Alfa Romeo 8C Spider (PrimA Generazione) `2008 - Ðîäñòåð (Èòàëèÿ) 2007 | |
|
ÒÅÑÒ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 22.04.2008
Alfy Romeo równie pięknej i emocjonującej co
8C Competizione nie było już dawno. Jednocześnie jest to najszybszy i
najmocniejszy seryjnie produkowany samochód włoskiej marki w jej dotychczasowej
historii. Coupe w formie koncepcyjnej pokazano jeszcze w 2003 roku, ale dopiero
trzy lata później auto było gotowe do produkcji (bardzo limitowanej - powstanie
tylko 500 egzemplarzy). W tym czasie na konkursach piękności (od Pabble Beach w
2005 roku począwszy) całą konkurencję wykaszał już koncept otwartej wersji 8C.
Gotowy do wyjechania na ulice Spider zadebiutował w marcu 2008 roku na salonie
samochodowym w Genewie.
Spider dziedziczy po coupe całe piękno leżące w urzekających proporcjach i
krągłościach, wśród których nie brakuje znaków rozpoznawczych Alfy. Na ich czele
znajdziemy oczywiście trójkątny grill uwieńczający potężny garb przedniej maski,
który w porównaniu do konceptu znacznie urósł. Przeprojektowano także cały
przedni pas z wlotami powietrza i spoilerem. Zamaszysty, ścięty tył pozostał bez
większych zmian, zmodyfikowano właściwie tylko pas z czterema końcówkami wydechu
i dyfuzor. Zachowano bajeczne, 20-calowe felgi, które pojawiły się oryginalnie w
prototypowej 8C Spider zanim jeszcze produkcyjne coupe ujrzało światło dzienne.
Nowe auto zaprojektowane w Centro Stile Alfa Romeo może w kategoriach urody
śmiało stawać obok takich modeli jak Giulietta Spider z lat pięćdziesiątych czy
Duetto, który to zasłynął w 1967 roku rolą w filmie "Absolwent" ("The Graduate")
tuż obok Dustina Hoffmana.
Do auta dołączany jest składany i rozkładany elektrycznie dach dostępny w
różnych kolorach, którego zewnętrzna warstwa ma być odporna na wszelkiego
rodzaju opady, a zewnętrzna zapewniać przede wszystkim odpowiednią
dźwiękoszczelność. W środku będziemy mieć okazję zasiadać w karbonowych,
sportowych fotelach dopasowanych do naszych wymiarów (zakładając, że będziemy
właścicielem) w otoczeniu skóry i akcentów z włókien węglowych. W ramach
programu personalizacji Alfa Unica kolorystykę wnętrza, krój i rodzaj materiałów
oraz szycia można dobrać według własnych upodobań. Podobnie z felgami czy
zaciskami hamulców, których ceramiczno-karbonowe tarcze mają 380 mm średnicy na
przedzie i 360 z tyłu (coupe ma odpowiednio 20 i 30 mm mniej).
Otwarte nadwozie oparte na stalowej ramie wykonano z połączenia włókien
węglowych i stopów stali, które przy niskiej masie zapewniają jeszcze lepszą niż
poprzednio sztywność i wytrzymałość.
8C hołduje tradycyjnemu schematowi, w którym silnik umieszczony z przodu napędza
tylne koła. Po drodze znajdziemy sekwencyjną skrzynię biegów sterowaną łopatkami
oraz samoblokujący mechanizm różnicowy (oba układy dla lepszego rozkładu masy
ulokowano przy napędzanej osi). Czas, jaki minął od wprowadzenia na rynek 8C
Competizione spożytkowano na kosmetyczne zmiany zawieszenia, jeszcze lepsze
skalibrowanie systemu kontroli trakcji VDC oraz poprawienie nawet najmniejszych
elementów nadwozia pod względem aerodynamicznym.
Pod maską znajdziemy identyczne V8, co w coupe, którego 450 mechanicznych
rumaków może pochwalić się rodowodem z korzeniami sięgającymi Maranello.
Jednostka ta radzi sobie w odkrytym 8C niemal równie dobrze, co z coupe: setkę
osiągamy w czasie tylko o 0,2 sekundy gorszym a prędkość maksymalna sięga tylko
2 km/h mniej - chyba tylko maszyna będzie w stanie na żywo wyłapać tak
nieznaczne różnice.
Produkcja Spidera, tak samo jak Competizione, ograniczona jest do tylko 500
egzemplarzy. Lista zamówień została zapewne zapełniona na długo przed zjechaniem
pierwszego egzemplarza z taśmy...
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8
Położenie - przód . wzdłużnie
Pojemność - 4691 cm³
Moc - 450 KM
Moment obrotowy - 480 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - auto / 6
WYMIARY
Masa - brak danych
Długość - 4381 mm
Szerokość - 1894 mm
Wysokość - 1341 mm
Rozstaw osi - 2645 mm
Opony przód - 245/35 R 20
Opony tył - 285/35 R 20
Zbiornik paliwa - 88 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 4.4 s
Prędkość maksymalna - 290 km/h