Audi R8 LMS Prototype (42) `2009 - ÑïîðòÊóïå (Ãåðìàíèÿ) 2006 | |
|
262000 ˆ |
ÒÅÑÒ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 30.11.2008
Wyścigowy potencjał Audi R8 został dostrzeżony
przez prywatne firmy wkrótce po pojawieniu się coupe w salonach sprzedaży, ale
na wyścigowe R8 w formie fabrycznej trzeba było czekać znacznie dłużej. Pierwszy
oficjalny komunikat w tym temacie pojawił się dopiero późnym latem 2008 roku,
czyli prawie dwa lata po debiucie R8 na paryskim salonie samochodowym jesienią
2006. Potem już sprawy potoczyły się szybko. Po wielu widzeniach auta na testach
na Norschleife osłonięto je przed szeroką publicznością w ostatni weekend
listopada na targach w Essen.
Dzieło inżynierów z Ingolstadt ochrzczono mianem R8 LMS i... w pewnym sensie
wyrzeknięto się go. Audi po raz pierwszy w swojej historii zbudowało samochód
wyścigowy, którym nie ma najmniejszego zamiaru pokazywać się w jakichkolwiek
zawodach - pojazd od samego początku adresowano do prywatnych zespołów
pozafabrycznych.
Model ukrywany początkowo pod nazwą kodową "R16" budowano przede wszystkim z
myślą o startach w klasie GT3 mistrzostw FIA, której regulamin wymógł jedną,
poważną zmianę - porzucono napęd na wszystkie cztery koła na rzecz tradycyjnego
napędu tylko na tylną oś (przy okazji pozbywając się kilkudziesięciu zbędnych
kilogramów). Cała reszta to w gruncie rzeczy zestaw standardowych działań:
obniżenie i utwardzenie zawieszenia, montaż wydajniejszego i skuteczniejszego
układu hamulcowego, liberalne podejście do poziomu emisji zanieczyszczeń i
głośności silnika, wzmocnienie konstrukcji klatką bezpieczeństwa, wypatroszenie
wnętrza oraz dodanie odpowiedzialnych za aerodynamikę elementów nadwozia, które
w normalnym ruchu drogowym służyłyby najpewniej do ćwiartowania przechodniów.
Prace nad samochodem trwały od stycznia 2008, a do bliskiej współpracy
zaproszono między innymi zakład Abt Sportsline, który na fabrycznych modelach
Audi od 2004 roku święci triumfy w niemieckiej serii DTM.
R8 LMS zapożycza bezpośrednio od ulicznego R8 całą aluminiową ramę przestrzenną
oraz centralnie umieszczony silnik V10, którego moc z 420 KM zwiększono do ponad
500. Jednostkę połączono z dwoma wyczynowymi katalizatorami. Jednocześnie
opracowano niemal całkowicie nową skrzynię biegów, poprawiono pracę systemu
kontroli trakcji (z możliwością regulacji), odpowiednio skalibrowano ABS i
podczas całych godzin spędzonych na Nordschleife zadbano o jak najlepszy balans
coupe. Za plecami kierowcy ulokowano zupełnie nowy zbiornik paliwa o pojemności
120 litrów.
W środku znalazł się wyczynowy fotel Recaro oraz kolumna kierownicy regulowana w
każdej płaszczyźnie. Aby kierowca nie musiał odrywać od niej rąk zamiast
tradycyjnej dźwigni zmiany biegów zainstalowano łopatki przy sterowane
pneumatycznie. Mechanizm ten przeniesiono bezpośrednio z Audi R10 TDI,
wygrywającego w ostatnich latach w Le Mans (wzorując się na R10 zaprojektowano
także tylne "skrzydło").
Ścigacz dla ludu ma wejść do sprzedaży jesienią 2009 roku, ale Audi zapowiada,
że do tego czasu w ręce prywatnych zespołów zostanie oddanych maksymalnie osiem
testowych egzemplarzy. Zasilą one szeregi między innymi startujących w
24-godzinnym wyścigu na Nordschelife. Cena jednego wraz z podatkami będzie
znacznie przekraczać milion złotych.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V10
Położenie - centralne
Pojemność - 5204 cm³
Moc - 500 KM
Moment obrotowy - 500 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - sekw. / 6
WYMIARY
Masa - 1250 kg
Długość - 4470 mm
Szerokość - 1984 mm
Wysokość - 1195 mm
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - brak danych