Alfa Romeo 8C Competizione (PrimA Generazione) `2006 - ÑïîðòÊóïå (Èòàëèÿ) 2006 | |
|
159300 ˆ |
ÒÅÑÒ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 02.12.2007
Bezpośrednio przed II Wojną Światową pojazdy
włoskiej Alfy Romeo noszące oznaczenie 8C i prowadzone przez tak znakomitych
kierowców jak Nuvolari, Campari, Borzacchini, Caracciola, Etancelin i Sommer
odnosiły sukcesy w wyścigach na całym globie. Najsłynniejszy z nich, 8C 2300
Monza, aż czterokrotnie (w latach 1931-1934) triumfował w całodobowym maratonie
Le Mans odnosząc w pozostałych wyścigach około 50 zwycięstw. Samochody te
napędzane były ośmiocylindrowymi silnikami stworzonymi przez słynnego
konstruktora Vittorio Jano. Oznaczenie 8C powróciło w 2003 roku w niezwykle
udanym koncepcie 8C Competizione, który drugi człon swojej nazwy ("competizione"
to po włosku "współzawodnictwo") zawdzięczał modelowi 6C 2500 Competizione z
1948 roku. Auto prowadzone przez Fangio i Zanardi'ego w roku 1949 i 1950 zajęło
trzecie miejsce w słynnym rajdzie Mille Miglia (8C w różnych wariacjach
wygrywało tam aż siedem razy). Gotowe do produkcji 8C Competizione miało swoją
premierę jesienią 2006 roku na salonie samochodowym w Paryżu.
Nadwozie coupe zaprojektowano w firmowym Alfa Romeo Centro Stile mając cały czas
na uwadze historyczne produkty marki. Współczesna interpretacja takich modeli z
lat sześćdziesiątych jak 33 Stradale oraz Giulia TZ zachwyca. Smukła linia
karoserii poprowadzona prostymi liniami pozbawiona szalonych zapędów
stylistycznych charakteryzuje się przy kompaktowych rozmiarach urzekającą
zgrabnością i dyskretną muskulaturą. W porównaniu do pierwotnego konceptu z 2003
roku zmieniono jedynie detale, które na pierwszy rzut oka trudno dostrzec -
przede wszystkim felgi, przednie lampy, boczne, trójkątne przetłoczenia z
ulokowanymi w nich kierunkowskazami oraz ramy bocznych szyb, które pokryto
chromem. Ostrzej zaakcentowano także wybrzuszenie przedniej maski. Zamaszysty
tył z ogromnymi, okrągłymi światłami i czterema rurami wydechowymi pozostał
niemal nietknięty.
Nadwozie zbudowano z włókien węglowych i osadzono na stalowej ramie i podwoziu
od Maserati. Także od Maserati zaczerpnięto silnik, który swój rodowód ma w
Ferrari. Widlasta ósemka w koncepcie przy pojemności 4,2 litrów rozwijała dzięki
turbodoładowaniu moc 400 koni mechanicznych. Pod maską produkcyjnej Alfy 8C
znalazło się V8 powiększone do 4,7 litrów i rozwijające naturalną moc 450 KM.
Auto jednocześnie przytyło o 85 kilogramów. Zawiedzeni mogą być ci, którzy
liczyli na wstąpienie z 8C do klubu "od 300 km/h wzwyż", jak zapowiadano przy
prototypie. Prędkość maksymalna sięga "tylko" 292 km/h. Za to przyspieszenie do
setki (moment obrotowy wzrósł o 30 Nm) spadło w stosunku do konceptu do 4,2
sekund. Jest to najszybsza i najmocniejsza Alfa Romeo w historii. Napęd
przenoszony jest na tylną oś poprzez sześciostopniową, sekwencyjną skrzynię
biegów współpracującą ze zblokowanym w jednej trzeciej dyferencjałem. W trybie
manualnym sterujemy nią łopatkami ulokowanymi przy trójramiennej kierownicy a w
trybie automatycznym skrzynia radzi sobie sama.
Elegancka kabina pasażerska mieści dwie osoby otulone skórzaną tapicerką oraz
detalami z aluminium i włókien węglowych. Za karbonowymi fotelami znajduje się
bagażnik o pojemności 330 litrów, który miałby wystarczyć na nieco dłuższe
wypady. Podróże takie miałyby być czystą przyjemnością dzięki odpowiedniemu
zestrojeniu zawieszenia, będącemu kompromisem pomiędzy samochodem czysto
sportowym a rasowym grand tourerem.
Lista chętnych na 8C Competizione sięgnęła ponad 1,2 tysiąca a produkcja ruszyła
z początkiem 2007 roku. Ograniczono ją jednak do tylko 500 egzemplarzy, które
wysprzedały się w mgnieniu oka. Pierwsze z nich dotarły do właścicieli w
październiku.
W roku 2008 pojawić ma się także wersja wyścigowa, która wystartuje w
24-godzinnych maratonach Le Mans, Nürburgring oraz Daytona. W roku 2009 z kolei
ma wejść na rynek odkryta 8C Spider, której prototyp miał swoją premierę jeszcze
w 2005 roku na konkursie elegancji w Pebble Beach. Auto otrzymało zupełnie nowe
felgi o bajecznym wzorze pięciu ściętych okręgów, które pojawiły się w seryjnym
coupe.
8C Competizione to pierwszy model Alfy Romeo od 1995 roku, który pojawi się na
rynku USA. Do sprzedaży za oceanem przeznaczono 90 egzemplarzy. Po 80 sztuk
przypadło na Niemcy i Włochy, 70 na Japonię, po 40 na Francję i Wielką Brytanię,
35 na Szwajcarię, 10 na Holandię i 55 na pozostałe kraje. Pierwsze egzemplarze
trafiły do Niemczech.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8
Położenie - przód
Pojemność - 4691 cm³
Moc - 450 KM
Moment obrotowy - 470 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - auto / 6
WYMIARY
Masa - 1585 kg
Długość - 4295 mm
Szerokość - 1910 mm
Wysokość - 1270 mm
Rozstaw osi - 2595 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1610 mm/1590 mm
Opony przód - 245/35 R 20
Opony tył - 285/35 R 20
Zbiornik paliwa - 90 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 4.2 s
Prędkość maksymalna - 292 km/h