Volkswagen Concept-R Concept `2003 - Родстер (Германия) 2003 | |
777333444555000
|
Czego może brakować w koncernie, pod którego skrzydłami znajdują się tak
znakomite marki jak Lamborghini, Bentley, Bugatti, ognisty Seat czy nie
grzeszące brakiem sportowego zacięcia Audi, a jego wieczysty związek z Porsche
jest nierozerwalny? Przede wszystkim większej dawki charakteru porównywalnego z
modelami wyżej wymienionych firm w autach sygnowanym własnym znakiem. A tego u
Volkswagena się nie uświadczy, chyba, że operować jednostkami miary znanymi
jedynie farmaceutom. Filozofia, według której koncern powołano do życia - "samochód
dla ludu" - daje o sobie znać aż nadto boleśnie.
Jednak nic straconego: z masy niczym nie wyróżniających się aut w myśl zmiany
wizerunku marki wybijają się coraz liczniejsze koncepty. Lata '90 zamknął
imponujący W12, w 2005 roku oglądać mogliśmy EcoRacera a rok później Iroc'a
zwiastującego nowe wcielenie Scirocco. Między nimi znalazł się również Concept R
pokazany w 2003 roku na międzynarodowym salonie samochodowym we Frankfurcie. Z
czym go się je?
Z pozoru Concept R to zwykły roadster, który urodziwą stylistyką nie wybiega
zbyt daleko w przyszłość i zapewne bez większych poprawek mógłby trafić do
produkcji seryjnej. Bryłę auta zamknięto na długości tylko 4,16 metra i
wysokości zaledwie 125 centymetrów. Uwagę zwracają nisko osadzone nozdrza na
przedzie, przednie reflektory z diodami LED, dwa garby za głowami kierowcy i
pasażera z chromowanymi panelami oraz dwie ogromne końcówki wydechu umieszczone
po środku zgrabnego kupra przypominającego kształtami Porsche Boxstera. Ale
koncept miał być zwykły tylko z pozoru. Czy jest? Zajrzyjmy do środka...
W spartańskich warunkach, w których główne role odgrywają zmyślne, chromowane
panele tunelu środkowego i baterii wskaźników pokładowych, znalazło się miejsce
tylko dla dwojga (drzwi otwieramy i zamykamy na stałe bez użycia tradycyjnego
kluczyka, którego rolę przejmuje... klamka). Nieregulowane fotele dostosowują
swój kształt do ciała a cała kolumna kierownicy (wykonanej w sporej części z
polerowanego aluminium) z zegarami oraz pedały są ruchome pozwalając na
ustawienie wygodnej pozycji. Także pasażer może zając wygodną pozycję, dla niego
przeznaczono elektronicznie regulowany podnóżek. Inne miłe zaskoczenie czeka po
odpaleniu silnika - przed oczami w centrum koła kierownicy pojawia się pulsujące
logo Volkswagena oparte o organiczne diody LED (OLED). Mało niespodzianek?
Największa dopiero przed nami.
Poznamy ją podnosząc maskę. Znajdziemy pod nią... No właśnie - nie znajdziemy
tam nic szczególnego. Silnik został umieszczony tam, gdzie w niemal wszystkich
Volkswagenach mieści się bagażnik i kanapa dla pasażerów - centralnie! Przy tej
okazji w tylnej części nadwozia wycięto cieszący oko "grill", którym
odprowadzane jest gorące powietrze. Jednostkę napędową połączono z 6-stopniową,
2-sprzęgłową przekładnią DSG, która transportuje cały moment obrotowy na tylną
oś. Chwalebna to idea.
Sam silnik to 3,2-litrowe, 24-zaworowe V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa FSI
pochodzące z najmocniejszego Golfa w historii, R32 z piątej generacji (na której
płycie podłogowej z resztą Concept R bazuje) oraz z Audi TT 3,2 Quattro i A3.
Osiągami jednak wyprzedza on zarówno równoległe R32 (240 KM, 320 Nm) jak i TT
(250 KM, 320 Nm). Rozwija 265 KM mocy i 350 Nm momentu, które mają wystarczyć na
rozpędzenie się do setki w 5,3 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej w
okolicach 270 km/h. To ostatnie jednak nie ma prawa miejsca z racji
elektronicznego kagańca zaciskającego się przy 250 km/h. Aby odpalić
spoczywające za plecami pasażerów mechaniczne serce pojazdu, podobnie jak przy
otwieraniu drzwi, nie potrzebujemy kluczyka. Cała procedura sprowadza się do
naciśnięcia przycisku z wymownym napisem "Start".
Obiecujące auto nigdy nie miało wejść do produkcji seryjnej, zgodnie z
założeniami Volkswagena koncept przecierał jedynie szlak marce na drodze do
nowego wizerunku. To ostatnie nieco nagiął pokazany dokładnie dwa lata później
Eos. Było mu jednak daleko do konceptu z racji miejsca dla czworga, składanego,
twardego dachu i silnika umieszczonego z przodu o stonowanym wyglądzie nadwozia
i wnętrza nie wspominając...
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V6
Położenie - centralne
Pojemność - 3189 cm³
Moc - 265 KM
Moment obrotowy - 350 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - (DSG 6)
WYMIARY
Masa - brak danych
Długość - 4163 mm
Szerokość - 1778 mm
Wysokość - 1250 mm
Rozstaw osi - 2580 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1471 mm/1491 mm
Opony przód - 255/40 R 19
Opony tył - 255/40 R 19
OSIĄGI
0-100 km/h - 5.3 s
Prędkość maksymalna - 250 km/h
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 22.07.2008