Audi R18 e-Tron Quattro Prototype `2016 - Гоночный автомобиль (Германия) 2011 | |
HW100 - 45000
UAW55 - 105000 RRW100 - 175000 PKRR - 7500 |
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 21.02.2017
W drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych
sportowy oddział Audi, który miał za sobą kilka lat sukcesów w mistrzostwach
samochodów turystycznych, stanął przez palącą potrzebą nowych wyzwań. Formuła 1
odpadła w przedbiegach i wielka machina, którą uruchomiono właściwie z dnia na
dzień, wzięła na celownik wyścigi długodystansowe z 24-godzinnym Le Mans na
czele.
Zupełnie "zielone" w tym temacie Audi miało kilka pomysłów na sukces, od maszyny
klasy GT1 po prototyp klasy LMP. Projekt coupe R8 GT1 zakończył się tylko na
planach i modelach w skali. Niedopracowane coupe R8C klasy LMGTP wzięło udział
tylko w wyścigu Le Mans, którego nie ukończył żaden z dwóch egzemplarzy. Spyder
R8R klasy LMP to zupełnie inna historia. Pojazd zajął trzecie miejsce w swoim
debiucie w 12-godzinnym wyścigu na Sebring i trzecie miejsce w Le Mans. Na jego
bazie przygotowano nowego spydera R8, który rozpoczął erę dominacji Audi w Le
Mans i mistrzostwach długodystansowych.
Kolejne ewolucje R8 wygrywały w Le Mans do 2005 roku, z małą przerwą na
wywodzący się z R8C model Bentley'a, po którym pałeczkę przejął spyder R10 TDI z
silnikiem wysokoprężnym. Monopol Audi na Le Mans tylko na jeden rok przerwał
Peugeot i już w sezonie 2010 niemiecka marka wróciła na szczyt z R15 TDI.
Przygotowując się na kolejny sezon wrócono do koncepcji sprzed kilkunastu lat,
do prototypu z zamkniętym nadwoziem. Pierwszym z nich było R18 TDI z
3,7-litrowym silnikiem V6. Maszyna ewoluowała przez sześć lat, a już w 2012 roku
jako pierwszy samochód z napędem hybrydowym i napędem na obie osie - ewolucja
R18 e-tron quattro - wygrała w Le Mans, należącym do nowej serii World Endurance
Championship.
Ostatnim coupe klasy LMP1 z Ingolstadt była maszyna z oznaczeniem skróconym do
samego R18. Był to najmocniejszy, najbardziej zaawansowany technicznie i
najoszczędniejszy jeśli chodzi o zużycie paliwa, wyścigowy pojazd w historii
marki. Jego potworne kształty pokazano światu pierwszy raz w listopadzie 2015
roku.
Zupełnie nowy model, nad którym pracowano przez kilkanaście miesięcy zastąpił
czwartą ewolucję R18 e-tron quattro, która napędzana była wysokoprężnym
silnikiem V6 oraz silnikiem elektrycznym, dostarczającym zastrzyki około 272
koni mechanicznych. R18 utrzymało się przy 4-litrowym, widlastym TDI o sześciu
cylindrach z czterema zaworami każdy i turbodoładowaniem (turbosprężarka Garrett
ze zmienną geometrią łopatek, która pod pełnym obciążeniem tłoczy średnio 2000
kilogramów powietrza na godzinę). Motor potrzebował jeszcze mniej paliwa, niż
rok wcześniej (przepisy ograniczyły pojemność zbiornika paliwa do niespełna 50
litrów) i dostarczał ponad 500 koni mechanicznych oraz przeszło 850
niutonometrów. Współpracował z nową skrzynią biegów o sześciu przełożeniach (poprzedni
prototyp miał siedem), która przekazywała napęd na tylne koła.
Na przedniej osi umieszczono mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz
silnik elektryczny z systemem odzyskiwania energii kinetycznej (Motor Generator
Unit), który po raz pierwszy objął paczkę litowo-jonowych baterii (wcześniej
Audi korzystało co roku z systemu opartego na kole zamachowym). Przepisy
ograniczyły zastrzyki mocy z układu elektrycznego do okolic 408 koni
mechanicznych - 300 kilowatów - w przypadku toru, na którym rozgrywa się wyścig
Le Mans. Układ Audi przystosowany był do generowania nawet 476 KM. Maksymalna
moc maszyny dochodziła aż do tysiąca koni!
R18 wpisywało się w przedział energetyczny 6 megadżuli (6000 kilowatosekund,
dokładnie 20 sekund pracy układu hybrydowego z pełną mocą), stopień wyżej od
poprzedniego prototypu. Określa on ilość odzyskanej energii, jaką samochód może
wykorzystać w trakcie jednego okrążenia 13,6-kilometrowej pętli Circuit de la
Sarthe w Le Mans. Dodatkowa energia może być wykorzystana przez kierowców na
przykład na wyjściach z zakrętów lub przy próbach wyprzedzania na dłuższych
prostych (w ruch wprawiane są wówczas wszystkie cztery koła). W tym ostatnim
przypadku R18 rozwija ponad 340 km/h - podczas kwalifikacji do Le Mans maszynę
zmierzono dokładnie przy 343,4 kilometrach na godzinę. Żaden inny samochód nie
osiągnął wówczas tak wysokiej prędkości. W trakcie 24-godzinnego wyścigu Le Mans,
zakładając ponad 390 okrążeń, R18 było w stanie odzyskać energię wystarczającą
do zasilania przeciętnego, niemieckiego domu przez prawie 150 dni. Rozwinięcie
100 km/h zajmowało około 2,6 sekund.
Maszyna klasy LMP1 zbudowana została na węglowym kadłubie, który wzmacniają
warstwy z Zylonu i któremu towarzyszą aluminiowe strefy kontrolowanego zgniotu.
Wszystkie koła przyczepione są podwójnymi linkami, które stosowane są od roku
2014 i służą bezpieczeństwu - w razie wypadku trzymają koła przy samochodzie lub
przy tym, co z samochodu zostało. Podwozie w zależności od toru przykrywa jedna
z trzech karoserii z wielkimi otworami w przednich nadkolach, które służą
redukcji sił unoszących, pionową płetwą, piętrami lotek i otworów oraz wielkim
dyfuzorem. Jedna z karoserii nastawiona jest na mniejszy docisk aerodynamiczny i
większą prędkość maksymalną, inne wręcz przeciwnie - w niektórych eliminacjach
WEC samochody nie przekraczają na prostych nawet 295 km/h. Wszystkie koła
zawieszone są niezależnie w systemie Linked Suspension System z drążkami
pchającymi z przodu i ciągnącymi z tyłu (pushrod/pullrod). Minimalna, przepisowa
masa samochodu to 875 kilogramów. Auto wyposażono między innymi w reflektory w
technologii Matrix LED oraz ekran AMOLED w roli lusterka wstecznego.
Konkurentami R18 były hybrydowe prototypy produkcji Porsche oraz Toyoty. Audi
rozpoczęło składający się z dziewięciu eliminacji sezon 2016 w mistrzostwach
World Endurance Championship od wygranej w 6-godzinnym wyścigu na Silverstone...
której zostało pozbawione po wykluczeniu za nieprzepisową podłogę. Potem wygrano
na Spa-Francorchamps, zajęto drugie miejsce na Nürburgringu, w Meksyku, USA i
Japonii i trzecie w Le Mans. Tylko w Szanghaju zabrakło R18 na podium. Sezon
zwieńczyła wygrana Audi w Bahrajnie, drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów
i wicemistrzowski tytuł kierowców.
R18 zakończyło erę wyścigów długodystansowych, w której królowało Audi. W
październiku marka ogłosiła, że z końcem sezonu 2016 wycofuje się z pucharu
World Endurance Championship oraz Le Mans i skupi się między innymi na
elektrycznej Formule E. Od 1999 roku prototypowe Audi wzięły udział w 187
wyścigach i wygrały aż 107 z nich, w tym trzynaście razy w Le Mans! Pod koniec
roku z siedziby Audi Sport wyciągnięto zakurzone R8R z 1999 roku i przegoniono
je po testowym torze w ramach pożegnania w parze z R18, na które czekało już
tylko miejsce w muzeum.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V6 TDI (turbo)
Położenie - centralne
Pojemność - 4000 cm³
Moc - 514 KM
Moment obrotowy - 850 Nm
Skrzynia biegów - sekw. . 6
Napęd elektryczny - 1 silnik
Położenie - przód
Moc - 408 KM
Całkowita moc - 990 KM
Napęd - tył / 4 koła
Odzysk energii - MGU-K / MGU-H
WYMIARY
Masa - 875 kg
Długość - 4650 mm
Szerokość - 1900 mm
Wysokość - brak danych
Zbiornik paliwa - 49.9 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 2.6 s
Prędkość MAX. - 343 km/h