Audi S8 (D3) `2006 - Спортивный автомобиль (Германия) 2006 | |
|
97600 € |
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Piotr Talik - 06.02.2008
W 1996 roku pojawiło się na rynku pierwsze
Audi S8, łączące komfort i przestrzeń A8 ze sportowymi osiągami. Trzeba przyznać,
że Niemcom udało się połączyć ogień i wodę. S8 była równie komfortowa jak A8 a
ponadto oferowała bardzo dobre osiągi. Opisywany model to druga generacja.
Powinna być lepsza od poprzedniczki i tak jest.
Samo nadwozie jest bardzo podobne do mniejszych A6 i A4, może nawet zbyt podobne.
Z przodu najbardziej charakterystycznym elementem jest wielki grill, dosyć
nieszczęśliwie przedzielony tablicą rejestracyjną. Nie znajdziemy tu żadnych
stylistycznych fajerwerków tylko idealnie skomponowane proste linie i kształty.
Jednym słowem elegancja w każdym calu i pewna doza dyskrecji. Pomimo skromnego
designu samo auto rzuca się w oczy ze względu choćby na swoje rozmiary. Sportowe
S8 w dyskretny sposób odróżnia się od zwykłej ósemki, a najbardziej widocznym
wyróżnikiem są wielkie, 20-calowe felgi z płaskimi oponami o szerokości 265 mm z
przodu i z tyłu. O potędze S8 świadczą także cztery końcówki wydechu z kwasówki
a także dyskretne znaczki. Kto zna się na samochodach bez problemu pozna
sportową wersję, a ci mniej zainteresowani poznają S8 dopiero na najbliższych
światłach.
Audi A8, które zadebiutowało w 1994 roku było pierwszym modelem niemieckiej
firmy wykorzystującym technologie ASF czyli Audi Space Frame. Opisywany model
odziedziczył tą cechę. ASF to przestrzenna rama aluminiowa stanowiąca strukturę
nośną pojazdu. Same panele nadwozia również są wykonane z aluminium. Taka budowa
zapewnia nadwoziu S8 wysoką sztywność kierunkową, niską masę a także bardzo
dobre bezpieczeństwo bierne. Ponadto aluminiowe nadwozie jest odporne na korozję.
ASF ma więc bardzo wiele zalet i nic dziwnego, że jest stosowana w coraz
większej liczbie samochodów grupy Audi takich jak TT, R8, malutkie A2 a także w
Lamborghini Gallardo. Jedynymi wadami są spore koszty, ale w aucie takim jak S8
to bez znaczenia.
Wnętrze to po prostu klasa premium. W S8 drewniane wykończenia zastąpiono
karbonem i aluminium. Poza tym morze skóry, miękkie plastiki, najlepsze
wykonanie, pełno miejsca no i styl.
Poprzednie wersje S8 były napędzane silnikiem ośmiocylindrowym, tutaj
zdecydowano się na jednostkę V10. Jest to rozsądny kompromis pomiędzy V8 a
ciężkim i skomplikowanym V12. Nie jest to jednak byle jaki silnik a gruntownie
zmodyfikowana jednostka z Gallardo. Zastosowana w nim technologia czyni z niego
prawdziwy cud techniki. W stosunku do Lamborghini zwiększono średnicę tłoków, co
zaowocowało wzrostem pojemności do 5,2 litra. Moc natomiast spadła do 450 koni,
co zapewnia silnikowi żywotność i optymalną charakterystykę pasującą do
ciężkiego auta. Aluminiowy blok silnika jest odlewany unikalną metodą
niskociśnieniową, dzięki której płynny metal zastyga bardzo wolno i w rezultacie
cały blok jest mocniejszy. Korbowody wykonane zostały z kutej stali, tłoki
natomiast z aluminium.
Silnik wyposażono w system bezpośredniego wtrysku FSI. Technicznie działa on
podobnie do swojego dieslowskiego odpowiednika czyli Common rail. Paliwo pod
ciśnieniem 100 bar jest tłoczone do wspólnej szyny, z której jest dostarczane do
cylindrów poprzez elektronicznie otwierane zawory. Same zawory mają wnętrza
wypełnione sodem, dzięki czemu szybciej pozbywają się nadmiaru ciepła. Ponadto
silnik posiada hydraulicznie sterowany system zmiennych faz rozrządu oraz
kolektor dolotowy o zmiennej geometrii. Wałki rozrządu, alternator, pompy wody i
oleju są napędzane łańcuchami, zdecydowanie bardziej wytrzymałymi od pasów.
Łańcuchem jest napędzany także tzw. wałek wyrównawczy, który kręcąc się wytwarza
drgania przeciwne w fazie do drgań silnika, co zdecydowanie redukuje wibracje
całej jednostki. Za oczyszczanie spalin odpowiedzialne są położone blisko
silnika cztery katalizatory.
Do przeniesienia napędu wykorzystano skrzynię tiptronic, czyli nowoczesny
automat z możliwością ręcznej zmiany biegów. Napęd na 4 koła Quattro to już
standard w mocnych Audi. Rozdział mocy 40% na przód i 60% na tył. Nowością są
natomiast ceramiczne tarcze hamulcowe; wydajniejsze i bardziej żywotne od
stalowych. Pojazd wyposażono także w pneumatyczne, regulowane zawieszenie.
Poprzez centralną jednostkę sterującą MMI kierowca może wybrać jedną z czterech
charakterystyk resorowania. Tryb automatyczny to doskonały kompromis pomiędzy
sportową jazdą a komfortem. Tak przynajmniej twierdzi producent.
Osiągi wielkiej limuzyny zawstydzą niejedno sportowe auto: 5,1 sekundy do setki
i 250 km/h. Robi wrażenie.
Cenę tego cuda techniki można przemilczeć, wiadomo jednak, że S8 warte jest
każdej złotówki. Ci natomiast, którym nie zależy na sportowym charakterze auta,
ale jednocześnie lubią mieć sporo pod nogą z pewnością zainteresują się A8 W12.
Ma taką sama moc jak S8, ale jest cięższe, ma mniej sportowe zawieszenie i mniej
sportowy image. Któż nie chciałby mieć możliwości stanięcia przed wyborem
któregoś z tych aut?
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V10
Położenie - przód
Pojemność - 5204 cm³
Moc - 450 KM
Moment obrotowy - 540 Nm
Napęd - 4 koła
Skrzynia biegów - auto / 6
WYMIARY
Masa - 1940 kg
Długość - 5062 mm
Szerokość - 1897 mm
Wysokość - 1424 mm
Rozstaw osi - 2944 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1620 mm/1607 mm
Opony przód - 265/35 R 20
Opony tył - 265/35 R 20
Zbiornik paliwa - 90 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 5.1 s
Prędkość maksymalna - 250 km/h
Średnie spalanie - 13.4 l/100km