Volkswagen EcoRacer Concept `2005 - Родстер (Германия) 2005 | |
|
Spotykane na co dzień modele Volkswagena są jak niemieccy pracownicy biurowi.
Może i wyglądają nieźle, pracują jak szwajcarski zegarek i można na nie zawsze
liczyć, ale brakuje im finezji i polotu. Zupełnie inaczej prezentują się modele
koncepcyjne firmy z Wolksburga. Modele takie jak W12 w pozytywny sposób
wyróżniają się swoją stylistyką, ale co z tego skoro można je zobaczyć tylko na
wystawach samochodowych lub torach testowych?
W12 to wielkie, piekielnie mocne superauto, opisywany tutaj model EcoRacer
prezentuje zupełnie inną koncepcję samochodu sportowego. Już sama nazwa
zawierająca człon Eco daje jasno do zrozumienia, że samochód ma być przyjazny
dla matki natury. Zamiast wielkiego V12 auto wyposażono w czterocylindrowego
dieselka. W połączeniu z centralnym umieszczeniem motoru i niewielką masą całego
auta zapewnia on osiągi, które zawstydzą rzekomo bardziej sportowe wozy.
Z zewnątrz oprócz znaczka firmowego i grilla nie znajdziemy żadnego elementu
charakterystycznego dla VW. EcoRacer prezentuje się jak okrąglutki stworek z
uśmiechniętą buźką i wyłupiastymi oczkami. O sportowym rodowodzie świadczą wloty
powietrza przed tylną osią. Tył jest jednocześnie prosty i bardzo nowoczesny,
choć trudno oprzeć się wrażeniu, że czegoś mu brakuje. Bez żadnych zastrzeżeń są
natomiast spore felgi i końcówka wydechu. Ogólnie EcoRacer prezentuje się po
prostu fajnie, nie zachwyca wyszukaną linią, ale z pewnością zwróci uwagę i
wywoła uśmiech na twarzy przechodniów.
Konstrukcja nadwozia jest także bardzo pomysłowa. Przednia szyba, oraz dach mają
konstrukcję modułową, umożliwiającą zmianę typu nadwozia. EcoRacer może być
zwykłym coupe, roadsterem lub też wozem typu speedster, wystarczy tylko
wymontować przednią szybę i na jej miejsce założyć szczątkową owiewkę. Trzy w
jednym i, co najważniejsze, w każdej konfiguracji samochód prezentuje się równie
dobrze.
Wnętrze również zrywa z nudą panującą w kabinach innych wozów pod znaku
Volkswagena. W oczy rzuca się przede wszystkim mnogość aluminiowych elementów
począwszy od tunelu poprzez zegary a'la New Beetle po ciekawie wyglądające
pokrętła nawiewu. Na fotelach i boczkach drzwiowych znajdziemy skórę i alkantarę
przeszytą biała nicią. Kierowcę i pasażera otaczają elementy z karbonu, które
bynajmniej nie są tylko zwykłymi ozdobnikami. Otóż całe nadwozie EcoRacer'a
zostało wykonane z tego szlachetnego materiału. Dzięki temu ten mały samochodzik
waży tylko 850 kilogramów.
Bezpośrednio za oparciami siedzeń znajduje się zupełnie nowy silnik z rodziny
TDI. Ma 4 cylinderki o łącznej pojemności półtora litra. Jest to diesel nowej
generacji z bezpośrednim wtryskiem paliwa, czterema zaworami na cylinder,
turbosprężarką i intercoolerem. Jego moc to aż 136 koni, a moment obrotowy to
250 Nm już od 2000 obrotów. Wszystko to przekazywane na tylne koła za pomocą
dwusprzęgłowej skrzyni DSG.
Nazwa EcoRacer idealnie określa charakter tego samochodu. Z pozoru niemożliwe do
połączenia cechy jednak można pogodzić. Samochód jest przyjazny dla środowiska -
spełnia najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 5. Jeszcze bardziej
przyjazny jest dla kieszeni właściciela, według zapewnień producenta EcoRacer
spala tylko 3,5 litra na 100 kilometrów. Niewiarygodny wynik. Tak niskie
spalanie nie oznacza jednak, że samochód jest powolny. Wręcz przeciwnie. Do
setki przyspiesza w 6,1 sekundy a wskazówka prędkościomierza kończy swoją
wędrówkę na liczbie 230. Lekkie nadwozie z centralnym silnikiem obiecuje
znakomite właściwości jezdne.
Niestety EcoRacer to tylko prototyp, który raczej nie trafi do produkcji.
Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na karbonowe nadwozie, które byłoby bardzo
drogie w produkcji. Poza tym jak doskonale wiemy VW nie kwapi się z
wypuszczeniem na rynek swoich konceptów. EcoRacer z pewnością wyznacza kierunek
rozwoju motoryzacji - niska masa i ekologia to słowa klucze w samochodach za
kilka lat.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - R4 (TurboDiesel)
Położenie - centralne
Pojemność - 1484 cm³
Moc - 136 KM
Moment obrotowy - 250 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - (DSG ?)
WYMIARY
Masa - 850 kg
Długość - 3770 mm
Szerokość - 1740 mm
Wysokość - 1210 mm
Rozstaw osi - 2480 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1540 mm/1510 mm
Opony przód - 175/55 R 17
Opony tył - 225/45 R 17
Zbiornik paliwa - 30 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 6.3 s
Prędkość maksymalna - 230 km/h
Średnie spalanie - 3.5 l/100km
AutoGEN.pl - Piotr Talik - 25.04.2008