Audi R8 LMS GT2 Prototype (4S) `2019 - Гоночный автомобиль (Германия) 2015 | |
HW100 - 45000
UAW55 - 105000 RRW100 - 175000 PKRR - 7500 |
338000 € (польский: netto) |
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 17.07.2019
(17.04.2021)
Gdy w 2006 roku Audi pokazało światu sportowe
coupe o oznaczeniu R8 tylko kwestią czasu było przygotowanie na jego bazie
samochodu wyścigowego. W tym samym czasie niemiecka marka miała za sobą pierwszą
wygraną w 24-godzinnym Le Mans samochodem z silnikiem wysokoprężnym, a na
horyzoncie było już widać kilka lat dominacji w serii DTM. Pod koniec 2008 roku
światło dzienne ujrzał projekt znany do tej pory jako R16: wyścigowe R8 LMS
klasy GT3, pod którym podpisały się oddziały Audi Sport oraz Quattro.
Nowa maszyna, napędzana wolnossącym V10 o pojemności 5,2 litra i mocy około 500
koni mechanicznych, adresowana do prywatnych zespołów, stała się z miejsca
jednym z wiodących GT3. Już w pierwszym sezonie przyniosła trzy tytuły
mistrzowskie i 23 wygrane. Coupe modernizowano aż do roku 2015, w którym
zadebiutowało zupełnie nowe R8 LMS drugiej generacji. Karierę pierwszej serii
podsumowało 26 tytułów mistrzowskich w grupach GT3 na całym świecie, 23 tytuły w
pozostałych grupach, siedem wygranych w klasyfikacji generalnej w wyścigach na
dystansie 24 godzin i ponad 130 sprzedanych egzemplarzy. Na LMS drugiej serii
czekały nowe wyzwania, a na R8 czekały nowe klasy do podbicia: w kwietniu 2017
roku zaprezentowano R8 LMS klasy GT4, a w lipcu 2019 roku pokazano R8 LMS
dopiero co wskrzeszonej klasy GT2.
Kategorię GT2 poprzedniej specyfikacji, obejmującą samochody bazujące na
modelach produkowanych seryjnie (wśród nich między innymi Ferrari, Chevrolet,
Porsche, BMW, Spyker, Aston Martin, Jaguar), wygaszono w okolicach 2011 roku,
kiedy to w takich wyścigach, jak Le Mans, zastąpiono ją klasą GT Endurance (GTE).
W sezonie 2019 grupa GT2 wróciła do żywych dzięki staraniom SRO Motorsports
Group, organizatorów takich pucharów, jak Blancpain GT Series dla samochodów
klasy GT3 oraz regionalnych pucharów GT4. W pierwszym, rozruchowym roku znalazło
się w niej tylko Porsche 911 GT2 RS Clubsport, dla którego zaplanowano kilka
pokazowych wyścigów. W sezonie 2020 mamy zobaczyć GT2 w pełnej skali: samochody
tego typu mają dołączyć do Blancpain GT Series i ścigać się bok w bok w
maszynami GT3. Jako pierwsze w kolejce do takich potyczek ustawiło się właśnie
Audi.
Pierwszą sztukę R8 LMS GT2 odsłonięto na Festiwalu Prędkości w Goodwood, a w
premierze uczestniczył między innymi sam Tom Kristensen, 9-krotny zwycięzca
24-godzinnego wyścigu Le Mans, 6-krotny zwycięzca 12-godzinnego wyścigu Sebring
i mistrz świata w serii World Endurance Championship. Premierowy egzemplarz
pokryto trudną do zignorowania kombinacją kolorystyczną, ale to nie żółty
dyfuzor czy żółte opony zwracały największą uwagę. Otóż kształt dachu auta
wskazywał na pokrewieństwo nie z coupe, ale z... drogowym R8 w wersji Spyder,
bez dachu. I taka rzeczywiście była baza dla GT2: 620-konne produkowane seryjnie
R8 Spyder w specyfikacji Performance. Skąd taki nietypowy wybór? Audi tłumaczy
to luźniejszym podejściem do aerodynamiki i większą swobodą działania, niż w
przypadku grupy GT3.
Według założeń maszyny nowej ery GT2 mają odróżniać się od samochodów klasy GT3
przede wszystkim większą mocą i mniejszym dociskiem aerodynamicznym: to, co
stracą w zakrętach mają nieco nadrabiać na prostych. Wszystko z myślą o mniej
doświadczonych kierowcach, którzy nie opanowali jeszcze tajników prowadzenia
samochodu, którego przyczepność opiera się silnie na aerodynamice - w grupie GT2
będą mogli startować tylko kierowcy sklasyfikowani na poziomie Am. W torowym R8
ograniczono i uproszczono elementy karoserii odpowiedzialne za generowanie
docisku, nad komorą silnika umieszczono wielki wlot powietrza (który dzięki
wpychaniu powietrza pozwala m.in. na wyciśnięcie kilku dodatkowych koni
mechanicznych), a tylne skrzydło zawieszono na "łabędziej szyi" zachodzącej od
tyłu, odwrotnie, niż w przypadku R8 klasy GT3.
R8 LMS GT2 to najmocniejszy model wśród wyścigowych R8 LMS. Samochód w dalszym
ciągu napędzany jest wolnossącym, umieszczonym centralnie silnikiem V10 o
pojemności 5,2 litrów, który zbliżony jest do jednostki produkowanej seryjnie.
Motor dostarcza na tylną oś aż 640 koni mechanicznych. To o jakieś 55 KM więcej
od fabrycznego GT3 i 145 KM więcej od fabrycznego GT4, a oba modele po
zaaplikowaniu Balance of Performance mogą spotkać znaczne ograniczenia mocy (w
odniesieniu do GT3 można mówić o spadku nawet do 500 KM). Maksymalny moment
obrotowy dochodzi do co najmniej 550 niutonometrów. Stosunek masy do mocy sięga
około 2,1 kilograma na koń mechaniczny (na sucho maszyna waży 1350 kilogramów, o
około 100 kilogramów więcej od GT3). Napęd przenosi 7-stopniowa, dwusprzęgłowa
skrzynia biegów S Tronic z łopatkami przy kierownicy (taką samą znajdziemy w
GT4, w GT3 pracuje z kolei 6-stopniowy mechanizm sekwencyjny z pneumatycznym
sterowaniem).
Niektóre elementy przedniego zawieszenia przeszczepiono z modelu GT3, a tylnego
z GT4. Elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy pochodzi z GT4, na którym
oparto również elektronikę, poddaną przeprogramowaniu (ABS, kontrola trakcji,
kontrola stabilności). Specjalnie dla GT2 opracowano kamerę i wyświetlacz w roli
środkowego lusterka. Z aluminiowym podwoziem typu ASF (Audi Space Frame) z
elementami z włókien węglowych zintegrowano klatkę bezpieczeństwa oraz
zaadoptowany z auta GT4 zbiornik paliwa. W dachu znalazł się obowiązkowy właz
awaryjnego wyjścia, przednią i boczne szyby wykonano z lekkiego i wytrzymałego
materiału Makrolon, zupełnie nowe drzwi powstały z włókien węglowych, a dla
kierowcy przygotowano kierownicę i pedały z możliwością regulacji. Obowiązkowy
jest fotel z szerokimi podparciami na całej długości, system gaśniczy,
6-punktowa uprząż oraz siatki zabezpieczające kierowcę po bokach.
Ścigacz klasy GT2 jest już czwartym modelem torowym, który Audi Sport proponuje
swoim klientom (pozostałe to wspomniane już R8 klas GT3 i GT4 oraz RS3 LMS klasy
TCR). Pierwsze sztuki w cenie 338 tysięcy euro plus podatki oodano w ręce
klientów w grudniu 2019, tak, aby można było przygotować się na sezon 2020.
Samochody umożliwią starty w Europie i Ameryce Północnej i prawdopodobnie nic
nie będzie stało na przeszkodzie, aby zabrać je również na różnego rodzaju dni
torowe i inne imprezy. W sezonie 2020 klasa GT2 ograniczyła się tylko do kilku
imprez pokazowych, a pierwszy sezon GT4 European Series ruszył w kwietniu 2021
roku na torze Monza. Rywalami zespołów korzystających z modelu Audi były ekipy w
maszynach KTM, Lamborghini i Porsche, a także pucharowym Ferrari, które pojawiło
się gościnnie.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V10
Położenie - centralne
Pojemność - 5200 cm³
Moc - 640 KM
Moment obrotowy - 550 Nm
Skrzynia biegów - auto . 7
Napęd - tył
WYMIARY
Masa - 1350 kg
Długość - 4568 mm
Szerokość - 1995 mm
Wysokość - 1280 mm
Zbiornik paliwa - 110 l
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość MAX. - brak danych