Mercedes-Benz SL 63 AMG Safety Car (R230) `2008 - СпортРодстер (Германия) 2001 | |
|
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 09.05.2008
W sezonie 2007 na torach Formuły 1 po raz
ostatni w roli samochodu bezpieczeństwa pojawił się Mercedes-Benz CLK 63 AMG,
który słynął z tego, że ryk jego V8 dał się słyszeć pomiędzy wysokimi dźwiękami
emitowanymi przez silniki bolidów. W sezonie 2008 zmieniono samochód
bezpieczeństwa, ale nie silnik. Nowym stróżem porządku został zrestylizowany SL
63 AMG.
Wygładzenie zmarszczek serii SL objęło przede wszystkim przód, na którym znalazł
się nowy zderzak, grill i lampy. Pozostałe zmiany w wyglądzie ograniczają się do
poprawki "skrzeli", lusterek bocznych, tylnego zderzaka oraz nowych felg. W
środku największą zmianą jest nowa kierownica. Niewielkim modyfikacjom poddano
także silniki.
Safety Car przygotowany na bazie SL 65 AMG przez AMG Performance Studio z
zewnątrz wyróżnia się tylko sygnalizacją świetlną na dachu oraz tylnym spoilerem
pomalowanym na czarno w odróżnieniu od całego nadwozia. W samochodzie
zdemontowano cały mechanizm składania i rozkładania dachu, przez co auto na
zawsze uwięzione jest w postaci coupe. Z wnętrza zniknęły zbędne elementy
wyposażenia (przede wszystkim parę ton zestawu multimedialnego), których miejsce
zajął system komunikacji świetlnej i głosowej.
Auto wyposażono w wyczynowy pakiet modyfikacji, obejmujący między ceramiczne
hamulce, który po części dostępny jest także w oferowanym publicznie SL 63 AMG.
Samochód zatankowany do pełna i gotowy do wyjechania na tor waży aż o 220
kilogramów mniej niż jego seryjny odpowiednik.
Pod maską pracuje 6,2-litrowe V8 o mocy 525 KM. Ten sam silnik za czasów CLK 63
AMG rozwijał tylko 482 KM. Jednostka napędowa współpracuje z zupełnie nową
automatyczną skrzynią biegów AMG SpeedShift MCT z mokrym sprzęgłem (jego
elementy cierne zanurzone są w kąpieli olejowej) i siedmioma przełożeniami oraz
mechanizmem różnicowym zblokowanym w 40%, które przenoszą moc na tylne koła.
W Formule 1 samochód bezpieczeństwa ("safety car") pojawia się na torze w
przypadku wypadku bądź innego wydarzenia, przy którym niezbędna jest ingerencja
służb porządkowych bądź medycznych. Pojazdy biorące udział w wyścigu zobowiązane
są wówczas do ograniczenia prędkości, samochodu bezpieczeństwa nie można
wyprzedzać, tak samo jak nie można wyprzedzać podczas jego obecności na torze
rywali.
Mercedes-Benz dostarcza samochody bezpieczeństwa Formule 1 od 1996 roku. Na
sezon 2008 przygotował także pojazd medyczny - C 63 AMG Estate Medical Car,
który z definicji ma być pierwszy na miejscu poważnego wypadku (mieści cztery
osoby i pełen zestaw ratujący życie). Oba auta po raz pierwszy stawiły się na
służbę podczas GP Australii dnia 16 marca.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8
Położenie - przód
Pojemność - 6208 cm³
Moc - 525 KM
Moment obrotowy - 630 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - auto / 7
WYMIARY
Masa - 1750 kg
Długość - 4605 mm
Szerokość - 1816 mm
Wysokość - 1298 mm
Rozstaw osi - 2560 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1569 mm/1554 mm
Opony przód - 255/35 R 19
Opony tył - 285/30 R 19
Zbiornik paliwa - 80 l
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - brak danych