Aston Martin V12 Vanquish (First Generation) `2001 - СпортКупе (Великобритания) 2001 | |
|
160 000 £ |
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 09.08.2008
Pierwszym wehikułem z prawdziwego zdarzenia
filmowego Jamesa Bonda, słynnego agenta 007 służącego w brytyjskim wywiadzie MI6
wymyślonego w latach pięćdziesiątych przez Iana Fleminga, był Aston Martin DB5.
Za jego kierownicą w 1964 roku zasiadł odtwarzający główną rolę w filmie "Goldfinger"
Sean Connery. Była to trzecia z kolei kinowa superprodukcja o przygodach
Brytyjczyka.
DB5 pojawił się jeszcze w czterech innych filmach z serii, w których nie
odgrywał już tak znaczącej roli. W 1969 roku na ekranie można było podziwiać na
krótko model DBS, a Aston Martin powrócił na dobre do łask dopiero w 20 filmie o
Bondzie, "Die Another Day" ("Śmierć nadejdzie jutro") z 2002 roku. Nadwornym
pojazdem słynnego agenta ukoronowano wówczas coupe V12 Vanquish, które w filmie
przemianowano na Vanish (z angielskiego "znikać") z racji wyposażenia między
innymi w system całkowitego kamuflowania. Rzeczywisty pojazd był oczywiście
nieco mniej bojowo nastawiony, ale wcale nie był mniej ekscytujący.
Vanquish zadebiutował jesienią 2000 roku jako najbardziej wyrafinowany i
zaawansowany technicznie model w całej historii koncernu. Na jego potrzeby
uruchomiono również największy w historii firmy program badawczy, w którym
uczestniczyło około 50 prototypów testowanych w temperaturach od minus 40 do
plus 80 stopni Celsjusza.
Majestatyczne coupe zaprojektował Ian Callum, który już wcześniej "popełnił"
nietuzinkowego DB7 oraz, w 1998 roku, koncepcyjnego Project Vantage, z którego
bezpośrednio wyrósł Vanquish. Jego dzieła dały z resztą początek całej linii
zupełnie nowych modeli Aston Martina jak DB9 i V8 Vantage, które zaprojektował
już Henrik Fisker. Każdy z nich był równie samochodem co i dziełem sztuki.
Vanquish zastąpił na stanowisku flagowej limuzyny koncernu rodzinę modeli Virage/Vantage,
która była w sprzedaży jeszcze od 1989 roku. Największą różnicą między tymi
modelami był silnik: miejsce V8 zajęło potężne V12 drugiej generacji (pierwsza
zasilała ostatnie DB7 z serii, odmianę Vantage oraz GT). Prawie sześciolitrową,
przeszło 460-konną jednostkę połączono z 6-stopniową, ręczną, zautomatyzowaną
skrzynią biegów sterowaną łopatkami przy kierownicy (bez pedału sprzęgła). W
takim układzie zmiana przełożenia trwała zaledwie ćwierć sekundy a V12 Vantage z
prędkością maksymalną przekraczającą znacznie 300 km/h i akceleracją do 1/3 tej
wartości poniżej 5 sekund był najszybszym, seryjnie produkowanym samochodem w
historii Aston Martina.
Podwozie oraz strukturę nośną grand tourera zbudowano z wykorzystaniem włókien
węglowych, aluminium i innych materiałów kompozytowych a kwestie bezpieczeństwa
konsultowano z Volvo (w ramach wspólnej przynależności do Forda), jednym ze
światowych liderów w tej dziedzinie. Panele nadwozia ukształtowano z aluminium.
Każdy egzemplarz Vanquisha zgodnie z tradycją firmy budowany był oczywiście
ręcznie.
Chętni na zakup mogli wybierać pomiędzy wersją 2-osobową a 2+2, w której tylne
siedziska nadawały się właściwie jedynie do przewożenia dzieci. Na pokładzie,
poza tapicerką ze skóry i alcantary oraz aluminiowymi panelami na drzwiach i
środkowym tunelu, znalazły się elektronicznie sterowane i podgrzewane fotele,
klimatyzacja, podgrzewana przednia szyba, 6-głośnikowy odtwarzacz CD (ze
zmieniaczem 6 płyt) i kaset Alpine, monitoring ciśnienia opon, wycieraczki z
czujnikiem deszczu, komputer pokładowy i... kilka elementów z dużo tańszych
Fordów. Na warunki zimowe przewidziano specjalny tryb pracy skrzyni biegów,
która według zgodnych opinii wielu dziennikarzy była najsłabszym punktem w całym
samochodzie.
Vanquish wprowadził Aston Martina bardzo mocnym akcentem w XXI wiek, otwierając
drogę całej gamie zupełnie nowych modeli koncernu. W roku 2005 do sprzedaży
wszedł ulepszony i wzmocniony aż o 60 KM Vanquish S. Przez jeden sezon oferowany
był równolegle do podstawowej wersji, którą całkowicie wyparł w roku 2006.
Ostatnie egzemplarze "eski" ukończono latem 2007 roku. Vanquisha zastąpił DBS,
który na długo przed debiutem rynkowym pojawił się nie gdzie indziej jak tylko w
kolejnym filmie o przygodach agenta 007.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V12
Położenie - przód
Pojemność - 5935 cm³
Moc - 456 KM
Moment obrotowy - 556 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - manual / 6
WYMIARY
Masa - 1820 kg
Długość - 4665 mm
Szerokość - 1923 mm
Wysokość - 1318 mm
Rozstaw osi - 2690 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1572 mm/? mm
Opony przód - 255/40 ZR 19
Opony tył - 285/40 ZR 19
Zbiornik paliwa - 80 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 4.7 s
Prędkość maksymalna - 306 km/h