MG MGA 1500 (1 G.) `1955 - Спортивный автомобиль (Великобритания) | |
HW100 - 45000
UAW55 - 105000 RRW100 - 175000 PKRR - 7500 |
MG MGA
MG MGA
Overview
Manufacturer - MG (BMC)
Production - 1955-1962
Assembly - Abingdon, England / Enfield, NSW, Australia
Body and chassis
Class - Sports car
Body style - 2-door roadster / 2-door coupe
Layout - FR layout
Dimensions
Wheelbase - 94 in (2,388 mm)
Length - 156 in (3,962 mm)
Width - 58 in (1,473 mm)
Height - 50 in (1,270 mm)
Curb weight - 1988 pounds (902 kg)
Chronology
Predecessor - MG TF Midget
Successor - MGB
The MGA is a sports car that was produced by MG from 1955 until 1962.
The MGA replaced the MG TF 1500 Midget and represented a complete styling break
from MG's earlier sports cars. Announced on 26 September 1955 the car was
officially launched at the Frankfurt Motor Show. A total of 101,476 units were
marketed through the end of production in July 1962, the vast majority of which
were exported. 5869 cars were sold on the home market, and the MGA was replaced
by the MGB.
Design
The MGA design dates back to 1951, when MG designer Syd Enever created a
streamlined body for George Philips' TD Le Mans car. The new bodywork traded the
MG TF's articulated fenders and running board for ponton styling, with a single
styled envelope fully enclosing the width and uninterrupted length of a car.
The TF featured a high driver seating position. A new chassis was designed with
the side members further apart and the floor attached to the bottom rather than
the top of the frame sections. A prototype was built and shown to the BMC
chairman Leonard Lord. He turned down the idea of producing the new car as he
had just signed a deal with Donald Healey to produce Austin-Healey cars two
weeks before. Falling sales of the traditional MG models caused a change of
heart, and the car, initially to be called the UA-series, was brought back. As
it was so different from the older MG models it was called the MGA, the "first
of a new line" to quote the contemporary advertising. There was also a new
engine available, therefore the car did not have the originally intended XPAG
unit but was fitted with the BMC B-series engine allowing a lower bonnet line.
The MGA convertible had no exterior door handles, however the coupe had door
handles.
It was a body-on-frame design and used the straight-4 "B series" engine from the
MG Magnette saloon driving the rear wheels through a four-speed gearbox.
Suspension was independent with coil springs and wishbones at the front and a
rigid axle with semi-elliptic springs at the rear. Steering was by rack and
pinion. The car was available with either wire-spoked or steel-disc road wheels.
While the make (or marque) is MG, the model was named MGA by John Thornley in
1954.
1956 MGA 1500
1500
MG MGA 1500
Overview
Production - 1955-1959
Powertrain
Engine - 1,489 cc (1.5 L) B-Series I4
The 1489 cc engine fitted with twin H4 type SU Carburettors produced 68 hp (51
kW) at first, but was soon uprated to 72 hp (54 kW). Lockheed hydraulic drum
brakes were used on all wheels. A coupé version was also produced, bringing the
total production of standard MGAs to 58,750.
An early open car tested by British magazine The Motor in 1955 had a top speed
of 97.8 mph (157.4 km/h) and could accelerate from 0-60 mph (97 km/h) in 16.0
seconds. A fuel consumption of 26.7 miles per imperial gallon (10.6 L/100 km;
22.2 mpg-US) was recorded. The test car cost £844 including taxes.
1958 MG MGA roadster (North America)
MGA 1500 from rear quarter
MG MGA with pressed steel wheels (North America)
wikipedia.org (en)
MG MGA
MGA
Загальні дані
Виробник: Велика Британія, MG (BMC)
Роки виробництва: 1955-1962
Клас: спортивний автомобіль
Дизайн
Тип(и) кузова: 2-дв. родстер / 2-дв. купе
На ринку
Попередник: MG TF Midget
Наступник: MGB
MGA - спортивний автомобіль, що виготовлявся британською компанією MG у
1955-1962 рр.
MGA змінив модель MG TF 1500 Midget. При цьому MGA суттєво відрізнявся від
ранніх спортивних MG. Офіційно автомобіль представили на Франкфуртському
автосалоні, хоч його появу анонсували ще 26 вересня 1955 р. До припинення
виробництва у липні 1962 р. виготовили та продали 101081 авт., причому більшість
з них пішли на експорт. Тільки 5869 авт. були продані на внутрішньому ринку -
найнижчий показник серед усіх британських автомобілів. Його заміною став MGB.
Конструкція
Конструкція MGA бере свій початок у 1951 р., коли дизайнер MG Сід Еневер (Syd
Enever) створив обтічний кузов гоночного автомобіля TD Джорджа Філіпса (George
Philips) для 24 годин Ле-Ману. Через використання шасі від моделі TD автомобіль
мав високе розташування сидіння водія, що створювало певні проблеми. Нове ж шасі
мало раму, у якої була збільшена відстань між лонжеронами, днище кріпилось під,
а не над рамою. Збудований прототип показали керівнику ВМС Леонарду Лорду (Leonard
Lord). Однак він відхилив ідею виробництва, оскільки вже була підписана угода з
Дональдом Хілі (Donald Healey) про виробництво автомобілів Austin-Healey. Але
падіння продажів на традиційні моделі MG змінили думку керівника, до автомобіля,
що спочатку називався серія-UA повернулися. Оскільки автомобіль суттєво
відрізнявся від попередників, його назвали MGA, як зазначали тодішні реклами
«перший у новій лінійці». Також доступним став новий двигун, звісно не агрегат
XPAG, який планували встановлювати спочатку, а представника B-серії двигунів.
Останній дозволяв знизити лінію капоту. Кабріолет MGA не мав дверних ручок,
однак вони були у купе.
Автомобіль мав рамну конструкцію, комплектувався рядним чотирициліндровим
двигуном В-серії, який також встановлювали на седан MG Magnette. Привод був
заднім, трансмісія містила чотириступеневу коробку передач. Передня підвіска
була пружинною з подвійними поперечними важелями, задня мала напівеліптичні
ресори. Кермовий механізм: рейка та шестерня. Для автомобіля були доступними як
спицьовані так і сталеві штапмовані дискові колеса.
1500
Двигун робочим об'ємом 1489 см куб. комплектувався двома карбюраторами Н4 SU,
спочатку мав максимальну потужність 68 к.с. (51 кВт), пізніше 72 к.с. (54 кВт).
Барабанні гальмівні механізми з гідравлічним приводом були на усіх колесах.
Також виготовлялась версія купе, виробництво якої сягнуло 58750 авт.
Протестований новий автомобіль у 1955 р. журналом The Motor розвивав максимальну
швидкість у 157 км/год (97,8 миль/год), міг розганятись від 0 до 97 км/год (60
миль/год) за 16 с. Витрата палива становила 26,7 миль на імперський галон (10,6
л/100 км, 22,2 mpg-US). Тестований автомобіль коштував 884 £ разом з податками.
MGA
1955-1959
Родстер MG MGA 1958 р. (Північна Америка)
MGA 1500 (вигляд ззаду)
MG MGA із сталевими штампованими колесами (Північна Америка)
wikipedia.org (uk)