Ascari A10 Concept `2006 - СпортКупе (Великобритания) 2006 | |
|
235 000 £ |
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 21.03.2008
Brytyjskie Ascari istnieje dopiero kilkanaście
lat (początek firmy datowany jest na 1995 rok), a już zdążyło dołączyć do
światowej czołówki producentów najszybszych samochodów na kuli ziemskiej.
Pokazany w 2006 roku w Birmingham model A10 jest jednym z najszybszych
samochodów jakie kiedykolwiek wydali na świat angielscy inżynierowie, a swoimi
przyspieszeniami wprawia w zakłopotanie nawet słynnego McLarena F1. Auto to jest
szosową wersją ścigacza startującego w hiszpańskiej serii GT, modelu KZ1-R.
Wygląd zewnętrzny supercoupe nie budzi wątpliwości co do tego, z czym mamy do
czynienia. Z przodu karbonowa warga, na tyle potężne skrzydło i wielkie pasy
wylotów powietrza rozbudzają zmysły. Kształty te podobnie jak w przypadku modelu
KZ1 stworzył Paul Brown, mający za sobą kształtowanie elementów bolidów Formuły
1. Nadwozie złożono z sześciu paneli z włókna węglowego, z którego powstała też
płyta podłogowa. Po KZ1-R pojazd także odziedziczył wyczynowe zawieszenie, nad
którego zbędną korekcją specjalnie się nie zastanawiano.
Spartańskie wnętrze, w którym o wyciszeniu nikt nie słyszał mieści kubełkowe
fotele z szelkowymi pasami dla dwóch osób. O tak podstawowych elementach
bezpieczeństwa jak poduszki powietrzne można zapomnieć. Podobnie z klimatyzacją
czy sprzętem grającym. Po wyścigowym KZ1-R pozostała zakamuflowana klatka
bezpieczeństwa oraz system przeciwpożarowy. Dla zapalonych podróżników
przewidziano przestrzeń bagażową o pojemności 103 litrów.
A10 to nie samochód dla wszystkich - wyprodukowanych zostanie tylko 10
egzemplarzy (początkowe plany zakładały 50), każdy wart ponad pół miliona euro i
budowany ręcznie w Banbury. Każdy z nich napędzany będzie zmodyfikowanym
silnikiem V8 z BMW M5, osiągającym grubo ponad 600 koni mechanicznych. Przy
wadze tylko niespełna 1,3 tony nietrudno domyśleć się, iż osiągi A10 są
imponujące. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje niecałe trzy sekundy, po
kolejnych trzech na liczniku pojawia się 100 mph (161 km/h). Prędkość maksymalna
sięga 220 mph, czyli 354 km/h (choć według niektórych danych utemperowano ją do
215 mph - 344 km/h). Standardowo napęd przenoszony jest poprzez ręczną
przekładnię o sześciu przełożeniach, ale za dopłatą można zamiast niej otrzymać
skrzynię sekwencyjną, którą steruje się potężnym lewarem wypełniającym niemal
całą dłoń.
A10 to brytyjska odpowiedź na Ferrari Enzo/FXX, Lamborghini Murcielago, Pagani
Zondę czy też modele Koenigsegga i Moslera, czyli superspotowiec najwyższej
klasy. Brytyjczyk od wymienionych aut jest jednak dużo bardziej nieposkromiony,
dziki i nastawiony przede wszystkim na tor, a nie potulne turlanie się po
cywilnych szlakach, na których zagłuszałby zapewne wszystko w promieniu paru
kilometrów.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8
Położenie - centralne wzdłużne
Pojemność - 4941 cm³
Moc - 634 KM
Moment obrotowy - brak danych
Napęd - Tył
Skrzynia biegów - manual (?) / sekw. (6)
WYMIARY
Masa - 1280 kg
Długość - 4300 mm
Szerokość - 1852 mm
Wysokość - 1138 mm
Rozstaw osi - 2636 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1569 mm/1480 mm
Opony przód - 235/35 x 19
Opony tył - 305/30 x 19
OSIĄGI
0-100 km/h - 2.8 s
Prędkość maksymalna - 354 km/h
Średnie spalanie - 26.1 l/100km