Alfa Romeo 8C Competizione Concept `2003 - СпортКупе (Италия) 2003 | |
445000455000755000
|
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 02.12.2007
Jedną z największych gwiazd i niespodzianek
salonu samochodowego we Frankfurcie w 2003 roku (jeśli nie tą największą) była
koncepcyjna Alfa Romeo o elektryzującej nazwie 8C Competizione nawiązującej do
historycznych modeli marki ("competizione" to po włosku "współzawodnictwo"). Nie
mniej emocjonująca była także stylistyka pojazdu - niezwykle nowoczesna a
jednocześnie kłaniająca się modelom sprzed lat, do których odwołania nie trudno
znaleźć w jej liniach.
Pękate nadwozie czerwonej 8C zaprojektowano w firmowym studiu Alfy a autorem
projektu był Wolfgang Egger. Stylistycznie pojazd odwołuje się do modeli 33
Stradale oraz Giulia TZ z lat sześćdziesiątych, co uwidacznia się szczególnie w
przedniej części karoserii. Eleganckie coupe nazwą bezpośrednio nawiązuje do
modelu 6C 2500 Competizione, który w roku 1949 i 1950 zajął trzecie miejsca w
rajdzie Mille Miglia oraz przedwojennej serii szosowych i wyścigowym pojazdów 8C
napędzanych zupełnie nowym, ośmiocylindrowym silnikiem, pozwalającym na
odnoszczenie wielkich sukcesów w wyścigach na całym świecie.
Pod maską umieszczono pochodzące od Maserati turbodoładowane V8 o pojemności 4,2
litrów i mocy okrągłych 400 koni mechanicznych współpracujące z sześciostopniową,
ręczną skrzynią biegów ulokowaną przy tylnej osi. Prototyp ważący półtorej tony
miałby rozpędzać się do setki w 4,5 sekundy a jego prędkość maksymalna miałaby
przekraczać 300 km/h. Dotychczas najszybsza Alfa Romeo produkowana seryjnie
rozwijała 255 km/h. Był to model GTV z 2003 roku także wyposażony w trzylitrowy
silnik V6 o mocy 240 KM.
Do pełni szczęścia zabrakło tylko jednego - potwierdzenia, że już wkrótce
koncept ten wejdzie do produkcji seryjnej. Na słowa te trzeba było czekać dość
długo, bo prawie trzy lata. W międzyczasie w 2005 roku na konkursie elegancji w
Pebble Beach pokazano jeszcze prototypowy roadster 8C Spider. Oficjalnie wejście
samochodu do produkcji potwierdzono podczas salonu samochodwego w Paryżu,
prezentując auto praktycznie nie zmienione stylistycznie, ale z mocniejszym i
większym silnikiem.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8 (turbo)
Położenie - przód
Pojemność - 4244 cm³
Moc - 400 KM
Moment obrotowy - 440 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - manual / 6
WYMIARY
Masa - 1500 kg
Długość - 4278 mm
Szerokość - 1900 mm
Wysokość - 1250 mm
Rozstaw osi - 2595 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1610 mm/1580 mm
Opony przód - 245/40 R 20
Opony tył - 275/35 R 20
OSIĄGI
0-100 km/h - 4.5 s
Prędkość maksymalna - 300 km/h
Alfa Romeo 8C Competizione
Концепт-кар компании Alfa Romeo своим дизайном и, главное, названием напоминал о
знаменитом победителе гонки Mille Miglia 1950 г. - о гоночном автомобиле Alfa
Romeo 6C 2600 Competizione с экипажем Фанхио и Занарди. Купе классической
компоновки оснащено 4,2-литровым двигателем V8, развивающим мощность 400 л.с. и
более 450 Нм максимального крутящего момента. Коробка передач - механическая
6-ступенчатая. Время разгона с места до 100 км/ч составляет 4,5 с, максимальная
скорость - около 300 км/ч. Параллели со знаменитыми спортивными болидами
прошлого у новинки заканчиваются элементами дизайна и компоновкой. Легкий и
прочный кузов облицован углепластиковыми панелями. Независимая пружинная
подвеска всех колес должна гарантировать автомобилю отличную управляемость.
Интерес к модели со стороны посетителей был столь высок, что в компании
заговорили о выпуске ограниченной партии подобных машин - до 1000 единиц.
КАТАЛОГ ЗА РУЛЕМ 2005 - CD (Электронное издание)