Tesla Roadster (First Generation) `2008 - Ðîäñòåð (ÑØÀ) 2008 | |
|
109000 $ |
ÒÅÑÒ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 20.02.2016
W połowie lipca 2006 roku w Santa Monica w
stanie Kalifornia miał miejsce pierwszy, ekskluzywny pokaz prototypu w pełni
elektrycznego, sportowego auta stworzonego przez amerykańskie Tesla Motors. Na
pokazie modelu o nazwie Roadster obecni byli przedstawiciele takich
internetowych gigantów, jak Google, eBay i PayPal, którzy trzy lata wcześniej
bezpośrednio lub pośrednio zainwestowali w ten ryzykowny projekt. Nie zabrakło
także Arnolda Schwarzeneggera, legendy kina akcji i aktualnego gubernatora stanu
Kalifornia. Jeszcze przed końcem sierpnia tego samego roku Roadster sprzedał się
w 100 egzemplarzach, mimo iż nie wyprodukowano wówczas jeszcze żadnego z nich, a
Tesla nie miała zezwoleń na jego sprzedaż. Wydanie około stu tysięcy dolarów
wiązało się oficjalnie z wstąpieniem do elitarnego klubu, w ramach którego
samochód miał być bonusem.
Tesla Motors powstało trzy lata przed premierą Roadstera z inicjatywy Martina
Eberharda i Marca Tarpenninga, którzy o elektrycznych samochodach marzyli od
dawna, ale byli hamowani przez baterie. Przełomem okazały się coraz
nowocześniejsze i pojemniejsze baterie litowo-jonowe, które od dawna
wykorzystywano choćby w laptopach. Po kilku miesiącach od rozpoczęcia
działalności do firmy jako główny inwestor i nowy prezes dołączył Elon Musk,
jeden z założycieli firmy, którą znamy dziś jako PayPal oraz twórca SpaceX,
prywatnego przedsiębiorstwa nastawionego na zrewolucjonizowanie transportu i
podróży kosmicznych, wizjoner z misją zmiany świata.
Pierwszy, jeżdżący prototyp na bazie wydłużonego Lotusa Elise, w którym za
kabiną pasażerską zamiast silnika spalinowego i zbiornika paliwa umieszczono
baterie i silniki elektryczne, gotowy był pod koniec stycznia 2005 roku. Kilka
miesięcy później powstał drugi, a w maju 2006 roku na nieustanne testy jeździł
Roadster EP1, prototyp o kształtach i osiągach najbliższych samochodowi, który
miał być oferowany publicznie.
Rewolucyjność samochodu Tesli nie polegała na samym fakcie, iż do poruszania się
nie potrzebował on ani kropli benzyny, ale przede wszystkim na tym jaką klasę i
misję sobą reprezentował. W przeciwieństwie do prób innych marek, które poległy
z kretesem, Tesla nie próbowała wprowadzić swojego modelu pod strzechy zwykłych
zmotoryzowanych. Roadster miał być samochodem sportowym, dobrem luksusowym dla
ludzi myślących inaczej, budującym na rynku świadomość istnienia czegoś takiego
jak Tesla Motors, symbolem dojrzałości samochodów elektrycznych i zwiastunem
nadchodzących zmian.
W sprincie na krótkim dystansie niepozorny Tesla Roadster miał zostawić w tyle
niejedno Ferrari czy Porsche. Prawie bezszelestne przyspieszenie od zera do 60
mil na godzinę (96,6 km/h) zajmowało niespełna cztery sekundy, z którymi wśród
Porsche 911 mogła dyskutować jedynie wersja Turbo. Przyspieszenie do 100 mph
(161 km/h) pochłaniało około 11 sekund. Prędkość maksymalna sięgała niespełna
220 kilometrów na godzinę.
Auto powstawało między innymi w wyniku zawiązania partnerstwa z angielskim Lotus
Cars oraz amerykańskim AC Propulsion. Od Lotusa pobierano całe podwozia, dla
których zaprojektowano zupełnie nowe, wydłużone karoserie z powiększonymi
drzwiami i dziesiątkami innych modyfikacji, których produkcję zlecono również
Brytyjczykom. AC Propulsion, twórcy elektrycznego minicoupe TZero, współtwórcy
elektrycznego Venturi Frtish oraz roadstera Wrightspeed X1 na bazie Ariela Atoma,
przysłużyli się przede wszystkim do opracowania pakietu baterii oraz silników
elektrycznych.
Silnikiem napędzającym roadstera Tesli był trzyfazowy, elektryczny motor o mocy
185 kilowatów (prawie 252 konie mechaniczne), który rozkręcał się do 13,5
tysiąca obrotów na minutę i oferował maksymalną wartość momentu obrotowego już
od samego startu. Jednostka czerpała energię elektryczną z zestawu kilku tysięcy
komórek baterii litowo-jonowych, które miały wystarczyć na 100 tysięcy mil (161
tysięcy kilometrów), po których ich wydajność znacząco spadała. Baterie ważyły
łącznie 450 kilogramów, a ich naładowanie od zera miało zajmować dzięki
dedykowanym złączom trzy i pół godziny. Napęd miał być przenoszony na tylną oś
poprzez 2-stopniową, ręczną skrzynię z tak zwanym biegiem końcowym. Naładowane
do pełna baterie miały pozwalać na przejechanie nawet 400 kilometrów. Gdyby
Roadster był napędzany benzyną jego użytkowanie odpowiadałoby poruszaniu się
autem spalającym średnio... 1,74 litra na 100 km.
W standardzie przewidziano instalację między innymi podgrzewanych foteli, obitej
skórą kierownicy, systemu audio marki Blaupunkt, systemu kontroli trakcji,
klimatyzacji, monitoringu ciśnienia powietrza w oponach, nawigacji satelitarnej
oraz zabezpieczenia auta kodem PIN potrzebnym do jego uruchomienia. Karoseria
Roadstera została wyprodukowana niemal w całości z włókien węglowych.
Pierwsze sztuki Roadstera, którego cenę ustalono na poziomie nie przekraczającym
początkowo stu tysięcy dolarów miały trafić do właścicieli w pierwszej połowie
2007 roku (do marca firma zebrała około 350 potwierdzonych depozytami zamówień).
Tak się jednak nie stało. Problemy ze skrzynią biegów, przegrzewającymi się
bateriami, jakością materiałów i drobniejsze usterki wydłużyły prace nad
samochodem o kolejnych kilkanaście miesięcy i doprowadziły Teslę oraz Muska na
skraj bankructwa.
Pierwszy, seryjny egzemplarz Roadstera na podwoziu numer 001 został oddany w
ręce Elona Muska w lutym 2008 roku. Na całym świecie rozpoczęła się budowa
innowacyjnej sieci szybkiego ładowania baterii, do której dostęp dla klientów
Tesla Motors był wliczony - z pewnymi ograniczeniami - w cenę samochodu (do
Polski sieć dotarła dopiero w 2016 roku). Produkcję stale aktualizowanego auta
zakończono w roku 2012 po rozprowadzeniu prawie 2,5 tysiąca egzemplarzy na całym
świecie i premierze czterodrzwiowej limuzyny Model S z miejscem nawet dla
siedmiu osób, która miała być o połowę tańsza.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik elektryczny - 3-fazowy
Położenie - tył
Moc - 252 KM
Moment obrotowy - 285 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - manual / 2
WYMIARY
Masa - 1220 kg
Długość - 3946 mm
Szerokość - 1873 mm
Wysokość - 1127 mm
Rozstaw osi - 2352 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1464 mm/1499 mm
Opony przód - 175/55 R 16
Opony tył - 225/45 R 17
Zbiornik paliwa - 0 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 4 s
Prędkość maksymalna - 217 km/h