Maserati Mostro Prototype `2015 - Гоночный автомобиль (Италия) 2015 | |
|
W roku 1957 w 24-godzinnym wyścigu Le Mans czas jednego okrążenia po raz
pierwszy spadł poniżej czterech minut, a wśród walczących o wygraną maszyn
znalazło się osobliwe coupe Maserati. Włoska marka miała w zawodach w sumie pięć
aut, trzy w zespołach fabrycznych, a z jej silnika korzystał jeden z modeli
firmy Talbot-Lago. Dwie z maszyn wystartowały w grupie faworytów, klasie
sportowych specjałów z silnikami o pojemności do pięciu litrów. Jedną z nich
było wspomniane coupe - 450S.
Model 450S pojawił się kilka lat wcześniej jako sportowy spyder, którego
podwozie wywodziło się z bolidu 250F, dominującego w Formule 1. Zamiast rzędowej
szóstki pojazd wyposażono w jednostkę V8 o pojemności 4,5 litrów i mocy
przekraczającej 400 koni mechanicznych. Na wyścig Le Mans w 1957 roku firma
przygotowała spydera oraz nietypowe coupe z karoserią wykonaną w zakładach
Zagato i zaprojektowaną przez Franca Costina, brytyjskiego eksperta w dziedzinie
aerodynamiki.
Coupe 450S dysponowało mocą co najmniej 425 koni mechanicznych i aż do lat
dziewięćdziesiątych było najmocniejszym, wyścigowym samochodem z silnikiem
umieszczonym z przodu. To w połączeniu z odrażającym wyglądem i prędkością
maksymalną aż 320 kilometrów na godzinę dało maszynie przydomek "Potwór", po
włosku "Il Mostro". Niestety aerodynamika nie była w tamtym czasie najmocniejszą
stroną Włochów. Źle odczytany projekt Costina i wątpliwej jakości wykonanie
sprawiło, że auto cierpiało na niedobór powietrza chłodzącego silnik, kabinę i
docierającego do gaźników i inne bolączki. Do mety Le Mans - jednym z jego
kierowców był Stirling Moss - nie dojechało. Po porażce zgarnął je pewien
kolekcjoner w celu konwersji na pojazd drogowy, a w wyniku zmiany przepisów
Maserati wycofało się z wyścigów. Zagato nie miało szansy na naprawę swoich
błędów, a prawdziwe możliwości zbudowanego tylko w jednym egzemplarzu coupe 450S
pozostały na zawsze zagadką.
W roku 2015, sto pierwszym roku działalności założonego w grudniu 1914 roku
zakładu Maserati, mediolańskie Zagato przystąpiło do wyrównania rachunków z
historią. Przygotowano wyścigowe coupe Mostro, spadkobiercę 450S, na którym
zamiast charakterystycznego trójzębu, symbolu marki z Modeny, znajdziemy napis "powered
by Maserati" i stylizowane "Z".
Dekada, w której powstał Mostro to dla zakładu prowadzonego przez Andreę Zagato
i Marellę Rivolta-Zagato okres świętowania ikon motoryzacji, ucieleśnianego
krótkimi seriami kolekcjonerskich samochodów, zaczynając od Alfy Romeo TZ3 z
2010 roku. Studio utrzymuje, że celem tym razem nie była produkcja kolejnego "potwora",
ale aplikacja tym samych metod projektowania: przygotowanie niemal jednobryłowej,
narysowanej instynktownie i spontanicznie karoserii o bardzo znajomym kształcie.
Efekt uboczny: wrażenie, że gdzieś już to widzieliśmy.
Maszynę skonstruowano przy współpracy z OMP Racing, włoskim specjalistą od
samochodów wyścigowych i rajdowych, działającym od 1973 roku. Całe auto
zbudowane jest wokół węglowego kadłuba MonoCell. Nazwę tą kojarzymy z McLarenów
12C i 650S, ale Zagato żadnymi związkami z Brytyjczykami się nie chwali. Do
nowoczesnego kadłuba dołączyły pomocnicze ramy ze stali oraz karoseria z włókien
węglowych z unoszonymi do góry drzwiami, wcinającymi się głęboko w dach, który
pozbawiono charakterystycznych dla Zagato wybrzuszeń. Z tyłu posadzono
nieruchome skrzydło, zwiększające docisk napędzanej osi. W środku jest ciemno,
ciasno i straszno, a niewielkie, boczne szyby nie otwierają się w całości tylko
w miejscu małych, trójkątnych, uchylanych lufcików.
Coupe porusza się na 19-calowych, aluminiowych obręczach, a jego wszystkie koła
zawieszono niezależnie na podwójnych wahaczach i sprężynach z amortyzatorami w
układzie pushrod. Mostro napędza umieszczona z przodu, widlasta ósemka od
Maserati z suchą miską olejową i nową elektroniką z możliwością regulacji.
Silnik połączono z półautomatyczną, sześciostopniową skrzynią biegów, która
znajduje się przy tylnej osi. Parametry? To tajemnica producenta.
Zagado zbuduje tylko pięć egzemplarzy Mostro, które stałym klientom firmy
sprzedano na długo przed premierą auta. Pierwszą sztukę, zakupioną przez
kolekcjonera ze Szwajcarii, pokazano podczas majowego Concorso d'Eleganza Villa
d'Este. Ostatnia ma wylądować w zbiorach właściciela najpóźniej w grudniu 2015
roku.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8
Położenie - przód
Pojemność - brak danych
Moc - brak danych
Moment obrotowy - brak danych
Napęd - tył
Skrzynia biegów - półauto / 6
WYMIARY
Masa - brak danych
Długość - brak danych
Szerokość - brak danych
Wysokość - brak danych
Opony przód - 255/40 R 19
Opony tył - 295/35 R 19
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - brak danych
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 24.05.2015