Alfa Romeo TZ3 Stradale Prototype `2011 - СпортКупе (Италия) 2011 | |
|
TZ3 to projekt zainicjowany w turyńskim studiu nadwoziowym Zagato z okazji
100-lecia Alfy Romeo, której historia rozpoczęła się w czerwcu 1910 roku wraz z
założeniem zakładu Anonima Lombarda Fabbrica Automobili. Przedsięwzięcie
związane z jedną z najbardziej zasłużonych marek w historii wyścigów
samochodowych ruszyło w 2009 roku. Pierwszy efekt prac w postaci premiery
torowego, neo-klasycznego coupe TZ3 Corsa, mogliśmy zobaczyć wiosną 2010 roku
podczas konkursu elegancji w Villa d'Este. Maszyna, powstała tylko w jednym
egzemplarzu, zgarnęła z miejsca wyróżnienie w kategorii konceptów. Plany Zagato
związane ze 100-leciem Alfy Romeo zakładały jednak zbudowanie 10 aut.
Wypełnienie pozostałych dziewięciu miejsc powierzono ulicznej TZ3 Stradale,
którą ujawniono w kwietniu 2011 roku.
Obie maszyny, mimo pięknych karoserii z charakterystycznym, nisko zawieszonym
scudetto i nawiązaniem do serii Tubolare Zagato ("tubolare" - "rurowa", w
związku z lekką konstrukcją nośną), mają tak naprawdę niewiele wspólnego z Alfą
Romeo. Za bazę dla TZ3 Corsa posłużył wyścigowy, belgijski Gillet Vertigo z
silnikiem V8 od Maserati. TZ3 Stradale jest do Włoch jeszcze dalej: auto
zbudowano na bazie... Dodge'a Vipera, który sezon wcześniej zakończył bez
następcy swoją karierę. Nie posłużono się jednak bazową wersją auta, ale modelem
w specyfikacji American Club Racer, który poprzez liczne modyfikacje
przygotowano specjalnie z myślą o częstych wizytach na torach wyścigowych.
Najbardziej znany wyczyn Vipera ACR to rekordowy czas pokonania okrążenia
Nordschleife: 7 minut i 22,1 sekund.
Nowy model wyposażono w karbonowe nadwozie, które osadzono na stalowej ramie
Vipera. TZ3 Corsa miała w tym temacie więcej do powiedzenia - auto zbudowano na
monocoque z włókien węglowych, a panele nadwozia wykonano z aluminium. Dzięki
temu wyścigowy pojazd ważył zaledwie 850 kilogramów. Jak bardzo przytyła drogowa
"bellezza necessaria" (z włoskiego "konieczna piękność")? Niestety twórcy nie
zdradzają tego szczegółu. Przybytek masy nie powinien jednak stanowić wielkiego
problemu wobec tego, co zastaniemy pod maską. W przypadku TZ3 Corsy było to
4,2-litrowe, włoskie V8 o mocy 420 KM. W TZ3 Stradale mamy amerykańskie V10 o
pojemności 8,4 litrów, które w Viperze ACR pozwalało sobie na prawie 610 KM.
Awangardową TZ3 Stradale wyróżniają charakterystyczne dla Zagato wybrzuszenia
dachu, obręcze kół nawiązujące do projektów Alfy Romeo z lat siedemdziesiątych
oraz wizualny brak bocznych słupków sprawiających wrażenie, iż kabinę kierowcy i
pasażera owinięto pojedynczą, szklaną wstęgą. TZ3 z klasycznym, ściętym tyłem
Kamma (oryginał dla zmniejszenia oporów powietrza w latach trzydziestych XX
wieku opracował niemiecki projektant, Wunibald Kamm), wpisuje się w długą
tradycję Zagato projektowania drogowych modeli Alfy Romeo. Przed II wojną
światową były to RL SS, 1500, 1750, 2300 i 2900 Zagato. W latach pięćdziesiątych
6C 2500 Panoramica, 1900 SSZ i Giulietta SVZ, a w kolejnym dwudziestoleciu SZ,
2600 SZ, Giulia RZ i Junor Z. Lata osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte
zdefiniowały z kolei kanciaste, egzotyczne SZ i RZ.
Uliczna TZ3, podobnie jak i Corsa, była inspirowana w dużej mierze modelem TZ2.
Pierwszą Tubolare Zagato nakreślono jeszcze w 1963 roku (Giula TZ). Auto
budowano jako pojazd drogowy oraz wyścigowy, a w roku 1965 zastąpiła je TZ2
właśnie, którą złożono w kilkunastu egzemplarzach przeznaczonych tylko na tor.
Liczne triumfy serii TZ (Sebring, Targa Florio, Nurburgring, Le Mans) zakończyła
rosnąca konkurencja oraz pojawienie się jej następcy, słynnej Alfy Romeo Tipo
33, która powstała również w zjawiskowej, drogowej specyfikacji.
Produkcja TZ3 Stradale została zaplanowana na zaledwie dziewięć kolekcjonerskich
egzemplarzy - tak, aby populacja TZ3 zamknęła się łącznie w dziesięciu sztukach.
Pierwszy samochód został przeznaczony dla klienta ze Stanów Zjednoczonych,
znanego kolekcjonera aut turyńskiej marki, Erica Kinga. Wraz z nim Zagato
dopełniło swój program obchodów 100-lecia Alfy Romeo. Numer dwa został już
zamówiony do Japonii, a numer trzy do Europy.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V10
Położenie - przód
Pojemność - 8382 cm³
Moc - 608 KM
Moment obrotowy - 760 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - manual / 6
WYMIARY
Masa - brak danych
Długość - brak danych
Szerokość - brak danych
Wysokość - brak danych
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - brak danych
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 14.05.2011