Veritas RS 3 V8 Concept `2008 - Гоночный автомобиль (Германия) 2000 | |
|
Po raz pierwszy w koncepcyjnej formie został pokazany jeszcze na przełomie XX
i XXI wieku. Potem z roku na roku odkładano datę wejścia do produkcji aż słuch o
nim w końcu zaginął. Wiosną 2008 roku pojawiając się nagle w kadrze kamery
zainstalowanej przy wjeździe na Nordschleife wywołał sporą sensację, bo w końcu
kto by wracał do projektu mającego prawie osiem lat? Dla Niemców z Vermot AG
czas nie odgrywał widocznie żadnej roli - w maju 2008 ogłosili, że ich dzieło
wchodzi do produkcji. O czym mowa? O spektakularnym Veritasie RS III.
Historia samej marki Veritas rozpoczęła się tuż po II wojnie światowej. Już w
ciągu pierwszych dwunastu miesięcy od jej założenia na bazie BMW 328 zbudowano
pierwszy pojazd firmowany nazwą BMW Veritas. Przez pierwsze kilka jak samochody
Veritasa zdobyły aż 13 niemieckich mistrzostw wygrywając w 29 wyścigach. W roku
1951 Veritas Meteor jako pierwsze niemieckie auto pojawił się w Formule 1. W
kolejnych latach niestety zabrakło nie tylko szczęścia, ale i pieniędzy - w 1953
roku firma upadła i przejęło ją BMW. Niestety do produkcji samochodów nie
wracano przez długie dziesięciolecia. Aż do 1999 roku, gdy odrodzone Veritas AG
rozpoczęło prace nad modelem RS III. Właśnie teraz, po prawie 10 latach
awangardowy roadster otwiera zupełnie nowy rozdział w historii zakładu z
Honningen.
Warto zaakcentować fakt, że określenie "awangardowy" trzeba w przypadku RS III
interpretować nadzwyczaj ekstremalnie. Machina o rekinim pysku to jednoosobowa
płaszczka, której właściwa wysokość kończy się niewiele powyżej linii opon. W
porównaniu do konceptu z Essen 2000 zmieniono niewiele: w środkowym pasie
zwieńczonym dwiema końcówkami wydechu wytłoczono potężny wlot powietrza,
zmieniono spojrzenie na przedzie i uwypuklono "kąciki ust". Tak właśnie według
Veritasa wygląda współczesna interpretacja bolidu Formuły 1 z lat
pięćdziesiątych. Czy ktoś ma coś przeciwko?
Według starych planów RS III napędzany miał być silnikami V12 o mocach z zakresu
408-680 koni mechanicznych. Seryjna wersja stawia na sprawdzone V8 i V10 prosto
od BMW. Mniejszy silnik współpracujący z ręczną przekładnią rozwija moc 480 KM,
która pozwala na rozpędzenie się do setki w czasie poniżej czterech sekund i
prędkość maksymalną prawie 330 km/h.
Nadwozie roadstera zbudowano z włókien węglowych i Kevlaru i nałożono na rurową
ramę. Zawieszenie pojazdu wspomagają komponenty firmy Öhlins, układ hamulcowy
przyszedł od TRW (z przodu 38-centymetrowe tarcze i 6-tłoczkowe zaciski, z tyłu
35,5 cm i po 4 tłoczki), kubełkowy fotel obity Nappą (gatunek skóry) produkcji
MF opracował König a opony dostarczył Dunlop. Samochód nie posiada żadnych
elektronicznych pomocników. Nie ma systemu antypoślizgowego, kontroli trakcji
czy wspomagania hamowania. Nie bez powodu Veritas ostrzega, że ich samochód jest
tylko "dla kierowców, którzy naprawdę potrafią prowadzić".
Złożona z siedmiu osób niemiecka manufaktura zamierza produkować 50 sztuk RS III
rocznie (co roku planowany jest face-liffting), które będą jedynie początkiem
wielkiego odrodzenia. Już w 2009 roku pojawić ma się RS III Coupe oraz
limitowany do 30 sztuk Veritas GT. W przyszłym roku RS III ma wystartować w
całodobowym maratonie na Nurburgringu, w roku 2010 Veritas chce pojawić się w
24-godzinnych wyścigach w Spa, Silverstone, Valencii, Bahrajnie i ponownie
Nurburgringu. Na rok 2011 zapowiedziano wejście ze wsparciem od Lambrorghini do
serii FIA GT a na 2012 roku start w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w klasie
prototypów. Będzie się działo!
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8
Położenie - przód
Pojemność - 4999 cm³
Moc - 480 KM
Moment obrotowy - brak danych
Napęd - tył
Skrzynia biegów - manual
WYMIARY
Masa - 1080 kg
Długość - 4990 mm
Szerokość - 1974 mm
Wysokość - 974 mm
Rozstaw osi - 2840 mm
Opony przód - 285/30 ZR 20
Opony tył - 335/25 ZR 20
OSIĄGI
0-100 km/h - 3.6 s
Prędkość maksymalna - 329 km/h
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 22.05.2008