Ascari KZ1 (First Generation) `2003 - СпортКупе (Великобритания) 2003 | |
335445000555000770
|
235 000 £ |
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 21.03.2008
Na salonie samochodowym w Birmongham w 2000
roku pokazano prototyp sportowego coupe Ascari KZ1. Był to trzeci już model
firmy z Branbury pokazany w ciągu pięciu lat od jej powstania (pierwsze dwa to
FGT i Ecosse), a jego nazwa powstała z inicjałów duńskiego milionera, który
wykupił Brytyjczyków w 1998 roku - Klaasa Zwarta. Ekskluzywna premiera wersji
produkcyjnej miała miejsce w Hiszpanii w 2003 roku. Tam właśnie w 2000 roku
wybudowano tor kopiujący wiele zakrętów z najsłynniejszych asfaltów całego
świata, który wraz z niewielkim ośrodkiem wypoczynkowym (pełna nazwa to Race
Resort Ascari) pełni nie tylko rolę testowego poligonu Ascari, ale także
smakowitej lokalizacji na wakacyjny wypad milionerów z zacięciem kierowcy
wyścigowego. To właśnie między innymi tam prototypy KZ1 przejechały blisko 150
tysięcy kilometrów.
Auto napędzane jest pół tysięczną armią mechanicznych rumaków zamkniętych w
jednostce V8 od BMW M5. Silnik odpala się przyciskiem "Start", a samochód
wyposażony jest w sportowe, skórzane fotele. Deska rozdzielcza to elegancka
symbioza połyskującego aluminium i skórzanego obicia. Do tego alcantara.
Klimatyzacja i stonowane kolorystycznie wskaźniki pokładowe panują nad dobrą
atmosferą we wnętrzu. Całości dopełnia elektroniczne sterowanie okien i lusterek,
odtwarzacz CD oraz system antywłamaniowy, fotele można regulować w pełnym
zakresie.
Nadwozie i płytę podłogową samochodu zbudowano z włókien węglowych. Przednie
zawieszenie oparto na pojedynczych a tylne na podwójnych wahaczach. Swoje
agresywne kształty auto zawdzięcza Paul'owi Brown'owi, który w przeszłości
pracował przy projektowaniu bolidów Formuły 1. Nad całym projektem czuwał
niejaki Dave Minter, który w ciągu ponad ćwierć wiecznej działalności w
przemyśle samochodowym pracował między innymi w Lotusie.
Z ponad 500 końmi pracującymi za plecami komunikujemy się poprzez ręczną
przekładnię o sześciu przełożeniach, a efekt tej współpracy przenoszony jest na
tylną oś. Odpowiednie umiejętności pozwalają na rozpędzenie się do setki w mniej
niż cztery sekundy i zatrzymanie wskazówki prędkościomierza w okolicach 200 mph
(322 km/h). Producent szacuje zasięg auta na 400 mil, co odpowiada ponad 640
kilometrom.
Obok modelu drogowego powstał także wariant wyścigowy, KZ1-R, którego głównym
polem działania jest hiszpańska seria GT oraz klasa GT3 w międzynarodowym
serialu FIA GT. Na bazie wyczynowego modelu powstała szosowa odmiana A10.
Każdy egzemplarz ekskluzywnego coupe, którego ręczna produkcja ograniczona jest
do 50 sztuk, a klienci mogą ingerować na jej każdym etapie w konfigurację auta,
pochłania około 340 godzin pracy. Cena zaczyna się od 235 tysięcy funtów i
wzrasta w zależności od konfiguracji.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8
Położenie - centralne wzdłużne
Pojemność - 4941 cm³
Moc - 507 KM
Moment obrotowy - 550 Nm
Napęd - Tył
Skrzynia biegów - manual / 6
WYMIARY
Masa - 1330 kg
Długość - 4300 mm
Szerokość - 1852 mm
Wysokość - 1138 mm
Rozstaw osi - 2636 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1569 mm/1480 mm
Opony przód - 235/35 x 19
Opony tył - 305/30 x 19
OSIĄGI
0-100 km/h - 3.7 s
Prędkość maksymalna - 322 km/h