Veritas RS 3 V10 Concept `2008 - Гоночный автомобиль (Германия) 2000 | |
|
Jeszcze w koncepcyjnej formie został pokazany po raz pierwszy na przełomie XX
i XXI wieku. Z roku na roku odkładano datę jego wejścia do produkcji aż słuch o
nim niemal całkowicie zaginął. Wiosną 2008 roku pojawiając się nagle w kadrze
kamery zainstalowanej przy wjeździe na Nordschleife wywołał sporą sensację, bo w
końcu kto by wracał do projektu mającego prawie osiem lat? Dla Niemców z Vermot
AG czas nie odgrywał widocznie żadnej roli - w maju 2008 zgodnie z przysłowiem "lepiej
późno niż wcale" ogłosili, że ich dzieło wchodzi do produkcji. O jakim dziele
mowa? O spektakularnym Veritasie RS III.
Historia samej marki Veritas rozpoczęła się tuż po II wojnie światowej, w
okolicach 1947/48 roku. Już w 1949 roku na bazie BMW 328 zbudowano pierwszy
pojazd firmowany nazwą BMW Veritas. Wkrótce samochody noszące to oznaczenie
zdobyły aż 13 niemieckich mistrzostw wygrywając w 29 wyścigach (w tym w
pierwszym powojennym). W roku 1951 Veritas Meteor jako pierwsze niemieckie auto
pojawił się w Formule 1. W kolejnych latach niestety nie było już tak dobrze i w
1953 roku firma ostatecznie upadła po czym przejęło ją BMW. Do produkcji
samochodów nie wracano przez długie dziesięciolecia aż do 1999 roku. Wtedy to
odrodzone Veritas AG rozpoczęło prace nad modelem RS III. Właśnie teraz, po
prawie 10 latach awangardowy roadster otwiera zupełnie nowy rozdział w historii
zakładu z Honningen.
Warto podkreślić fakt, że określenie "awangardowy" trzeba w przypadku RS III
rozumieć w kategoriach ekstremum, zwłaszcza, że pojazd ma być współczesną
interpretacją bolidu Formuły 1 z lat pięćdziesiątych. Machina o rekinim pysku to
jednoosobowa płaszczka, której właściwa wysokość kończy się niewiele powyżej
linii nadkoli. W porównaniu do konceptu z wystawy w Essen w 2000 roku zmieniono
niewiele: w środkowym pasie zwieńczonym dwiema końcówkami wydechu wycięto
potężny wlot powietrza, za którym wyrósł garb, zmieniono kształt przednich
świateł i uwypuklono "kąciki ust".
Według planów sprzed lat RS III napędzany miał być silnikami V12 o mocach z
zakresu 408-680 koni mechanicznych. Seryjna wersja stawia na sprawdzone V8 i V10
prosto od BMW o pojemności pięciu litrów. Większy silnik współpracujący z
sekwencyjną przekładnią pochodzi bezpośrednio z BMW M5. Rozwija on niebagatelną
moc 600 KM, pod której władanie oddano masę nie przekraczającą 1,2 tony. Efekt
końcowy jest piorunujący: setka w 3,2 sekundy i maksymalnie prawie 350 km/h!
Napęd przenoszony jest przez firmowy mechanizm różnicowy BMW, który opcjonalnie
będzie można ustawiać na różne przełożenia i stopnie zblokowania. O odpowiednie
brzmienie silnika zadba układ wydechowy z nierdzewnej stali z regulowaną
przepustnicą i sportowymi katalizatorami.
Nadwozie roadstera zbudowano w całości tylko z karbonu i Kevlaru i nałożono na
rurową ramę. Niezależne zawieszenie pojazdu uzbrojono w amortyzatory firmy
Öhlins, układ hamulcowy przyszedł od TRW (przednie tarcze mają 380 mm średnicy i
wgryzają się w nie 6-tłoczkowe zaciski, z tyłu mamy 355-milimetrowe tarcze i
4-tłoczkowe zaciski), kubełkowy fotel obity Nappą (gatunek skóry poddawanej
specjalnej obróbce) produkcji MF opracował König a ogumienie dostarczył Dunlop.
Samochód nie posiada żadnych elektronicznych wspomagaczy, co oznacza, że można
zapomnieć o wynalazkach typu system antypoślizgowy, kontrola trakcji czy
wspomaganie hamowania. Nie bez powodu Veritas ostrzega, że ich szalone dzieło
przeznaczone jest tylko "dla kierowców, którzy naprawdę potrafią prowadzić".
Uformowana tylko z siedmiu osób niemiecka manufaktura zamierza produkować 50
sztuk RS III rocznie (co roku miałby być przeprowadzany face-liffting), które
będą jedynie początkiem wielkiego odrodzenia. Już w 2009 roku pojawić ma się RS
III Coupe i limitowany do 30 sztuk Veritas GT. W przyszłym roku RS III ma
wystartować w całodobowym maratonie na Nurburgringu, w roku 2010 Niemcy chcą
pojawić się w 24-godzinnych wyścigach w Spa, Silverstone, Valencii, Bahrajnie i
ponownie Nurburgringu. Na rok 2011 zapowiedziano wejście ze wsparciem od
Lambrorghini do serii FIA GT a na 2012 roku start w 24-godzinnym wyścigu Le Mans
w klasie prototypów. Będzie się działo!
Pierwsze egzemplarze RS III mają trafić do pierwszych właścicieli jeszcze przed
końcem 2008 roku. Firma tym samym oficjalnie powraca na rynek dokładnie po 60
latach od powstania.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V10
Położenie - przód
Pojemność - 4999 cm³
Moc - 600 KM
Moment obrotowy - brak danych
Napęd - tył
Skrzynia biegów - auto
WYMIARY
Masa - 1170 kg
Długość - 4990 mm
Szerokość - 1974 mm
Wysokość - 974 mm
Rozstaw osi - 2840 mm
Opony przód - 285/30 ZR 20
Opony tył - 335/25 ZR 20
OSIĄGI
0-100 km/h - 3.2 s
Prędkość maksymalna - 347 km/h
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 22.05.2008