Audi A5 Coupe (8T) `2007 - Спортивный автомобиль (Германия) 2007 | |
|
211185 PLN Audi A5 Coupe 1.8 TFSI (8T) `2007
Audi A5 Coupe 3.2 FSI (8T) `2007
Audi A5 Coupe 2.7 TDI (8T) `2007
Audi A5 Coupe 3.0 TDI (8T) `2007
|
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 12.01.2008
Koncern z Ingolstadt nie przebiera w środkach
jeśli chodzi o modele sportowe. Na początku tej skali w ofercie Audi znajdziemy
małe, nieco zniewieściałe coupe TT oraz wyczynowy kompakt S3. Stawkę tą zamyka
duże i męskie coupe R8, limuzyna S8 oraz sedan i kombi S6 i wyczynowe RS6. Po
środku skali znajdziemy S4 w trzech wersjach nadwoziowych (kombi, sedan,
kabriolet) oraz ekstremalne RS4 (także w trzech wariantach). Mimo tak szerokiego
wachlarza modeli nie trudno jednak zauważyć, że czegoś tutaj brakuje. Bo jaki
oręż wyciągnąć do walki w przypadku konfrontacji z takimi coupe jak BMW serii 3
czy Mercedes CLK? Audi pozostawało w tej kwestii zaskakująco bezbronne przez
długi czas (ostatnie coupe tego segmentu pokazano na początku lat
osiemdziesiątych)...
Taki stan rzeczy nie mógł oczywiście trwać zbyt długo. Już w 2003 roku w Genewie
pokazano koncepcyjne coupe Nuvolari Quattro napędzane silnikiem o mocy aż 600 KM,
będące zapowiedzią nie tylko nowej stylistyki pojazdów spod znaku czterech
pierścieni, ale także zupełnie nowego modelu. Na ten ostatni trzeba było czekać
dość długo - nowe, luksusowe coupe miało swoją premierę dopiero w marcu 2007
roku podczas salonów samochodowych w Genewie oraz Melbourne. Nazwano je A5.
Swoimi liniami nowe auto nawiązuje do koncepcyjnego Nuvolari i podczas gdy TT
oraz R8 emanują agresją A5 pozostaje stylistycznie eleganckie i wyciszone, ale w
żadnym wypadku nie brak mu dynamiki. Szczególnie okazale prezentuje się
muskularny profil, w którym nie trudno zauważyć delikatnie zarysowanie błotniki
wykonane z aluminium oraz felgi o efektownym wzorze. W środku A5 mieści wygodnie
cztery osoby oraz pozwala na zabranie bagażu wypełniającego przestrzeń o
objętości do 455 litrów. W eleganckim wnętrzu poza sportowymi fotelami obitymi
wysokiej klasy materiałami i standardowym zestawem urządzeń pokładowych znalazł
się cyfrowy wskaźnik zmiany biegu sygnalizujący przełożenie zalecane w danym
momencie oraz system automatycznie zwiększający głośność odtwarzanej muzyki przy
większych prędkościach.
W ofercie silnikowej w pierwszym rzędzie stanęły benzynowe jednostki FSI z
bezpośrednim wtryskiem paliwa do komory spalania. Technologia ta przy
jednocześnie zwiększonej dynamice silnika, większej mocy i momencie obrotowym
zapewnia wyraźnie mniejsze zużycie paliwa oraz spełnienie najnowszych norm
spalin. Druga pula jednostek napędowych zaplanowanych dla A5 to Diesle TDI z
bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail. Najmniejszy silnik wysokoprężny
przy pojemności 2,7 litrów rozwija moc 190 KM i ma spalać niespełna 7 litrów
oleju napędowego na 100 km drogi. Kolejna pozycja to już 3-litrowe TDI o mocy
240 KM i momencie obrotowym aż 500 Nm - rozpędzenie się do setki pochłania z nim
tylko 5,9 sekundy. Oba Diesle to V6. Ofertę silników benzynowych otwiera
zupełnie nowa 1,8-litrowa jednostka o mocy 170 KM a zamyka topowe V6 o mocy 265
KM i zmiennych fazach rozrządu AVS (Audi Valvelift System) gwarantujące
przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,1 sekundy. W najmocniejszych przypadkach
prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h.
Sportowe zawieszenie oparto na pięciu wahaczach osi przedniej oraz wahaczach
trapezowych osi tylnej. Cały hałas przez nie generowany jest precyzyjnie
tłumiony, aby zapewnić jeszcze większy komfort jazdy. Napęd przenoszony jest
tradycyjnie na wszystkie cztery koła bądź tylko przednią oś (opcjonalnie w
przypadku silnika V6 3,2 FSI i standardowo dla V6 2,7 TDI). Co ciekawe ta druga
wersja wyposażona jest w ręczną skrzynię biegów aż o ośmiu przełożeniach.
Strukturę kabiny auta wykonano z profili stalowych a o bezpieczeństwo kierowcy i
pasażera dbają nie tylko czołowe i boczne poduszki powietrzne, ale także
poduszki na tyłów i miednicę oraz poduszki dla wszystkich czterech osób
chroniące głowy i kark. Specjalne zagłówki chronią w przypadku uderzenia w tył
samochodu a na tylnych siedzeniach zamontowano zaczepy do mocowania fotelików
dziecięcych.
Już w maju 2007 roku A5 pojawiło się w ofercie na polski rynek. Wersję z
silnikiem 3,0 TDI wyceniono na 211 tysięcy złotych. Pozostałe warianty silnikowe
przewidziano dopiero na jesień.
W Genewie obok A5 zaprezentowano także wyczynowe S5 (przecież nie mogło
zabraknąć "eski"!), ale to już nieco inna historia...
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V6 TDI
Położenie - przód
Pojemność - 2967 cm³
Moc - 240 KM
Moment obrotowy - 500 Nm
Napęd - 4 koła
Skrzynia biegów - manual / 6
WYMIARY
Masa - 1610 kg
Długość - 4625 mm
Szerokość - 1854 mm
Wysokość - 1372 mm
Rozstaw osi - 2751 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1594 mm/1581 mm
Opony przód - 225/50 R 17
Opony tył - 225/50 R 17
Zbiornik paliwa - 65 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 5.9 s
Prędkość maksymalna - 250 km/h
Średnie spalanie - 7.2 l/100km