Mercedes-Benz SL 63 AMG (R230) `2008 - СпортРодстер (Германия) 2001 | |
|
624000 PLN |
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 08.05.2008
SL w nomenklaturze Mercedesa odnosi się do "Sport
Leicht", co tłumaczyć można jako "sportowa lekkość". Po raz pierwszy takie
oznaczenie pojawiło się w 1952 roku w legendarnym coupe 300 SL, którego drzwi
unoszone go góry wzorem mewich skrzydeł zapewne będą się śnić pasjonatom
czterech kółek do końca świata. Dwa lata później na rynek wszedł pierwszy
roadster serii SL, której nowe modele pojawiają się nieprzerwanie do dnia
dzisiejszego.
Najnowsze wcielenie odkrytego SL miało swoją premierę na salonie samochodowym w
Genewie w marcu 2008 roku. "Najnowsze" w tym przypadku nie jest jednak
najlepszym określeniem zważywszy na to, że tak naprawdę chodzi o face-liffting
szóstej generacji SL, która na dobrą sprawę pojawiła się jeszcze w 2001 roku. Po
drodze przeszła jednak kilka znaczących modyfikacji i jest jak najbardziej godna
swoich czasów.
Wraz z nowym wizerunkiem największego po SLR sportowego Mercedesa odchodzą w
zapomnienie podwójne, owalne reflektory na przedzie. W ich miejsce styliści ze
Stuttgartu zaserwowali swoim klientom połączenie kształtów rombu z kroplą wody,
które podobać się mogą, ale nie muszą. Z resztą zmianom poddany został cały
przód. Znajdziemy tu nowy zderzak z jeszcze większymi wlotami powietrza (w
najmocniejszych wersjach przyjmują one bardziej kanciaste kształty) oraz grill z
pojedynczą, poziomą listwą, na której środku (tak samo jak w 300 SL) umieszczono
firmową, trójramienną gwiazdę. Idąc dalej tropem zmian natkniemy się na nowe
boczne wyloty powietrza z pojedynczymi, grubymi, poziomymi żeberkami, na których
w najmocniejszych wersjach znalazło się miejsce na zamanifestowanie specyfikacji
jednostki napędowej. Z kolejnym rzutem oka przejdziemy do zretuszowanych
lusterek bocznych oraz nowych felg a szukając kolejnych nowości zatrzymamy się
dopiero na tyle, gdzie zmieniono tylko zderzak (w topowych wersjach podkreślając
obecność dyfuzora). Obowiązkowych czterech końcówek wydechu i tylnego spoilera w
SL 63 i SL 65 przedstawiać nie trzeba. A skoro już o nich mowa...
Zupełnie nowy SL 63 AMG (poprzednio jego miejsce zajmował SL 55 AMG) napędzany
jest silnikiem znanym już ze starszych modeli mających identyczną cyfrę w nazwie
- 6,2-litrowym V8 o naturalnej mocy 525 koni mechanicznych. W standardowej
konfiguracji zestrojono go teraz z zupełnie nowym 7-stopniowym automatem
SpeedShift MCT (poprzednie wersje AMG posiadały automatycznie skrzynie biegów o
pięciu przełożeniach) współpracującym z mokrym sprzęgłem (jego elementy cierne
zanurzone są w oleju), które zastąpiło tradycyjny konwerter momentu obrotowego.
Nowa przekładnia pracuje w czterech trybach: C (komfort), S (sport), S+ (sport
plus) oraz M (tryb ręczny). W trybie S skrzynia załącza nowe przełożenia o 20%
żwawiej niż C, a w trybie S+ o kolejne 20% szybciej niż w S. W najbardziej
wyczynowym trybie M skrzynia reaguje o kolejne 10% szybciej (Merc podaje, że aż
50% szybciej w porównaniu do C, choć gdyby się uprzeć i policzyć to jak należy
wcale tyle by nie wyszło) ścinając czas zmiany przełożenia do 100 milisekund.
Nie ma także najmniejszych problemów z ostrą redukcją - bez najmniejszych
zgrzytów można zejść z 7 biegu od razu na 4 bądź z 5 na 2. Zmiana biegów odbywa
się poprzez łopatki przy kierownicy bądź tradycyjny drążek obity skórą i nieco
mniej tradycyjnym karbonem.
Na pokładzie, na którym w porównaniu do poprzednich SL zmieniła się kierownica,
zegary, materiały i niektóre przełączniki, znajdziemy przyciski kontrolujące
pracę trzypoziomowego systemu ESP stabilizującego tor jazdy (on, off i sport),
zmodernizowanego ABC (Active Body Control) sprawującego pieczę nad zawieszeniem
oraz trybu AMG, w którym automatycznie wybierane są z góry zdefiniowane
charakterystyki pracy skrzyni biegów oraz zawieszenia (z możliwością
zaprogramowania własnych). Mercedes dodał także własną kontrolę szybkiego startu,
którą ochrzcił mianem Race Start. Po potwierdzeniu gotowości przejścia na napędu
warp pozostaje pociągnąć raz łopatkę zapinającą górny bieg, zdjąć nogę z hamulca
i wcisnąć do oporu pedał gazu. Automatyczny system przekaże moment silnika na
koła przy odpowiedniej prędkości obrotowej i w razie konieczności sam zmieni
bieg na wyższy. Setkę na prędkościomierzu zobaczymy już po 4,6 sekundach. Dla
porównania: składany dach SL dostępny także w wersji przeszklonej otwiera się w
16 sekund. Lepiej zgrać to w czasie, aby uniknąć przykrych niespodzianek.
Kilka nowości w SL po face-lifftingu znajdziemy jeszcze na liście wyposażenia.
Do głównych należy seryjny aktywny układ kierowniczy, nowy system multimedialny
o tylu możliwościach, że aż strach zacząć je wymieniać oraz opcjonalny system
AirScarf (dopłata rzędu 2 550 złotych), którego nazwa chyba najlepiej tłumaczy
jego działanie - "powietrzny szal". Za dopłatą ponad 11 tysięcy euro (polska
cena nie jest jeszcze znana) otrzymamy wyczynowy pakiet, w którego skład wchodzą
między innymi przednie ceramiczne hamulce, wielodyskowy mechanizm różnicowy z
40-procentowym stopniem zblokowania (zwykły ma 30%), podrasowane zawieszenie i
sportowa kierownica o zmniejszonej średnicy i ściętym dole.
W ofercie SL pozostają znane silniki, które nieznanie podrasowano zwracając
największą uwagę na wielkość spalania i nowe normy czystości spalin. Z zakresie
od nowego SL 280 po SL 600 odnajdziemy silniki od V6 po V12 o mocy od 231 do 517
KM. SL'ki z dopiskiem AMG to już klasa w klasie, choć SL 63 AMG kosztuje
podobnie jak SL 600 tylko nieco ponad 0,6 miliona złotych. Do SL 65 należy
dołożyć jeszcze połowę tej sumy (prawie milion złotych). A Mercedes pracuje już
nad SL 65 AMG Black Series, który ma rozwijać jakieś 670 KM...
W sezonie 2008 zmodyfikowany SL 63 AMG zastąpił na torach Formuły 1 w roli
samochodu bezpieczeństwa napędzany niemal tym samym silnikiem model CLK 63 AMG.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8
Położenie - przód
Pojemność - 6208 cm³
Moc - 525 KM
Moment obrotowy - 630 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - auto / 7
WYMIARY
Masa - 1970 kg
Długość - 4605 mm
Szerokość - 1816 mm
Wysokość - 1298 mm
Rozstaw osi - 2560 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1569 mm/1554 mm
Opony przód - 255/35 R 19
Opony tył - 285/30 R 19
Zbiornik paliwa - 80 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 4.6 s
Prędkość maksymalna - 250 km/h
Średnie spalanie - 13.9 l/100km