Volvo C30 T5 (1 G.) `2006 - Õåò÷áåê (ÑØÀ) 2006 | |
|
U schyłku dwudziestego stulecia Volvo było znane przede wszystkim jako
producent dużych limuzyn, jeszcze większych kombi oraz stylowego coupe, które w
niszowym, ale niezwykle tłocznym segmencie konkurowało z modelami z Niemiec,
Włoch i Francji. W tym samym okresie szwedzka marka utraciła swoją niezależność:
w 1999 roku firmę przejęło Ford Motor Company, które włączyło ją do oddziału
Premier Automotive Group, w którym zebrało również Jaguara, Aston Martina i Land
Rovera.
Pod nowymi rządami Volvo wróciło do tematu niewielkiego, kompaktowego hatchbacka,
spadkobiercy P1800 ES oraz bezpośredniego następcy serii 480, której produkcję
zakończono w 1995 roku. Narodziny nowego Volvo już w 2001 roku zwiastował
koncept SCC (Safety Concept Car), który pokazano na wystawie w Detroit. Pięć lat
później w tym samym miejscu pokazano koncept stylistyczny przyszłego auta
seryjnego. Model seryjny, trzydrzwiowy hatchback o oznaczeniu C30, zadebiutował
na salonie samochodowym w Paryżu jesienią 2006 roku. I wzorem swoich
poprzedników zwracał na siebie uwagę nietypową stylistyką.
Przednia część 4,25-metrowego nadwozia C30 prezentowała typowe dla Volvo linie,
które ciągnęły się przez całą długość auta charakterystycznymi, szerokimi "barkami".
Tył to zupełnie inna historia. Między szerokimi słupkami C, na których wygodnie
rozsiadły się wielkie, tylne światła, wycięto drzwi prowadzące do 233-litrowego
bagażnika (894 litry po złożeniu tylnych siedzeń), które jednocześnie były całą
tylną szybą. To ukłon w stronę historii Volvo: podobne patenty zastosowano
zarówno w P1800 ES w latach siedemdziesiątych jak i w 480 ES w latach
osiemdziesiątych. Pod spodem skrywała się platforma Forda, której różne wariacje
wykorzystywano do takich modeli, jak Focus, Mazda 3 czy Volvo S40, oraz
niezależne zawieszenie wszystkich kół (z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu
wielowahaczowy Multilink).
Standardem w czteroosobowym C30 była między innymi elektroniczna kontrola
stabilności ESP, kontrola trakcji na napędzanej osi, kurtynowe poduszki
powietrzne po bokach oraz rozbudowane strefy kontrolowanego zgniotu z przodu i z
tyłu. Nad różnymi funkcjami auta czuwał moduł Intelligent Driver Information
System, pozwalający na monitorowanie usterek czy przyczepności kół. Opcje: felgi
o średnicy od 15 do 18 cali, obniżone zawieszenie, body kity (w tym R-Design),
aluminiowe detale wnętrza, automatyczna klimatyzacja ECC (Electronic Climate
Control), system monitorowania jakości powietrza IAQS (Interior Air Quality
System), rozbudowane nagłośnienie Alpine o mocy 5x130W czy systemy wspomagające
kierowcę, jak BLIS (Blind Spot Information System).
Oferta napędowa stanowiła mieszankę benzynowych i wysokoprężnych silników Volvo,
Forda i francuskiego PSA (Peugeot i Citroen), które współpracowały z ręcznymi
skrzyniami o pięciu lub sześciu biegach od Forda, Getraga lub Volvo (zautomatyzowany
Geartronic) lub z dwusprzęgłowymi automatami Powershift o sześciu przełożeniach
od Forda. Katalog jednostek napędowych otwierały 1,6-litrowe, czterocylindrowe
silniki o mocy od 100 koni mechanicznych. Masa własna, w zależności od wersji:
od 1204 do 1404 kilogramów.
C30 jako Design Concept zadebiutowało w Detroit od razu w topowej wersji T5 z
turbodoładowanym, pięciocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności ponad 2,5
litra i mocy około 260 KM, felgami o średnicy 19 cali, hamulcami Brembo z
wentylowanymi tarczami o średnicy 330 milimetrów z przodu i dwukolorową
karoserią z dolnymi pasami w odcieniu miedziano-brązowym. Rzędowa jednostka
napędowa T5 z czterema zaworami na cylinder i dwoma wałkami rozrządu w seryjnym
C30 rozwijała początkowo 220 koni mechanicznych (po modernizacjach przybyło 10
KM) oraz 320 niutonometrów (w zakresie 1500-4800 obrotów na minutę).
Współpracowała z ręczną skrzynią o sześciu biegach lub 5-stopniowym mechanizmem
Geartronic, które przenosiły napęd wyłącznie na przednią oś. Najmocniejsze C30
rozpędzało się do setki w czasie 6,7 sekundy i rozwijało prędkość maksymalną 240
kilometrów na godzinę.
W roku 2009 kompaktowe Volvo poddano face-liftingowi - do produkcji wszedł
między innymi zupełnie nowy przód - i modernizacjom natury technicznej. W ramach
rodziny C30 powstał szereg prototypów i konceptów, a także specjalne serie
limitowane, jak choćby kompakt z pakietem R-Design na rynek amerykański,
prototyp ReCharge z napędem hybrydowym z kalifornijskiej placówki Volvo, seria
prototypów o napędzie elektrycznym DRIVe Electric, wersja wyścigowa na puchary
Swedish Touring Car Championshi i World Touring Car Championship, prototyp z
przeszło 400-konnym silnikiem i napędem na obie osie od Polestar Performance,
limitowana edycja Polestar o mocy ponad 250 KM czy pokazowe wizje po daleko
idącym tuningu.
Ostatnie egzemplarze C30 opuściły fabrykę Volvo w Ghent w Belgii w 2013 roku.
Kompaktowe auto nie doczekało się bezpośredniego następcy. Miejsce najmniejszego
modelu w ofercie marki zajęła pięciodrzwiowa seria V40, która za jednym zamachem
wyeliminowała limuzyny S40 i kombi V50. W tym samym czasie w Volvo nastąpiła o
wiele większa rewolucja. Firmę notującą straty finansowe w 2010 roku z rąk Forda
przejęło chińskie Geely, które wybrano z kilku innych ofert. Nowy właściciel
przeobraził Volvo w ciągu kilku lat w jednego z najważniejszych przedstawicieli
segmentu luksusowych limuzyn i SUV'ów, bijąc przy tym rekordy produkcji i
sprzedaży.
W ciągu ośmiu lat produkcji na świat wypuszczono prawie 210 tysięcy egzemplarzy
C30 (planowanych początkowo 65 tysięcy sztuk rocznie nigdy nie osiągnięto). W
trakcie swojej kariery model przyniósł Volvo szereg nagród za wygląd i nie
tylko: Das Goldene Lenkrad niemieckiej prasy, Auto Bild Design Award,
L'Automobile piu Bella del Mondo, Automobile Magazine All-Star i Ward's Interior
Design Award.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - R5 + turbo
Położenie - przód
Pojemność - 2435 cm³
Moc - 220 KM
Moment obrotowy - 320 Nm
Napęd - przód
Skrzynia biegów - manual / 6 // auto / 5
WYMIARY
Masa - 1320 kg
Długość - 4468 mm
Szerokość - 1770 mm
Wysokość - 1452 mm
Rozstaw osi - 2640 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1535 mm/1531 mm
Opony przód - 205/55 R 16
Opony tył - 205/55 R 16
Zbiornik paliwa - 62 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 6.7 s
Prędkość maksymalna - 240 km/h
Średnie spalanie - 8.7 l/100km
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 01.06.2018