TVR Sagaris (First Generation) `2005 - Спортивный автомобиль (Великобритания) 2005 | |
|
49995 L |
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 30.08.2007
Brytyjskie TVR od ponad pół wieku produkuje
surowe i nieokiełznane auta sportowe, dla których o wiele lepszym miejscem niż
zwykłe ulice są tory wyścigowe. Firma przez lata pozostawała jednym z
największych niezależnych przedsiębiorstw w Wielkiej Brytanii, wytwarzając
rocznie kilkaset aut. W lipcu 2004 roku firmę zakupił pewien bogaty Rosjanin -
Nikolai Smolenski. TVR było wówczas na prostej do wprowadzenia do produkcji
nowego modelu. Smolenski jednak przesunął te plany i zlecił dopracowanie auta.
TVR po raz pierwszy w historii testowało swój produkt w Arabii Saudyjskiej,
Bahrajnie, RPA, Rosji oraz USA. W rezultacie poczyniono tysiące drobnych zmian,
które uczyniły nowe TVR najbardziej przyjazdnym kierowcy samochodem w dziejach
marki - zbliżanie się do granic jego możliwości nie było już równoznaczne z
pewnością stracenia przyczepności. Nowy model ochrzszczony elektryzującym
imieniem Sagaris trafił do salonów sprzedaży w marcu 2005 roku, będąc drugim (po
Tuscan Mark II Targa) autem wyprodukowanym pod nowymi rządami.
Historia Sagaris rozpoczęła się oczywiście nieco wcześniej niż w roku 2005.
Pierwszy prototyp pokazano w roku 2003 na salonie w Londynie, na którym właśnie
to auto skupiło największą uwagę. Wersja przedprodukcyjna pojawiła się w 2004
roku na wystawie w Birmingham. Pomysł stworzenia nowego modelu powstał z
wyścigowego TVR T350 walączego w serii N-GT. Idea była prosta: przenieść ścigacz
na zwykłe ulice. Sagaris odziedziczył po T350 charakterystyczny układ tylnych
lamp w kształcie odwórconej litery L oraz podwozie, którego historia rozpoczęła
się od modeli Tuscan Speed 6 i Tamora. Całkowicie zmieniono przód pojazdu a całe
nadwozie jest szersze i niższe niż T350. Wersja produkcyjna ostatecznie różni
się kilkoma detalami od srebrnego prototypu. Przede wszystkim pozbyto się
wypukłego, tylnego zderzaka, który wyglądał jakby autu pod koła rzucono kłodę. Z
przodu cztery agresywne nacięca na nadkolach będące oryginalnie wylotami
powietrza całkowice pozbawiono otworów. Głównym powodem tego zabiegu był fakt iż
przy jeździe po mniej czystej nawierzchni wszelkie kamyki i tym podobne
drobiazgi były wyrzucane wprost na przednią szybę. Bez zmian pozostały
charakterystyczne, potężne rury wydechowe, wystające na boki pojazdu oraz
przezroczysty spoiler. Dach nad kierowcą podwyższono po to, aby można było w
środku bez problemu zasiąść z kaskiem na głowie. Sagaris z masą nacięć,
przetłoczeń i wklęsłości sprawia wrażenie ciągłego ruchu a o tym czy samochód
ten jest piękny czy szpetny dyskutować można godzinami. Nadwozie wykonano z
włókien węglowych a podwozie i ramę oparto o stalową, rurową kostrukcję, dzięki
czemu masa całego pojazdu sięga zaledwie nieco ponad tonę.
W ciasnym wnętrzu znajdują się sportowe fotele dla dwóch osób. Kierownicę i
pedały można wyregulować do własnych potrzeb a większość przełączników znajduje
się w bezpośrednim zasięgu dłoni. Środkowy tunel z krótką dźwignią zmniany
biegów, zakończoną aluminiową kulą sięga pod samą deskę rozdzielczą. Jeszcze
trochę a zabrakłoby miejsca na sprzęt audio, do którego dostęp i tak jest
utrudniony. Wnętrze wypełniają czarne, skórzane obicia zszywane pomarańczową
nicią oraz polerowane aluminium. Standradowe wyposażenie obejmuje między innymi
wskaźnik zewnętrznej temperatury na oraz elektroniczne sterowanie bocznymi
lusterkami i szybami. W opcji jest klimatyzacja oraz system nawigacji. Poduszki
powietrznej i ABS tradycynie brak.
Do napędu użyto rzędowy, sześciocylindrowy silnik o mocy ponad 400 koni, która
uzyskiwana jest w zakresie aż 7-7,5 tysiąca obrotów na minutę podczas gdy zapłon
odcinany jest przy 7,8 tysiącach. Serce auta umieszczono centralnie (za przednią
osią) z przodu i napędza ono tylną oś, współpracując z pięciostopniową, ręczną
skrzynią biegów. W prowadzeniu pomaga elektryczno-hydrauliczny system sterowania
i... praktycznie nic poza nim. Przyspieszenie do 60 mph (96,6 km/h) zajmuje 3,7
sekundy a do 100 mph (161 km/h) sekund 8,1. Prędkość maksymalna sięga 315 km/h.
Sagaris ma dwa naturalne środowiska. Pierwsze to zwykłe ulice - auto ma nie
sprawiać większych problemów przy pokonywaniu wąskich, miejskich uliczek bądź
zewnętrznych tras klasy B. Drugie środowisko to oczywiście tor, na którym coupe
bez żadnego przygotowania może zameldować się od razu po opuszczeniu cywilnych
szlaków. W nadwoziu nie trzeba robić dodatkowych otworów (silnik otacza
wystarczająco przewiewna przestrzeń) a zawieszenia nie trzeba regulować -
pozbawione zbędnych, elektronicznych wynalazków jest ono od razu gotowe na
ostrzejszą jazdę w wyścigu z prędkością. Jedyną przeszkodą w doznaniu tych
wrażeń może być cena. Podstawowy Sagaris kosztuje prawie 50 tysięcy funtów.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - rzędowy (6 cyl.)
Położenie - centralne (przód)
Pojemność - 3966 cm³
Moc - 406 KM
Moment obrotowy - 420 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - manual / 5
WYMIARY
Masa - 1078 kg
Długość - 4057 mm
Szerokość - 1850 mm
Wysokość - 1175 mm
Rozstaw osi - 2361 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1510 mm/1520 mm
Opony przód - 255/35 R 18
Opony tył - 255/35 R 18
Zbiornik paliwa - 57 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 3.7 s
Prędkość maksymalna - 315 km/h