Audi Rosemeyer Concept `2000 - Спортивный автомобиль (Германия) 2000 | |
UkTEW - 555445775000
|
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 03.10.2007
Historia niemieckiego Audi sięga początku XX
wieku, ale pojazdy tej marki nieprzerwanie produkowane są dopiero od 1965 roku.
Poprzednio ostatnie Audi zjechało z taśmy produkcyjnej w 1941 roku a firma w tym
czasie należała do słynnego koncernu Auto Union, którego to wyścigowe modele
święciły triumfy w latach bezpośrednio poprzedzających wybuch II Wojny Światowej.
Do dziś pozostają one jednymi z najszybszych szosowych samochodów wszechczasów (prędkości
maksymalne rzędu ponad 350 km/h a w aerodynamicznie zmodyfikowanych wersjach
ponad... 400 km/h!). Właśnie nimi inspirowany był prototyp potężnego,
supersportowego modelu o nazwie Rosemeyer pokazany w drugiej połowie 2000 roku w
Ingolstadt a następnie objeżdżający największe salony samochodowe w Europie.
Wielki przedni grill doprowadzający powietrze do radiatora oraz pomniejsze
elementy stylistyki nadwozia nawiązują jednoznacznie do przedwojennego Auto
Union "Silver Arrow" a koncepcyjne Audi wzięło swoją nazwę od nazwiska kierowcy
wyścigowego tamtego okresu, Bernda Rosemeyera. Rosemeyer zginął w wieku 28 lat
dnia 28 stycznia 1938 roku podczas próby bicia rekordu prędkości (Auto Union,
którym jechał rozbiło się przy około 430 km/h).
Pękate nadwozie z klasycznym, spadzistym tyłem wykonano z wypolerowanego na
błysk aluminium. Przednie wloty powietrza, tylne wyloty oraz kształt świateł
nakreślono ostrymi liniami. Przednie xenonowe lampy w stanie spoczynku chowane
są za metalowymi panelami, które automatycznie unoszą się przy włączeniu
oświetlenia zewnętrznego. Wąskie i niskie boczne szyby sprawiają, że samochód
sprawia wrażenie jeszcze cięższego i masywniejszego co potęgują gigantyczne koła.
Pozbawione zbędnych fajerwerków wnętrze prezentuje styl znany z Audi TT. Całą
klatkę pasażerską od środka pokrywa ognioodporny Nomex niczym w samochodach
wyścigowych bądź kokpitach helikopterów. Dwa kubełkowe fotele obito skórą i
wyposażono w szelkowe pasy bezpieczeństwa. Przed kierowcę wpakowano
czteroramienną kierownicę, niemały obrotomierz oraz wyścigowe pedały z
możliwością regulacji położenia. Pomniejsze elementy wnętrza wykończono
elementami z polerowanego aluminium lub włókien węglowych. Dbałość o detale i
brak przepychu pozwoliły na utrzymanie sportowego stylu i nie popadnięcie w
salonowy luksus.
Ze względów aerodynamicznych zrezygnowano z lusterek bocznych, które zastąpiono
zestawem kamer. Dwie z nich umieszczono na dachu - wyglądają niczym rogi
wyrzynające się u młodego byczka co doskonale pasuje do przedniego wizerunku,
sprawiającego wrażenie stałej gotowości do ataku. Pasażer i kierowca poprzez
tylną szybę mogą obserwować pracę centralnie umieszczonego silnika. I właściwie
na tym kończy się rola szyby w tym miejscu - cały tył pokrywa metalowa klapa
łącząca się z dachem odcinająca widok na inne horyzonty i poszatkowana licznymi
wcięciami coby jednostka napędowa miała ktorędy oddychać.
Technicznie Rosemayer ma wiele wspólnego z modelem Hunaudieres ze stajni
Bentley'a. Oba koncepty bazują na podwoziu Lamborghini Diablo VT i napędzane są
szesnastocylindrowym (podobnie jak "Silver Arrow") silnikiem W16, który w finale
przy pomocy czterech turbosprężarek rozwija w Bugattim Veyrone ponad 1000 koni
mechanicznych. Wszystkie te związki łatwo wyjaśnić: od 1966 roku Audi należy do
Volkswagena, do którego od 1998 roku należy także Bentley i Bugatti. Resztę
tajemnicy rozwiewa przejęcie przez Audi także w 1998 roku włoskiego Lamborghini.
Silnik w Rosemayer napędzanym stale na wszystkie koła (napęd quattro) rozwija
moc około 640 koni mechanicznych, choć można spotkać się także z informacjami
mówiącymi o okrągłych siedmiu setkach. Mimo, że koncept ten nie był konceptem
jeżdżącym twórcy zapowiadali prędkość maksymalną rzędu 350 km/h.
Prototyp spotkał się z dużym zainteresowaniem - znaleźli się także tacy, którzy
deklarowali chęć wejścia w jego posiadanie. Rosemayer nie był jednak nigdy
planowany jako pojazd produkcyjny. Z jednej strony determinowały to zbyt duże
koszty dopracowania auta i wdrożenia go do produkcji a z drugiej bariera w
postaci wewnętrznej konkurencji dla modeli Lamborghini, która to także miała
wpływ na to, że Audi R8 nie jest jeszcze mocniejsze i szybsze.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - W16
Położenie - centralne
Pojemność - 8004 cm³
Moc - 640 KM
Moment obrotowy - 761 Nm
Napęd - 4 koła
Skrzynia biegów - manual / 6
WYMIARY
Masa - 1600 kg
Długość - 4540 mm
Szerokość - 1920 mm
Wysokość - 1240 mm
Rozstaw osi - 2910 mm
OSIĄGI
0-100 km/h - 3.8 s
Prędkość maksymalna - 350 km/h