Toyota Alessandro Volta Concept `2004 - Спортивный автомобиль (Италия) 2004 | |
775000555000000000000
|
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 17.11.2007
Alessandro Volta w roku 1800 stworzył pierwsze
ogniwo elektryczne a jeszcze wcześniej między innymi kondensator i elektroskop a
także odkrył metan. To na jego cześć jednostkę napięcia elektrycznego nazwano "woltem".
Personalia tego włoskiego fizyka, konstruktora i fizjologa nie bez powodu
przywołane zostały przy okazji wspólnego projektu japońskiej Toyoty oraz studia
stylistycznego Giorgetto Giugiaro z Italii - ItalDesign. Samochód noszący imię i
nazwisko wybitnego naukowca zaprezentowany został po raz pierwszy podczas salonu
samochodowego w Genewie w 2004 roku.
Nowoczesne linie nadwozia zaprojektował Fabrizio Giugiaro, syn Giorgetto.
Agresywne coupe prezentuje proporcje typowe dla aut z centralnie umieszczoną
jednostką napędową, co w tym przypadku nie jest do końca prawdą. W tym momencie
do akcji wkracza właśnie Volta. W samochodzie wykorzystano bowiem napęd...
hybrydowy. Sportowa hybryda? Brzmi trochę dziwnie, ale jak najbardziej się
sprawdza. A Toyota jest tylko tego gwarancją - w roku 1997 Japończycy jako
pierwsi na świecie wprowadzili do sprzedaży samochód właśnie o takim napędzie (model
Prius), więc chyba nikt inny nie mógłby pojawić się na ich miejscu.
Koncept osadzono na podwoziu z włókien węglowych i układzie napędowym z
hybrydowego Lexusa RX 400h. Za tylną osią umieszczono tradycyjny silnik
spalinowy V6 a przy każdej z osi po jednym elektrycznym. Silniki nie pracują na
zmianę, ale jednocześnie, dzięki czemu wycisnąć można z nich maksimum w niemal
każdej chwili. Łączna moc sięga 408 koni mechanicznych. Cały ten potencjał stale
przenoszony jest na wszystkie cztery koła, do których silnik spalinowy nie jest
podłączony w tradycyjny sposób a siłę napędową generują elektryczne motory. Taki
układ pozwolił wyeliminować tradycyjne podzespoły w tym skrzynię biegów i
sprzędło, których miejsce zastąpił elektroniczny układ sterujący. Energia
elektryczna przechowywana jest w 70-kilogramowych bateriach opracowanych przez
dział techniczny ItalDesign. Zbiornik paliwa mieści 52 litry a zasięg samochodu
przekraczać miałby 700 kilometrów.
Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h a prawdziwe
możliwości auta zdradza jedynie przyspieszenie do setki - zaledwie 4,03 sekundy.
Przy prędkości 30 km/h można całkowicie wyłączyć spalinową V6 i poruszać się
tylko przy pomocy bezszelestnych silników elektrycznych.
Fabrizio Giugiaro opracował także wnętrze pojazdu, w którym umieścił trzy fotele.
Elementy deski rozdzielczej wraz z kierownicą i pedałami mogą być regulowane w
poziomie w zależności od potrzeb i upodobań kierowcy, który mógłby zająć
tradycyjną pozycję z boku jak i bardziej centralną. Podobnej aranżacji podlegają
też wszystkie fotele. Wszystkie możliwe mechaniczne i hydrauliczne podzespoły
sterowania wymieniono na elektroniczne (drive-by-wire).
Dość rewolucyjne auto jak na swoją klasę spotkało się z dużym zainteresowaniem i
wcale nie ciche były głosy mówiące o wejściu samochodu do produkcji. Niestety
wychodziły one raczej od obserwatorów i osób najbardziej hybrydowym coupe
zainteresowanych a nie od samych twórców. Auto mianowane następcą Supry
pozostało jedynie obiecującym konceptem, którego czas jeszcze nie nadszedł.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V6 + 2 elektr.
Położenie - tył
Pojemność - 3300 cm³
Moc - 408 KM
Moment obrotowy - brak danych
Napęd - 4 koła
Skrzynia biegów - -
WYMIARY
Masa - 1250 kg
Długość - 4358 mm
Szerokość - 1925 mm
Wysokość - 1140 mm
Rozstaw osi - 2570 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1652 mm/1640 mm
Opony przód - 245/40 ZR 19
Opony tył - 285/40 ZR 19
Zbiornik paliwa - 52 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 4 s
Prędkość maksymalna - 250 km/h