Vision SZR (1 G.) `2005 - Спортивный автомобиль (США) 2005 | |
|
300 000 $ |
Kalifornijskie Vision Industries założone przez niejakiego Johna Misumi'ego (który
w połowie lat '80 pracował w okrytym złą sławą Vectorze) już w okolicach 1996
roku wzięło się za stworzenie amerykańskiego, sportowego auta, które mogłoby z
powodzeniem konkurować z europejskimi konstrukcjami tego typu z najwyższej półki.
Pierwszy efekt prac pokazano już dwa lata później. Było nim coupe K2, którego
wdrożenie do produkcji zapowiadano na 2001 rok. Pierwotne założenia według
utartego schematu musiały jednak ulec zmianie i model seryjny zaprezentowano
dopiero w 2005 roku pod nazwą SZR.
Z zewnątrz pojazd w stosunku do prototypu uległ znacznym zmianom (za design
odpowiedzialny jest Tom Kellogg, mający za sobą ponad 40 lat pracy i prace nad
kształtem nadwozi aut takich marek jak Rolls-Royce, Porsche czy Ford). Z przodu
całkowicie przemodelowano potrójne lampy, które teraz skryto pod wspólnym
kloszem zamiast osobnego umieszczenia każdej z nich w zagłębieniach nadkola.
Wyrównano także progi, które w koncepcie w połowie długości łamały się ku górze.
W znacznie zadziorniejszym tyle także zmieniono kształt oświetlenia oraz
całkowicie amputowano sporawy spoiler, który w K2 miał dbać o docisk i
stabilność samochodu. Pojawił się za to dyfuzor. Konstrukcja pojazdu pozostała
bez zmian: karbonowo-aluminiowe podwozie, nadwozie z włókien węglowych i karbonu,
stalowa klatka oraz wyczynowe zawieszenie z możliwością indywidualnego
ustawienia charakterystyki.
Teoretycznie niewiele zmieniło się także w temacie jednostki napędowej, którą
można podziwiać przez tylną szybę. Jest nią nadal V12 od BMW, ale rozwijające
moc jedynie 650 koni mechanicznych. Dlaczego "jedynie"? Ten sam silnik w K2 miał
przekraczać wartość 800 KM, co byłoby z pewnością bardzo mocną kartą przetargową
w porównaniu do jakiejkolwiek konkurencji. Obok sześciolitrowej V12 w ofercie
pojawiła się także słabsza V8 o pojemności 8,2 litrów i mocy 600 KM, która
pozwalać ma na rozpędzenie się do setki w 3,5 sekundy i osiągnięcie prędkości
maksymalnej 320 km/h. Przy V12 można pochwalić się już czasem 3,3 sekund i
prędkością 340 km/h - praktycznie takimi samymi parametrami co Lamborghini
Murcielago LP640 i znacznie lepszymi niż każde obecnie produkowane Ferrari. A
właśnie w auta tej klasy zdają się celować Amerykanie, przytaczając przy okazji
swojego samochodu takie hasła jak "moc" i "luksus", choć jednocześnie
podkreślają, że tworzono go z myślą o rodzimym rynku.
Drogę do wnętrza otwierają nożycowe drzwi (skojarzenie z Lambo natychmiastowe).
W standardzie znajdują się kubełkowe fotele od Recaro oraz kierownica od Momo.
Materiały na tapicerkę, ich krój, kolor oraz elementy wyposażenia można dobrać w
zależności od własnych upodobań i zasobności portfela. Cenę podstawowej wersji
ustalono na okrągłe 300 tysięcy dolarów.
Produkcja na specjalne zamówienie miała ruszyć w 2006 roku. Przełożono ją jednak
z niewiadomych powodów na rok 2007. Być może brakowało chętnych a być może
zaważyło coś innego?
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V12
Położenie - centralne
Pojemność - 6000 cm³
Moc - 650 KM
Moment obrotowy - 597 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - manual / 6
WYMIARY
Masa - brak danych
Długość - brak danych
Szerokość - brak danych
Wysokość - brak danych
Opony przód - 245/35 ZR 19
OSIĄGI
0-100 km/h - 3.3 s
Prędkość maksymalna - 340 km/h
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 17.10.2007