999999999999999999999
|
Історія створення (виробництва) A-B Helicopters A/W 95
В 2011 году, был изготовлен, первый экземпляр, сверхлегкого вертолета
A-B Helicopters A/W 95. (Количество, произведенных, вертолетов - две
единицы.)
Експлуатація A-B Helicopters A/W 95
Стоимость - 10000 USD. (Аэродинамический профиль - симметричный.)
Конструктивні особливості A-B Helicopters A/W 95
Кабина пилота - полностью открытая.
Технічний опис A-B Helicopters A/W 95
Экипаж - 1.
Масса пустого вертолета - 123 кг (снаряженная масса - 222 кг).
Вес полезной нагрузки - 99 кг.
Фюзеляж A-B Helicopters A/W 95
Фюзеляж - трубчатый каркас. (Материал - алюминий.)
Крило A-B Helicopters A/W 95
Отсутствуют.
Хвостове оперення A-B Helicopters A/W 95
Отсутствует.
Шасі A-B Helicopters A/W 95
Шасси - 2-опорное / полозьевое.
Силова установка A-B Helicopters A/W 95
Силовой агрегат - 2-цилиндровый (2-тактный) авиационный двигатель Rotax
503 (производство - Австрия) - одна единица. (Запас топлива - 20
литров.)
Мощность - 50 л. с. (37 кВт).
Гвинт A-B Helicopters A/W 95
Несущий винт - 2-лопастный (диаметр - 5,94 метров). (Материал -
алюминий.)
Управління A-B Helicopters A/W 95
Одинарное (один штурвал).
Озброєння A-B Helicopters A/W 95
Отсутствует.
Технічні характеристики A-B Helicopters A/W 95
Максимальная скорость - 104 км/ч (65 миль/ч)
Крейсерская скорость - 97 км/ч (60 миль/ч).
Модифікації A-B Helicopters A/W 95
A-B Helicopters A/W 95 - базовая модификация.
A-B Helicopters A/W 95 T - ?.
Катастрофи та аварії A-B Helicopters A/W 95
Отсутствуют.A-B Helicopters A/W 95
A/W 95
Role - Helicopter
National origin - United States
Manufacturer - A-B Helicopters
Status - Plans not longer available (2012)
Number built - at least two
Developed from - Adams-Wilson Choppy
Variants - Vortech A/W 95
The A-B Helicopters A/W 95 is an American helicopter, produced by A-B
Helicopters in the form of plans for amateur construction.
By 2012 the A-B Helicopters website had been taken down and plans are no
longer available.
The design was developed into the Vortech A/W 95 and plans for that
version remain available from Vortech.
Design and development
The A/W 95 is a development of the Adams-Wilson Choppy, which the A/W
designation acknowledges. The A/W 95 was designed to comply with the US
Experimental Amateur-built rules, since the empty weight is too heavy
for the FAR 103 Ultralight Vehicles rules, which stipulates a maximum
empty weight of 254 lb (115 kg). The aircraft has a standard empty
weight of 271 lb (123 kg). It features a single main rotor, a
single-seat open cockpit without a windshield, skid landing gear and a
twin cylinder, air-cooled, two-stroke, dual-ignition 50 hp (37 kW) Rotax
503 engine.
The aircraft fuselage is an open frame made from bolted-together and
gusseted aluminum tubing. Its 19.5 ft (5.9 m) diameter two-bladed
extruded aluminum rotor has a chord of 7 in (17.8 cm) and employs a
symmetrical airfoil. The transmission is constructed from a belt and
chain mechanism. With its standard empty weight of 271 lb (123 kg) and a
gross weight of 490 lb (222 kg), the useful load is 219 lb (99 kg). Fuel
tank capacity is 5 U.S. gallons (19 L; 4.2 imp gal), rendering a
full-fuel payload of 189 lb (86 kg).
While the A/W 95 is primarily plans-built, during the time that A-B
Helicopters was in business some pre-fabricated parts were available.
Operational history
By January 2013 two examples had been registered in the United States
with the Federal Aviation Administration.
Specifications (A/W 95)
Data from Bayerl
General characteristics
Crew: one
Airfoil: symmetrical
Empty weight: 271 lb (123 kg)
Gross weight: 489 lb (222 kg)
Fuel capacity: 5 U.S. gallons (19 L; 4.2 imp gal)
Powerplant: 1 × Rotax 503 two cylinder, air-cooled, two stroke aircraft
engine, 50 hp (37 kW)
Main rotor diameter: 19 ft 6 in (5.94 m)
Performance
Maximum speed: 65 mph (104 km/h, 56 kn)
Cruise speed: 60 mph (97 km/h, 52 kn)
wikipedia.org (en) |