B. Engineering Edonis (PrimA Generazione) `2001 - СпортКупе (Италия) 2001 | |
|
766000 € |
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 25.01.2018
Pierwszego stycznia 2001 roku w Modenie miała
miejsce premiera coupe o nazwie Edonis, które firmował zakład o tajemniczej
nazwie B. Engineering. Litera B w jego nazwie oznaczała... Bugatti. Historia
firmy rozpoczęła się kilkanaście lat wcześniej, a sprytny zabieg marketingowy
pozwolił jej na chwalenie się pierwszym samochodem dwudziestego pierwszego wieku.
Formacja B. Engineering została utworzona przez byłych pracowników Bugatti
Automobili, które pod koniec lat osiemdziesiątych we Włoszech wskrzesił Romano
Artioli. Bugatti nowej ery pokazało swój pierwszy model dokładnie w 110 rocznicę
narodzin założyciela marki, Ettore Bugatti'ego. Było nim super sportowe coupe o
oznaczeniu EB 110 z karoserią, za której projekt odpowiadał sam Marcello Gandini,
poczwórnie turbodoładowanym silnikiem V12 o mocy przekraczającej 600 koni
mechanicznych, napędem na obie osie i nowoczesnym, węglowym kadłubem.
Bugatti działało we Włoszech tylko kilka lat. Firma upadła w 1995 roku po
wyprodukowaniu dla swoich klientów około 130 samochodów, a potem jej losy
rozeszły się w kilku kierunkach. Prawa do marki Bugatti w 1997 roku wykupił
Volkswagen, a produkcję EB 110 przejął Dauer. Część podwozi i sprzętu firmy
wylądowała później w rękach przyszłego B. Engineering, w którym nie brakowało
osób niezwykle chętnych na produkcję kolejnego egzotyka z najwyższej półki. To
właśnie podwozia i silniki z EB 110 stały się bazą dla Edonisa. Na czele
projektu stanął Nicola Materazzi, który miał za sobą prace nie tylko nad EB 110,
ale również niezliczonymi samochodami, drogowymi i wyścigowymi, ze stajni
Ferrari i Lancią Stratos - w sumie ponad trzydzieści lat doświadczenia.
Cała karoseria Edonisa, ze smutną twarzą i bardzo rozdmuchanym tyłem, oraz
wnętrze zostały zaprojektowane od podstaw. Po EB 110 nie został właściwie żaden
ślad. Również w kwestii układu napędowego inżynierowie B. Engineering mieli
odmienne zdanie od tego, co było normą w Bugatti. Samochód w dalszym ciągu
napędzany był umieszczonym centralnie silnikiem V12, ale jego pojemność została
zwiększona z 3,5 do prawie 3,8 litrów, a miejsce czterech niewielkich
turbosprężarek IHI zajęły dwie większe od tego samego producenta. Pozbyto się
też skomplikowanego i ciężkiego układu przenoszącego napęd na osie osie. Cała
moc poprzez ręczną, 6-stopniową skrzynię biegów była wysyłana teraz tylko na
tylne koła. Kierowcę wspomagał jedynie ABS.
O jak dużej mocy mowa? Widlasta dwunastka kręciła się do ośmiu tysięcy obrotów
na minutę i dostarczała 680 koni mechanicznych, aż o 120 koni więcej od EB 110
GT, a w prototypach jeszcze więcej. Twórcy Edonisa mogli chwalić się
najmocniejszym, seryjnym samochodem świata (takie samochody, jak 660-konne
Ferrari Enzo, 612-konne Porsche Carrera GT czy 664-konny Koenigsegg CC8S
pojawiły się kilkanaście miesięcy później). Maksymalny moment obrotowy przy 5,25
tysiącach obrotów na minutę wznosił się na 735 niutonometrów. Samochód dodatkowo
schudł do około 1500 kilogramów.
Twórcy Edonisa obrali za cel prędkość maksymalną co najmniej stu metrów na
sekundę. Prawie się udało: podczas testów maszyna rozwinęła 359,6 km/h. Samochód
miał rozpędzać się do setki w czasie 3,9 sekund (o około 0,5 sekundy wolniej od
napędzanego na obie osie Bugatti) i do 100 mil na godzinę w czasie 8,2 sekund.
Za takimi osiągami stało również ogumienie dedykowane Edonisowi, które
przygotowała firma Michelin. W oponach nowego typu wprowadzono do użytku system
PAX, opracowany z myślą o możliwości jazdy nawet po przebiciu.
B. Engineering z siedzibą w Campogalliano miało w planie wykorzystanie
wszystkich 21 kadłubów Bugatti, które wyprodukowano we francuskim koncernie
lotniczym Aerospatiale. Plan ten jednak nie doszedł do realizacji, firma
zmieniła właścicieli i zniknęła z pola widzenia na kilkanaście lat po ukończeniu
tylko kilku sztuk (różne źródła mówią od liczbie od dwóch do siedmiu aut).
Dopiero w 2017 projekt odrzył po wykupieniu przez amerykańskie Casil Motors,
które zadeklarowało gotowość wyprodukowania 15 egzemplarzy nieznacznie
zmodernizowanego modelu SP-110 Edonis.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V12
Położenie - centralne wzdłużne
Pojemność - 3760 cm³
Moc - 680 KM
Moment obrotowy - 735 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - manual / 6
WYMIARY
Masa - 1500 kg
Długość - 4350 mm
Szerokość - 1998 mm
Wysokość - 1120 mm
Rozstaw osi - 2565 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1556 mm/1612 mm
Opony przód - 245/65 ZR 480
Opony tył - 335/70 ZR 500
OSIĄGI
0-100 km/h - 3.9 s
Prędkość maksymalna - 365 km/h