Maserati A8 GCS Berlinetta Concept `2008 - ÑïîðòÊóïå (Èòàëèÿ) 2008 | |
|
ÒÅÑÒ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 02.05.2008
Termin "Superleggera" zapewne większości
kojarzy się przede wszystkim z odchudzonym Lamborghini Gallardo. W okresie
międzywojennym właśnie taką nazwę taką nosiła autorska technologia studia
nadwoziowego Touring Superleggera, która polegała (w skrócie) na osadzaniu
cienkich, aluminiowych paneli na specjalnie skonstruowanej ramie nośnej
powstałej z rur o niewielkiej średnicy. Patent ten gwarantował świetną
wytrzymałość i sztywność. Rozwiązanie takie zdobyło rozgłos i uznanie między
innymi dzięki Alfie Romeo 8C 2900 i BMW 328, które są tylko niewielką częścią
najbardziej znanych dokonań mediolańskiej firmy. Jej historia rozpoczęła się w
1926 roku. Po II Wojnie Światowej patent na technologię Superleggera został
sprzedany innym koncernom, a do lat pięćdziesiątych włącznie Carrozzeria Touring
zaangażowana była w budowę takich aut jak Alfa Romeo 1900 Super Sprint, Alfa
Romeo 2600, Aston Martin DB4, Lancia Flaminia GT, Lamborghini 350, Lamborghini
400 GT oraz Maserati 3500 GT. W ciągu lat sześćdziesiątych pracownicy zakładu
rozeszli się do innych, lepiej prosperujących firm a Carrozzeria Touring
dokonała pierwszej części swego żywota.
Druga rozpoczęła się w 2006 roku, kiedy to prawa do Touring Superleggery
wykupiła holenderska grupa Zeta Europe BV, która dwa lata wcześniej nabyła także
inną mediolańską firmę, producenta felg Borrani (w latach 1946-1966 wszystkie
modele Ferrari zaopatrywano fabrycznie w felgi tej marki). Oficjalny powrót
studia Touring miał miejsce w ostatni weekend kwietnia 2008 roku na konkursie
piękności we włoskim Villa d'Este. Zaprezentowano tam dwa koncepcyjne modele
oparte na autach Maserati: kombi Quattroporte Ballagio Fastback oraz coupe A8
GCS Berlinetta Touring.
Twórca coupe, młody designer z Belgii (niejaki Louis de Fabribeckers) za cel
postawił sobie współczesną interpretację modelu Maserati A6 GCS Berlinetta z
1954 roku zaprojektowanego przez Pininfarinę i zbudowanego tylko w czterech
egzemplarzach. A6 GCS historią pachnie już z daleka. Po przodku dziedziczy
piękny profil z wysuniętą do tyłu kabiną pasażerską i krótkim, okrągłym tyłem (z
współczesnym dyfuzorem i współczesnymi, czterema końcówkami wydechu) oraz
klasyczny, nisko zawieszony i wysunięty na sam przód grill z upakowanymi po
bokach reflektorami, których lustrzane półkule wydają się przeniesione
bezpośrednio z pierwszych dziesięcioleci XX wieku. Do łask przywrócono również
niemal całkowicie zapomniane dziś szprychowe felgi, które opracowało oczywiście
Borrani (model Xray RX 1000). Na karoserię nie żałowano znaków firmowych Touring
Superleggery, czyli uskrzydlonych liter T, które wylądowały centralnie na tyle,
po boku przedniej maski (tak samo, jak w starych modelach zaprojektowanych przez
Touringa) oraz na kratach bocznych wylotów powietrza, które wycięto przed
drzwiami tuż nad progami podkreślonymi dodatkowo metalicznymi listwami.
Pod płaszczem w stylu retro skryto mechanikę z Maserati GranTurismo oraz
superlekką konstrukcję samonośną ze stalowych ram i rur, do której przymocowano
elementy zawieszenia, skrzynię biegów i silnik. Nadwozie wykonano z materiałów
kompozytowych. W rezultacie ponad 400-konne V8 musi sobie radzić z masą mniejszą
w porównaniu do GranTurismo aż o... prawie 600 kilogramów! W takim przedziale
można zmieścić Caterhama... razem z jego ponad 500-konnym V8! Zarówno z przodu
jak i z tyłu zainstalowano tarczowe hamulce marki Brembo (z przodu tarcze o
średnicy 33 cm, z tyłu 31 cm).
Touring Superleggera pozostawia przed A8 GCS otwartą bramę - mediolański
producent karoserii wyraża gotowość do wejścia modelu do produkcji małoseryjnej,
ale nie mówi, iż takowa będzie miała na pewno miejsce. Sytuacja zapewne wyjaśni
się wkrótce...
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8
Położenie - przód
Pojemność - 4244 cm³
Moc - 401 KM
Moment obrotowy - 452 Nm
WYMIARY
Masa - 1200 kg
Długość - 4200 mm
Szerokość - 1800 mm
Wysokość - 1210 mm
Rozstaw osi - 2500 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1525 mm/1538 mm
Opony przód - 245/40 ZR 19
Opony tył - 285/35 ZR 19
Zbiornik paliwa - 88 l
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - brak danych