARY
Masa - 1875 kg
Długość - 4665 mm
Szerokość - 1923 mm
Wysokość - 1318 mm
Rozstaw osi - 2690 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1572 mm/1584 mm
Opony przód - 255/40 ZR 19
Opony tył - 285/40 ZR 19
Zbiornik paliwa - 80 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 4.7 s
Prędkość maksymalna - 324 km/h
Średnie spalanie - 18.9 l/100km