Volkswagen Scirocco (3 G.) `2008 - Спортивный автомобиль (Германия) 2008 | |
|
W 1974 roku na rynku pojawił się Volkswagen Scirocco, czyli małe coupe
przeznaczone głównie dla młodych, aktywnych ludzi. Niezwykle atrakcyjne jak na
owe czasy nadwozie zaprojektował Giugiaro, mechanika pochodziła od Golfa. Ładne
kształty, niezłe osiągi i stosunkowo niewielkie koszty uczyniły z tego modelu
prawdziwy hit. W 1985 roku zaprezentowano drugą, równie udaną ewolucję, która
kontynuowała sukces poprzednika. W 1992 oficjalnie zakończono produkcję tego,
śmiało można powiedzieć kultowego modelu. Przez 18 lat sprzedano niemal 800
tysięcy egzemplarzy Scirocco.
W 1988 roku na rynek weszło droższe, większe i mocniejsze coupe pod nazwą
Corrado. Niestety ten pojazd nie odniósł sukcesu, do 1995 roku sprzedano niecałe
100 tysięcy sztuk. I tak skończyła się przygoda VW ze zgrabnymi coupe dla
młodych, na rynku pozostał tylko Golf GTI, który wraz z kolejnymi generacjami
tył i zwalniał. Dopiero zaprezentowana w 2005 roku wersja V wywindowała VW na
szczyt szybkich kompaktów, co okrzyknięto powrotem do korzeni. Na szczęście idea
małego coupe narodziła się ponownie w XXI wieku; czego efektem był
zaprezentowany w 2006 roku model Iroc, zapowiadany jako następca Scirocco.
Ten pojazd wywrócił nasze wyobrażenia o samochodach spod znaku VW. Otóż wśród do
bólu poprawnych i nudnych modeli pojawił się nagle bardzo bajerancki wóz. Może
nie jest to zbyt fachowy język, ale po prostu inaczej nie da się go określić.
Niezwykle masywne nadwozie o świeżej linii, z wieloma stylistycznymi smaczkami,
do tego wspaniałe, nowoczesne wnętrze oraz sprawdzona, niemiecka technologia to
recepta na sukces tego modelu. Iroc, był jednak tylko i wyłącznie modelem
prototypowym, który miał sprawdzić zainteresowanie przyszłych klientów. Na model
produkcyjny przyszedł czas w 2008 roku. W większości modeli produkcyjnych
odnajdziemy zaledwie ułamek polotu prototypów, w przypadku VW jest znacznie
lepiej choć nie idealnie.
Zewnętrzna bryła samochodu jest niemal identyczna jak w Iroc. Jego niezwykle
agresywna linia nawiązuje do 30-letniego Scirocco, a jednocześnie cieszy oko
nowoczesnością. Szczególnie masywnie prezentuje się tył, z bardzo szerokimi
nadkolami i małymi powierzchniami oszklonymi. Tylny zderzak swoimi rozmiarami
pretenduje do Księgi Rekordów Guinessa; bardzo kontrastuje z malutką tylną
szybką. Tylne, jajowate światła przypominają trochę starego Mitsubishi Colt. O
muskulaturze auta świadczą dodatkowo liczne przetłoczenia. Z przodu Scirocco
zdaje się uśmiechać, ale to tylko pozory; w rzeczywistości wóz szykuje się do
skoku. Szkoda trochę, że pojazd nie posiada już tak okazałego grilla ja Iroc; na
szczęście wytłoczka a'la plaster miodu pozostała. Chyba najciekawszym elementem
stylistycznym są proste i jednocześnie bardzo oryginalne, 17-calowe felgi.
Niestety w kabinie nie znajdziemy praktycznie nic, co zachwycało w koncepcyjnym
Iroc. Fantastycznie iluminowane, aluminiowe wskaźniki i pokrętła? Nie ma!
Unikalna dźwignia zmiany biegów? Nie ma! A co jest? Otóż deskę rozdzielczą i
fotele przeniesiono wprost z Golfa GTI. Z pewnością jest dobrze wykonana i
funkcjonalna, można nawet powiedzieć że z aluminiowymi wstawkami wygląda nieźle,
to jednak brakuje jej wyjątkowości. Ktoś, kto kupuje Scirocco chyba nie chciałby
czuć się w nim jak w Golfie, a niestety tak będzie. Pół biedy jak klient zamówi
jasną tapicerkę, bo z czarnymi siedzeniami kabina byłaby na maksa smutna. I tej
sytuacji nie poprawi nawet szklany, uchylany dach. Został on wykonany ze
specjalnego szkła, które wyłapuje całe promieniowanie UV a dodatkowo zatrzymuje
większość docierającego światła.
Scirocco to nadal praktyczny hatchback z czterema pełnowymiarowymi miejscami i
sporym, bo 300-litrowym bagażnikiem, którego pojemność można powiększyć do ponad
700 litrów poprzez złożenie tylnej kanapy.
Scirocco dzieli płytę podłogową z Golfem czy Audi A3, niemniej jego układ jezdny
został udoskonalony, a mówiąc konkretnie kierowca otrzymał możliwość doboru
charakterystyki jazdy. Na desce rozdzielczej znajduje się przycisk pozwalający
wybrać jeden z trzech programów: komfort, sport oraz normal. Programy wpływają
na pracę zawieszenia oraz układu kierowniczego.
Pod maskę Scirocco może trafić jeden z czterech silników. Dwa z nich pochodzą z
rodziny TSI. Są to czterocylindrowe, szesnastozaworowe silniki wyposażone
jednocześnie w turbosprężarkę i kompresor. Oba mają pojemność zaledwie 1,4 litra
a moc odpowiednio 122 i 160 koni. Spalanie w mocniejszej wersji nie powinno
przekraczać 7 litrów. Dla bardziej oszczędnych przygotowany został silnik
wysokoprężny TDI w systemie common rail o pojemności 2 litrów i mocy 140 koni.
Wszystkie wymienione wyżej silniki zapewniają przyspieszenie do setki w mniej
niż 10 sekund i prędkość maksymalną przekraczającą 200 km/h.
Najbardziej interesująca jest oczywiście czwarta, najmocniejsza wersja. Silnik
2,0 TFSI rozwija aż 200 koni. Został on wyposażony w technologię bezpośredniego
wtrysku paliwa, która zapewnia dobrą dynamikę i jednocześnie niskie zużycie
paliwa. Dodatkowo silnik jest wspomagany przez turbosprężarkę, która gwarantuje
zapas mocy w pełnym zakresie obrotów. Scirroco 2.0 TFSI katapultuje się do setki
w 7,2 sekundy i osiąga 230 km/h. Według producenta spalanie nie powinno
przekroczyć 8 litrów.
Wszystkie wersje są standardowo wyposażane w 6-biegową skrzynię automatyczną. Za
dopłata dostępna jest także rewelacyjna skrzynia DSG. Obecnie jest to bez dwóch
zdań najlepsza półautomatyczna skrzynia świata, zapewnia nieprawdopodobnie
szybką i płynną zmianę biegów. Silniki TDI oraz 2.0 TFSI mogą współpracować z
6-biegową DSG, dla 160 konnego TSI przewidziana jest odmiana siedmiobiegowa,
natomiast z najsłabszym silnikiem skrzynia DSG nie jest dostępna. Napęd we
wszystkich wersjach jest przekazywany na przednią oś. Może jednak wkrótce
doczekamy się jeszcze mocniejszej, czteronapędowej odmiany.
Nowe Scirocco ma wszelkie atrybuty, aby stać się hitem na miarę swojego
poprzednika. Jest ładny, dobry technicznie, a zbyt podobne do Golfa wnętrze
można mu wybaczyć. Niestety problemem może być cena, z pewnością zaporowa dla
większości młodych, którzy chcieliby posiąść ten samochód.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - R4 + turbo
Położenie - przód
Pojemność - 1984 cm³
Moc - 200 KM
Moment obrotowy - 207 Nm
Napęd - przód
Skrzynia biegów - auto / 6
WYMIARY
Masa - brak danych
Długość - 4260 mm
Szerokość - 1810 mm
Wysokość - 1410 mm
OSIĄGI
0-100 km/h - 7.2 s
Prędkość maksymalna - 230 km/h
AutoGEN.pl - Piotr Talik - 19.03.2008