Zastava 750 (1 G.) `1955 - Микролитражный автомобиль (Югославия)
HW100 - 45000
UAW55 - 105000
RRW100 - 175000
PKRR - 7500
 

Zastava 750

Zastava 750
Overview
Manufacturer - Zastava Automobili
Also called - Zastava 600 / Zastava 850 / Fiat 750Z
Production - 1962-1985
Assembly - Kragujevac, SFR Yugoslavia / Bogotá, Colombia
Body and chassis
Class - Supermini (B)
Body style - 2-door saloon
Layout - Rear engine, rear-wheel drive
Related - Fiat 600
Powertrain
Engine - 767 cc OHV I4 / 843 cc OHV I4
Transmission - 4-Speed Manual gearbox
Dimensions
Wheelbase - 2,010 mm (79.1 in)
Length - 3,300 mm (129.9 in)
Width - 1,390 mm (54.7 in)
Height - 1,410 mm (55.5 in)
Curb weight - 640 kg (1,411 lb)

The Zastava 750 (Застава 750) is a supermini made by the Serbian car maker Zavod Crvena Zastava in Kragujevac. It was a version of the Fiat 600 made under licence from 1962 and was somewhat longer than the Fiat version. The Zastava 750 has a 767 cc (46.8 cu in) engine, which produces 25 PS (18.4 kW). The more powerful 750 SE has 30 PS (22.1 kW) at 5400 rpm and torque is 38 lb⋅ft (52 N⋅m) at 3600 rpm. It is the smallest car ever made by Zastava. Later on during production, in 1980, the Zastava 850 was introduced. It is nearly identical to the Zastava 750 but the engine had a larger capacity. The Zastava 850 is harder to find than the 750 model but both are still widely available in former Yugoslavia.
The Zastava 750 is widely known by its nickname "Fića" (Фићa) in Serbian, "Fićo" in Bosnian and Croatian, by "Fičo" or "Fičko" in Slovene and by "Fikjo" (Фиќо) in Macedonian. The nickname "Fića" comes from the main character of a comic published by the newspaper Borba during the first years of the car's production.
Development
The Yugoslavian-built Zastava 600 was a version of the Fiat 600 built under license. Production of Fiat-badged cars commenced in 1955, and the model was upgraded with a larger engine in September 1960. It received the Zastava 750 badge in 1962. The 750 retained frontal suicide doors (rear-hinged) until 1969. Later it got bigger front lights, autoadjusting brakes, seatbelts, slightly improved interior and many other small improvements. The later Zastava 850 had many improvements from the original model, but it retained the same 600 body style. The 750 used a 25 hp (30 hp in the 750 SE) 767 cc engine, while the 850 received an 843 cc version providing 32 hp and a useful dollop of extra torque.
Production of the Zastava 750 ended on 18 November 1985. The car's popularity has started increasing in the last years, partly from the low fuel consumption and very cheap price as a second hand vehicle. Also it starting to become a symbol for nostalgia, and many youngsters that need cheap utilitarian vehicle with a bohemian status symbol are buying this car as a second hand vehicle. Because of that prices have risen in the last couple of years and many fan clubs have emerged.
Colombian assembly
The Zastava 750 was also assembled in Colombia - next to a variety of American Jeeps as well as other Fiat models - by Leonidas Lara (C.C.A.) in Bogotá. It was sold in Colombia as the "Fiat 750Z", from 1977 until 1984. The 750Z was built in comparatively large numbers for the first three years, after which production slowed down considerably. This was due to CCA becoming Mazda's local subsidiary, favoring production of the more profitable Japanese cars.

Zastava 750 Yugoslav police car
Zastava 750 (pre-1969 version with suicide doors)

wikipedia.org (en)

Zastava 750

Zastava 750
Общие данные
Производитель - Застава
Годы производства - 1955-1985
Класс - супермини
Дизайн и конструкция
Тип кузова - 3‑дв. хетчбэк (4‑мест.)
Компоновка - заднемоторная, заднеприводная
Колёсная формула - 4 × 2
Двигатель - бензиновый двигатель, 767 см³, 29 л. с.
Трансмиссия - 4-ступенчатая коробка передач
Массогабаритные характеристики
Длина - 3295 мм
Ширина - 1378 мм
Высота - 1405 мм
Колёсная база - 2002 мм
Масса - 600
Динамические характеристики
Разгон до 100 км/ч - 36
Максимальная скорость - 118 км/ч
На рынке
Похожие модели - Fiat 600, Nissan Micra, Volkswagen Beetle, ЗАЗ-965
Сегмент - B-сегмент
Другая информация
Дизайнер - Данте Гикоса
} Zastava Koral

Zastava 750 (Застава 750) - югославский автомобиль, созданный на автозаводе «Zastava» (также известен как завод Zavodi Crvena Zastava). Производился с 1955 года по 1985 год. Среди жителей стран бывшей Югославии считается самым популярным автомобилем, несмотря на свои скромные скоростные качества.
История
Прототипом данного автомобиля послужил Fiat 600.
История производства начинается в 1955 году на автосалоне в Женеве, где появились итальянские автомобили как символ «итальянского послевоенного экономического чуда». Несколько лет тому назад главный инженер «Фиата» Данте Джакоза и Данте Гикос добился разрешения на проектирование нового автомобиля на основе Fiat Topolino для перевоза четырёх пассажиров. Именно он и создал новейший Fiat 600, который стал примером для подражания во многих странах мира. Это был миниатюрный автомобиль с четырьмя сиденьями, имел 4-тактный двигатель объёмом 663 см³ и мощность 21,5 л. с. с задним приводом. Помимо двигателя, сам корпус автомобиля был сделан из алюминия. Машина развивала скорость до 100 км/ч, расходовала немного топлива на 100 км пути. В первые пять лет были проданы более миллиона автомобилей, а в 1960 году была создана модификация, в которой был установлен двигатель объёмом 767 см³ и мощность 25 л. с. Подобная машина развивала скорость до 110 км/ч и получила индекс 600D. В 1965 году в эту модификацию добавили более яркие передние фары и дополнительный топливный бак.
В 1960-е годы Югославия, стремясь развить собственную автомобильную промышленность, одной из первых начала активное сотрудничество с западными производителями: на оружейном заводе Crvena Zastava начали выпускать лицензионные автомобили Fiat. Одной из первых моделей, выпускаемых на заводе стала Fiat 600, а позже появились образцы Zastava 750 и Zastava 850. По лицензии, приобретённой Югославией в 1965 году, начала выпускаться копия автомобиля Fiat 600, ставшая известной как Zastava 750.
За время производства было собрано 923 487 югославских вариантов знаменитого «Фиата».
Выпускались модификации «люкс», 750К (микроавтобус) и 750Т (фургон), которые, по данным на 1971 год, составляли более половины выпуска завода «Застава».
Наряду с моделью Zastava 1100 модель Zastava 750 являлась одной из наиболее распространённых машин в 1970-е годы в Югославии.
В самой Югославии автомобиль стал известен под прозвищем «Фича».
Характеристики
Рабочий объём двигателя: 767 см³
Мощность двигателя: 29 л. с.
Снаряжённый вес: 600 кг
Максимальная скорость: 118 км/ч
Разгон: до 80 км/ч: 21 секунд / до 100 км/ч: 36 секунд

wikipedia.org (ru)