Bentley Continental GTZ (1 G.) `2008 - Представительское купе (Великобритания) 2003 | |
|
Studio stylistyczne firmowane nazwiskiem Ugo Zagato powstałe jeszcze w 1919
roku w porównaniu do słynnych sąsiadów jak Italdesign-Giugiaro, Pinifarina czy
Bertone cieszy się momentami raczej umiarkowanym uznaniem. Przyczyn takiego
stanu rzeczy nie należy szukać w ilości zaprojektowanych aut, których mnogość
jest adekwatna do wieku firmy, ale w ich niejednokrotnie kontrowersyjnych
kształtach. Do grona pojazdów Zagato, na temat których wyglądu toczyć będzie się
zacięty spór zapewne dołączy także pokazany w Genewie w marcu 2008 roku Bentley
Continental GTZ.
Włosi z nazwaniem swojego nowego dzieła (nad którym trwanie prac potwierdzono na
początku grudnia '07) nie mieli większych problemów. Do członu GT, który
Brytyjczyk miał już w paszporcie dodali po prostu Z jak Zagato. Podobny patent
zastosowano w przypadku ujawnionego w kwietniu 2006 roku Ferrari 575 GTZ (na
bazie 575M Maranello), zaprojektowanego i zbudowanego na specjalne zamówienie
pewnego Japończyka (GTZ pojawiło się także w niektórych projektach Zagato z
połowy XX wieku).
Na nazwie podobieństwa między Ferrari i Bentley'em od Zagato się nie kończą.
Tyły obu coupe do dwie części tego samego, obłego opowiadania (dopełnianego
jeszcze przez Maserati GS oraz Diatto Ottovu z 2007 roku), w którym główne role
grają jajowate kształty. Identycznie jest z podwójnie wybrzuszonym, malowanym na
srebrno dachem. Pozostałą część nadwozia Betley'a pokryto z kolei zielonym
lakierem w jednym ze słynnych odcieni BRG (British Racing Green), w których od
dziesiątek lat na torach całego świata pojawiają się wyścigowe pojazdy z
Wielkiej Brytanii. Na przedzie Continental został potraktowany nieco delikatniej
- zmieniono pas zderzaka z wlotem powietrza, pobawiono się z ustawieniem świateł
a także dwukrotnie powiększono grill. Opony założono na zupełnie nowe,
10-ramienne felgi. Auto nie utraciło nic ze swojego majestatu, ale czy jest
teraz piękniejsze?
GTZ bazuje na Continentalu GT Speed, najszybszym modelu z uskrzydlonym B na
masce jaki się dotychczas ukazał. Auto to bez większego problemu rozpędza się do
prawie 330 km/h. Zagato zmieniło w nim jedynie nadwozie (budowane ręcznie),
pozostawiając wszelkie kwestie technicznie nietkniętymi. Pod maską tak samo jak
w GT Speed pracuje 6-litrowa jednostka W12 z dwiema turbosprężarkami KKK
rozwijająca moc aż 600 KM, która przenoszona jest na wszystkie cztery koła.
W przeszłości Zagato maczało już palce przy specjalnych edycjach brytyjskich aut,
wśród którym najznakomitszymi przykładami są modele Aston Martina - DB4 Zagato
(1960), V8 Zagato (1986) i DB7 Zagato (2002). Na liście tej znajdują się także
Ace, Bristol, Jaguar, MG z Roverem oraz Rolls-Royce. Bentley to już ósme trofeum
Zagato w tej kategorii.
Continental GTZ najprawdopodobniej zostanie wypuszczony w ekskluzywnej serii
limitowanych egzemplarzy.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - W12
Położenie - przód (wzdłużnie)
Pojemność - 5998 cm³
Moc - 600 KM
Moment obrotowy - 750 Nm
Napęd - 4 koła
Skrzynia biegów - auto / 6
WYMIARY
Masa - brak danych
Długość - brak danych
Szerokość - brak danych
Wysokość - brak danych
Rozstaw osi - 2746 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1623 mm/1608 mm
Zbiornik paliwa - 90 l
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - brak danych
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 06.03.2008