356 Speedster - Ëåãêîâûå àâòîìîáèëè (Íèäåðëàíäû) 2013-ï.ä.
   
 

Historie
De 356 Speedster is waarschijnlijk een van de meest gezochte en begeerde Porsche® modellen uit de jaren ‘50 en '60 van de vorige eeuw.
Hoewel er in de begin jaren ‘50 al cabriolet varianten van de 356 gemaakt werden was Max Hoffman, de Amerikaanse importeur van Porsche®, er van overtuigd dat er een markt zou zijn voor een lichte, spartaans uitgeruste versie van een open 356.
Aan dit verzoek van Max Hoffman werd gehoor gegeven en zo ontstond de Speedster variant. Kenmerken waren de afneembare lage voorruit, minimale bekleding, weinig accessoires en natuurlijk de lichte kuipstoelen in plaats van de normale verstelbare stoelen.
Bijkomend voordeel; de Speedster was ook een stuk goedkoper dan de cabriolet en zo werd een succes geboren. Alles bij elkaar zijn er ongeveer 3200 Speedsters gebouwd tussen 1954 en 1958, waarvan enkele honderden nog bestaan. Het mag dus duidelijk zijn dat een originele 356 Speedster zeer kostbaar is.
Over 356 Speedster
De drijvende kracht achter 356 Speedster is Richard de Krosse. Richard heeft al meer dan twintig jaar ervaring met het bouwen en restaureren van klassieke Volkswagens en Porsches.
Wat ooit als een hobby begon is nu uitgegroeid tot een onderneming die als hoofddoel heeft het leveren van een kit om een 356 Speedster te bouwen.
Daarnaast is Hans Dienaar ook betrokken bij 356 Speedster, met name op het vlak van ontwikkeling en PR. Hans is industrieel en grafisch ontwerper met een passie voor klassieke sportwagens.
Na de bouw van zijn eigen 356 Speedster replica zag hij vele verbeterpunten en vond in Richard de goede partner om samen de 356 Speedster kit te ontwikkelen.
De kit, het chassis
De 356 Speedster replica is een zogenaamde kit-car.
De kit-car constructie maakt het mogelijk een RDW goedkeuring te krijgen zodat er veilig en zonder bezwaar op de openbare weg gereden kan worden.
Als basis wordt een Volkswagen® Kever onderstel gebruikt van voor 1976. De nieuwe wetgeving met betrekking tot oldtimers stelt dat auto’s van 40 jaar en ouder vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Auto’s van voor 1959 zijn ook nog eens vrijgesteld van APK plicht. Zowel een IRS als pendelas chassis is bruikbaar, zolang de vooras van het torsie-as type is.
Om te beginnen wordt het door de RDW gelabelde chassis ingekort naar de wielbasis van een 356 Speedster. Dit gebeurt aan de hand van de hiervoor opgestelde richtlijn van Volkswagen®. Mits goed uitgevoerd en zichtbaar voor de keurmeester is dit bij het RDW een geaccepteerde methode.
Hierna wordt het chassis opgebouwd. Dit kan met moderne componenten, maar het dichtste bij het origineel is het gebruik van de pre-’67 wielsteek van 205mm.
De motor en versnellingsbak moeten wel bij het type Kever horen dat als donor heeft gediend. Hier van afwijken kan een probleem geven bij de keuring van de afgebouwde auto.
356 Speedster
• kan een chassis leveren
• kan het chassis correct inkorten
• kan alle onderdelen leveren tegen scherpe prijzen
De kit, het subframe
Het subframe is de onderhuidse constructie die de body met het chassis verbindt. Het subframe en de body worden dus permanent aan elkaar bevestigd.
De opbouw van het subframe met de body is van groot belang voor de uiteindelijke stijfheid en pasvorm op het chassis. De kunststof carrosserie en het stalen subframe worden met verschillende verbindingstechnieken gemonteerd. De combinatie van schroefverbindingen, blindklinknagels en constructiekit levert een duurzaam en vormvast resultaat op.
Het uitlijnen van de body op chassis en subframe is een nauwkeurig werkje dat prima zelf te doen is aan de hand van de handleiding. Wij kunnen dit ook voor u verzorgen.
De opbouw van de kit gebeurt bij voorkeur met het subframe geplaatst op het chassis. Wij hebben hiervoor een speciale mal en kunnen dit zonder chassis.
356 Speedster
• lijnt de body uit op het subframe
• levert het subframe doorgelast, gegrond en afgelakt af
De kit, de body
De body is opgebouwd uit een laminaat van glasvezel en polyesterhars. Op kritische punten is het laminaat verstevigd en verdikt uitgevoerd.
De body wordt op een aantal punten, zoals de dorpels, vooras en achterbrug met het subframe verbonden.
Als de body goed uitgericht op het frame staat worden de kleppen en deuren ingehangen.
Dit is een nauwkeurige klus waarbij ervaring met het verwerken van polyester producten een voorwaarde is. Wij kunnen dit afhangen en ruw op maat maken ook voor u verzorgen.
Daarna worden de bandenbak, het motorschot en andere binnenbeplating met blindklinknagels en chassiskit bevestigd.
356 Speedster
• kan de body op het subframe bevestigen
• kan de kleppen en deuren inhangen
• kan de bandenbak monteren
• kan de diverse afwerkschotten en beplating monteren
De kit, prijzen incl. BTW*
De basiskit: prijslijst op aanvraag
• alle polyester bodydelen (body, deuren, kleppen)
• alle polyester afwerkdelen (bandenbak, schotjes)
• stalen subframe met binnenbeplating
Montagewerk
• uitlijnen body op subframe + fixeren op aanvraag
• afhangen van de deuren en kleppen op aanvraag
Scharnieren
• scharnieren tbv de deuren (set van 4) op aanvraag
• scharnieren standaard tbv voorklep op aanvraag
• scharnieren locking tbv voorklep op aanvraag
• scharnieren standaard tbv achterklep op aanvraag
• scharnieren locking tbv achterklep op aanvraag
Inkorten chassis, gestraald aangeleverd
• inkorten, lassen en kitten op aanvraag
Inkorten chassis, ongestraald aangeleverd
• stralen, inkorten, lassen en kitten op aanvraag
Opbouw van aangeleverd en ingekort chassis
5-gaats 205 - trommels rondom
• pendelas chassis op aanvraag
• IRS chassis op aanvraag

overige configuraties op aanvraag

Onderdelen, prijzen incl. BTW*
Speedster voorruit set
• ruit, raamlijst, steunen, trekstang en rubber op aanvraag
• insteekruit polycarbonaat, set van 2 stuks op aanvraag
Cabriokap Speedster op aanvraag
• Sonnenland stof zwart (kleur op aanvraag)
• Tenax RVS drukknopen
• Kapframe
Hardtop Speedster op aanvraag
• Polycarbonaat achterruit
• Vergrendelings materiaal
• Moet gespoten worden
Chroom- en afwerkdelen
• handgreep kofferdeksel en bev. mat. op aanvraag
• set deurhandgrepen incl. slot en bev. mat. op aanvraag
• grille motorklep aluminium op aanvraag
• claxongrille per stuk op aanvraag
• bumperlijst voor op aanvraag
• bumperlijst achter op aanvraag
• dorpellijst per stuk op aanvraag
• aero spiegel incl. montage mat. op aanvraag

356 Coupster '59
De Notchback 356 B uit 1960/61 was een cabrio met een opgelaste hardtop.
Een vrij zeldzame maar hele fraaie auto die het in clubraces erg goed deed.
Als destijds, een jaar eerder iets dergelijks met een Speedster uit '59 was geprobeerd. had het er zo uit kunnen zien. De lage voorruit, doorgetrokken hardtop en racestoeltjes.
Een model voor de hardtop hebben we al, nu nog de tijd vinden om deze conversie eens in het echt te gaan proberen.

RVS sidewinder uitlaatsysteem type 1
Hele mooie en betaalbare RVS uitlaat voor type 1 motoren. ˆ 424,95 incl. BTW

Èíôîðìàöèÿ ÎÒ 356 Speedster