Weber Faster One Prototype `2008 - Спортивный автомобиль (Швейцария) 2008 | |
|
16 200 000 CHF |
Wszyscy odwiedzający wiosną 2007 roku wystawę Top Marques Monaco mogli na
własne oczy zobaczyć pierwsze w historii auto szwajcarskiej firmy Weber, która
dotychczas była znana z produkcji części samochodowych. Kształty nadwozia,
którym z pewnością nie można odmówić oryginalności, podyktowane ponoć
aerodynamiką z miejsca postawiły supercoupe w pierwszym rzędzie kandydatów do
najbrzydszego samochodu roku. Dokładnie 12 miesięcy po tych wiekopomnych
wydarzeniach premierę miał Weber gotowy do oddania w ręce klientów - jeszcze
szybszy i równie "kojąco" działający na zmysł wzroku.
Samochód niemal w całości zbudowano z własnych części. Rama powstała z
ultrawytrzymałego, lotniczego aluminium waży zaledwie 65 kilo. Weber zbudował ją
ręcznie... zbudowanymi ręcznie narzędziami. Nadwozie w całości wykonano z włókna
węglowego. Niemal wszystkie kształty karoserii to wynik intensywnych prac w
tunelu aerodynamicznym i z oprogramowaniem komputerowym. Potężny, dzielony na
dwa grill, powyginana maska, ogromny dyfuzor, całkowicie płaskie podwozie i
pionowo ścięty tył z lampami wyglądającymi jak dziurki od klucza - wszystko to
jest wynikiem godzin i dni spędzonych nad aerodynamiką supercoupe, które
przekraczać ma 400 km/h. Tylne oświetlenie w całości wykonano w technologii diod
LED, z przodu te same komponenty posłużyły za kierunkowskazy. Aby pojazd miał
jeszcze bardziej opływowy kształt drzwi, które wzorem najwspanialszych modeli
Lamborghini unoszą się go góry niczym ostrze scyzoryka, pozbawiono klamek. W
porównaniu do prototypu zmieniła się jedynie pokrywa silnika.
Poza otwieranymi go góry drzwiami najbardziej spektakularnym elementem nadwozia
jest niewątpliwie potężny, pofalowany, tylny spoiler. Steruje nim elektronika,
która w zależności od prędkości dobiera wysokość uniesienia i kąt pochylenia.
Gdy dochodzi do hamowania "skrzydło" w 50 milisekund przyjmuje pozycję pionową,
generując 4 kN siły zatrzymującej auto. To mniej więcej tyle, co czterech Strong
Manów stojących twardo na ziemi.
W środku w surowych warunkach mieszczą się dwie osoby. Większych luksusów brak,
ale zamiast nich otrzymujemy parę hektarów włókien węglowych w bieli jak i
tradycyjnej czerni graniczącej z brązem i szarością, pomiędzy którymi
odnajdziemy także skórę. Klient może jednak wybrać inną kolorystykę. Standardowo
mamy klimatyzację, sprzęt grający (radio i CD), wspomaganie kierownicy,
nawigację, kamerę wsteczną, elektrycznie opuszczane szyby i czujnik deszczu. Na
bolidach Formuły 1 wzorowano własnej konstrukcji kierownicę, na której upakowano
przyciski sterujące pracą silnika, systemu kontroli stabilności i skrzynią
biegów. Za dopłatą otrzymamy dostęp do internetu, telewizję oraz zestaw
bezprzewodowy do rozmów telefonicznych.
W pozycji centralnej umieszczono podwójnie doładowane V8, które w dzieciństwie
napędzało Corvette. Teraz daleko mu to tych czasów - z oryginalnego LS7 pozostał
właściwie tylko blok cylindrów z centralnym wałkiem rozrządu i krzywkami
sterującymi pracą zaworów. Aluminiowy blok połączono z nowym, odpowiednio
wyważonym wałem korbowym, tłokami, zaworami o skróconym czasie reakcji oraz
podwójnymi głowicami cylindrów z większymi kanałami dolotowymi i wydechowymi. V8
wyposażono w wyczynowy układ wtryskowy i równie zahartowaną w boju komputerową
jednostkę sterującą oraz mechaniczną sprężarkę napędzaną pasowo przypadającą na
każdy rząd cylindrów. Ciśnienie doładowania ograniczono do 1 bara. Zwieńczeniem
modyfikacji został nowy układ wydechowy z nierdzewnej stali z możliwością
ominięcia tłumika dla zamanifestowania ryku silnika. Jednostka chłodzona jej
poprzez powietrze dopływające bocznymi wlotami jak i otworem na dachu.
Po tak gruntownych zmianach silnik rozwija okrągłe 900 koni mechanicznych, które
przypadają na masę zaledwie 1100 kilogramów (1,22 kilograma na 1 KM!) i
przenoszone są na wszystkie cztery koła (cały układ napędowy z elektronicznie
sterowanymi mechanizmami różnicowymi oraz kontrolą trakcji wzorowaną na
rozwiązaniach Formuły 1 to patent Webera). Na przedniej osi może wylądować
maksymalnie 36% momentu obrotowego, którego granicę osiągamy dopiero po
przekroczeniu... 1000 Nm! Potęgę tą ujarzmia opracowana przez Webera i
zbudowania w domowym zaciszu sześciostopniowa, sekwencyjna przekładnia
sterowania łopatkami przy kierownicy z czasem zmiany biegu sięgającym zaledwie
50 milisekund. Rozkład masy wypada idealnie - 50/50. Efekt taki uzyskano między
innymi dzięki... czterem zbiornikom paliwa.
Kolejne komponenty opracowane przez Webera to wyczynowe zawieszenie, szerokie
felgi i hamulce z 12-tłoczkowymi (!) zaciskami. Zarówno z przodu jak i z tyłu
ceramiczne tarcze hamulcowe mają 380 mm średnicy i są w stanie zatrzymać
samochód od prędkości 100 km/h na dystansie nie przekraczającym 30 metrów.
Szwajcarzy tytułują swoje dziecko mianem najszybszego samochodu świata
dopuszczonego do ruchu drogowego. Patrząc na suche wartości stosunku masy do
mocy, przyspieszeń i prędkość maksymalną mającą przekraczać 420 km/h nie można
powątpiewać, że firma ku tym słowom nie ma podstaw. Pozostaje tylko udowodnić to
wszystko w rzeczywistości.
Weber porównuje swoje dzieło do szwajcarskich zegarków. I ceni je równie wysoko
- aby stać się właścicielem samochodu należy wyłożyć co najmniej 1,6 miliona
"franiszków", czyli prawie 3,5 miliona złotych (według aktualnego kursu)! Plus
podatek. Supecoupe o przydomku "Faster One" produkowane będzie tylko na
specjalne zamówienie.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8 (2 х Turbo)
Położenie - centralne
Pojemność - 7011 cm³
Moc - 900 KM
Moment obrotowy - 1050 Nm
Napęd - 4 koła
Skrzynia biegów - sekw. / 6
WYMIARY
Masa - 1100 kg
Długość - 4500 mm
Szerokość - 2040 mm
Wysokość - 1150 mm
Opony przód - 285/25 ZR 20
Opony tył - 325/25 ZR 20
Zbiornik paliwa - 110 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 2.5 s
0-200 km/h - 6.6 s
0-300 km/h - 16.2 s
Prędkość maksymalna - 420 km/h
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 30.04.2008