Mercedes-Benz SL 63 AMG Safety Car (R230) `2008 - СпортРодстер (Германия) 2001
 
 

ТЕСТ-DRIVE`S

AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 09.05.2008
W sezonie 2007 na torach Formuły 1 po raz ostatni w roli samochodu bezpieczeństwa pojawił się Mercedes-Benz CLK 63 AMG, który słynął z tego, że ryk jego V8 dał się słyszeć pomiędzy wysokimi dźwiękami emitowanymi przez silniki bolidów. W sezonie 2008 zmieniono samochód bezpieczeństwa, ale nie silnik. Nowym stróżem porządku został zrestylizowany SL 63 AMG.
Wygładzenie zmarszczek serii SL objęło przede wszystkim przód, na którym znalazł się nowy zderzak, grill i lampy. Pozostałe zmiany w wyglądzie ograniczają się do poprawki "skrzeli", lusterek bocznych, tylnego zderzaka oraz nowych felg. W środku największą zmianą jest nowa kierownica. Niewielkim modyfikacjom poddano także silniki.
Safety Car przygotowany na bazie SL 65 AMG przez AMG Performance Studio z zewnątrz wyróżnia się tylko sygnalizacją świetlną na dachu oraz tylnym spoilerem pomalowanym na czarno w odróżnieniu od całego nadwozia. W samochodzie zdemontowano cały mechanizm składania i rozkładania dachu, przez co auto na zawsze uwięzione jest w postaci coupe. Z wnętrza zniknęły zbędne elementy wyposażenia (przede wszystkim parę ton zestawu multimedialnego), których miejsce zajął system komunikacji świetlnej i głosowej.
Auto wyposażono w wyczynowy pakiet modyfikacji, obejmujący między ceramiczne hamulce, który po części dostępny jest także w oferowanym publicznie SL 63 AMG. Samochód zatankowany do pełna i gotowy do wyjechania na tor waży aż o 220 kilogramów mniej niż jego seryjny odpowiednik.
Pod maską pracuje 6,2-litrowe V8 o mocy 525 KM. Ten sam silnik za czasów CLK 63 AMG rozwijał tylko 482 KM. Jednostka napędowa współpracuje z zupełnie nową automatyczną skrzynią biegów AMG SpeedShift MCT z mokrym sprzęgłem (jego elementy cierne zanurzone są w kąpieli olejowej) i siedmioma przełożeniami oraz mechanizmem różnicowym zblokowanym w 40%, które przenoszą moc na tylne koła.
W Formule 1 samochód bezpieczeństwa ("safety car") pojawia się na torze w przypadku wypadku bądź innego wydarzenia, przy którym niezbędna jest ingerencja służb porządkowych bądź medycznych. Pojazdy biorące udział w wyścigu zobowiązane są wówczas do ograniczenia prędkości, samochodu bezpieczeństwa nie można wyprzedzać, tak samo jak nie można wyprzedzać podczas jego obecności na torze rywali.
Mercedes-Benz dostarcza samochody bezpieczeństwa Formule 1 od 1996 roku. Na sezon 2008 przygotował także pojazd medyczny - C 63 AMG Estate Medical Car, który z definicji ma być pierwszy na miejscu poważnego wypadku (mieści cztery osoby i pełen zestaw ratujący życie). Oba auta po raz pierwszy stawiły się na służbę podczas GP Australii dnia 16 marca.

UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8
Położenie - przód
Pojemność - 6208 cm³
Moc - 525 KM
Moment obrotowy - 630 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - auto / 7
WYMIARY
Masa - 1750 kg
Długość - 4605 mm
Szerokość - 1816 mm
Wysokość - 1298 mm
Rozstaw osi - 2560 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1569 mm/1554 mm
Opony przód - 255/35 R 19
Opony tył - 285/30 R 19
Zbiornik paliwa - 80 l
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - brak danych