Abarth 500 (312) `2008 - Хетчбек (Италия) | |
|
Abarth 500 1.4 16V T-Jet 135 ch (з 07.2008 по 06.2012) |
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 29.02.2008
W roku 1957 we Włoszech pojawił się mały,
miejski samochodzik marki Fiat o oznaczeniu 500, który w przeciągu blisko 20 lat
produkcji podbił nie tylko swój ojczysty kraj, ale także sporą część Europy.
Autko nie mierzące nawet trzech metrów długości i o masie nie przekraczającej
pół tony napędzane było równie niewielkimi silnikami, których pojemność
oscylowała w okolicach pół litra.
21-wieczne wcielenie sympatycznego malucha podbiło serca Europejczyków zanim
jeszcze się pojawiło (a zamówienia posypały się lawinowo). Premiera nowego Fiata
500 miała miejsce dokładnie w 50 urodziny starego: 4 lipca 2007 roku Nuova 500
zaprezentowano z wielką pompą w niespotykanej dotychczas skali w Turynie, gdzie
premierę celebrowało około 100 tysięcy osób (sam koncept, Trepiuno, od którego
auto niewiele się różniło pokazano jeszcze w 2004 roku). Auto jednocześnie
wystawiono na placach 30 włoskich miast. Wkrótce 58 dziennikarzy ze starego
kontynentu wybrało nową "pięćsetkę" Europejskim Samochodem Roku 2008. Polacy
mają tu dodatkowy powód do zadowolenia - nowa 500 produkowana jest w Tychach (powtórzyła
się historia z 2004 roku, kiedy tytuł zdobył Fiat Panda).
W ofercie silnikowej pojawiły się na początku dwie benzynówki (1,2 oraz 1,4
litra i moc 69 oraz stu KM) oraz jednostka wysokoprężna (1,3 litra i 75 KM).
Jeszcze przed ucichnięciem echa po hucznej premierze wyszły plany i plotki
odnośnie kolejnych wariacji silnikowych i nadwoziowych. W obu kategoriach
znalazł się anonsowany już wiosną 2006 roku sportowy Abarth 500, którego
premierę początkowo zapowiadano na salon w Tokio w listopadzie 2007 roku, ale
ostatecznie przesunięto na marcową Genewę 2008. Prezentacja pierwszych,
oficjalnych informacji miała miejsce już 19 lutego.
Abarth, powstały w 1949 roku w Turynie i całkowicie wykupiony 22 lata potem
przez Fiata majstrował także przy pierwszym "cinquecento" (po włosku "pięćset"),
czego efektem był wyczynowy Abarth 695 SS. Firma, która od początków zajmowała
się wyścigami i rajdami (a potem i tuningiem) spełnia pod skrzydłami Fiata w
zasadzie identyczną rolę.
Sportowy body kit (jest nawet dyfuzor!) przenosi nową pięćsetkę w zupełnie inny
świat, nadając jej jeszcze więcej charakteru i całe tony "tego czegoś". Wchodząc
w szczegóły wyróżnić należy także nowe zderzaki z odpowiednio dużymi wlotami
powietrza, dwie rury wydechowe, daszek nad tylną szybą, fantazyjne felgi (utrzymane
w podobnym stylu co te z Grande Punto Abartha) oraz bojowe ubarwienie: czerwone
pasy po bokach, czerwone lusterka oraz wszędobylskie symbole Abartha - wizerunki
skorpiona. Od razu widać, że ta "pięćsetka" do najgrzeczniejszych nie należy.
Podstawowa wersja wyposażona będzie w 16-zaworowy, benzynowy silnik o pojemności
1,4 litra i mocy 135 KM wyciskanej dzięki turbodoładowaniu. W trybie "Normal"
dostępne będzie 180 Nm momentu obrotowego a w trybie "Sport" jego pełna wartość
- 206 Nm. O odpowiednie przekazanie momentu na koła będzie dbał system TTC (Torque
Transfer Control), dzięki któremu środowiskiem naturalnym 500 mają być przede
wszystkim wszelkiego typu zakręty połykane z łatwością i pełną kontrolą.
500 firmowana marką odrodzonego Abartha wejdzie do sprzedaży w ramach ciągle
rozrastającej się sieci dealerów firmy w lipcu. Będzie to już trzeci model
koncernu w jego współczesnej historii (po sportowym Grande Punto i wyścigowym
Grande Punto S2000, które w sezonie 2007 pokazało się z jak najlepszej strony),
która wyrzuca turyński zakład ponownie na głębokie i szerokie wody. Po cichu już
mówi się o jeszcze mocniejszej "pięćsetce", 500 SS, a szczegóły podstawowej
wersji zostaną ujawnione przy okazji premiery.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - R4 (turbo)
Położenie - przód
Pojemność - 1368 cm³
Moc - 135 KM
Moment obrotowy - 206 Nm
Napęd - tył
WYMIARY
Masa - brak danych
Długość - brak danych
Szerokość - brak danych
Wysokość - brak danych
Rozstaw osi - 2300 mm
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - brak danych