Audi TT RS Coupe (8J) `2009 -
Спортивный автомобиль (Германия) 2006 |
|
|
55800 € |
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Piotr Talik - 16.05.2009
Do Audi TT przylgnęła etykieta modnego gadżetu,
lanserskiej zabawki kupowanej przez kogoś chcącego się pokazać, kogoś mającego w
"głębokim poważaniu" sportowe osiągi i wszystkich dookoła. W przypadku pierwszej
generacji rzeczywiście tak mogło być, tam najmocniejsza ofertę silnikową
stanowiło ciężkie V6, z porządnym kopem, ale przy okazji psujące niezłe
własności jezdne. Od 1998 roku, czyli od prezentacji pierwszej generacji wiele
się zmieniło. Polska weszła do Unii, USA wyzwoliło szyby naftowe w Iraku, a
Niemcy pomściły Grunwald, jednak przede wszystkim zadebiutowała druga ewolucja
TT, z szerokim wachlarzem odmian, w którym wreszcie znalazły się egzemplarze
aspirujące do tytułu auta sportowego. W 2008 roku, dwa lata po premierze wersji
podstawowej zadebiutował ostrzejszy model TT S, w którym Audi zawarło nową
filozofię. Zamiast pakować ciężkie V6 pod maskę małego i lekkiego auta
zdecydowano się zastosować czterocylindrowe, doładowane TFSI o pojemności 2
litrów i mocy aż 272 koni. To w połączeniu z napędem na wszystkie koła i
niewielką masą własną dało przyspieszenie do setki w niewiele ponad 5 sekund.
Dobrze, ale może być lepiej.
W 2009 roku podczas salonu samochodowego w Genewie swoją prezentacje miała
topowa wersja oznaczona jako RS. Co zatem Niemcy upchnęli pod maską tego
niewielkiego auta, że jest szybsze od TTS? V6? Nie, nic z tych rzeczy.
Inżynierowie z Ingolstad odkurzyli ideę pięciocylindrowego, rzędowego silnika,
który pracował między innymi pod maską legendarnego Audi Quattro. 30 lat później
tego typu jednostka została zaprojektowana od nowa, specjalnie dla TT RS. Każdy
z pięciu, ustawionych w rzędzie cylindrów ma pojemność pól litra, co łącznie
daje 2,5 litra. Silnik wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa oraz pojedynczą
turbosprężarkę, co w efekcie daje niesamowite 340 koni, prawie 140 z jednego
litra! Równie imponujący jest moment obrotowy 450 Nm dostępny od 1600 do 5000
obrotów. Nowy silnik jest nie tylko mocarny, ale również lekki. Zastosowanie
stopów aluminium do budowy bloku i głowic pozwoliło na zmniejszenie masy
kompletnej jednostki do około 180 kg. Pięciocylindrowiec współpracuje z
sześciobiegową skrzynią manualną.
Żadne sportowe Audi nie może obyć się bez legendarnego napędu Quattro, nie
inaczej jest w przypadku TT RS. Ze względu na poprzeczne usytuowanie silnika, w
głównym mechanizmie różnicowym zamontowano wielotarczowe sprzęgło Haldex,
zamiast zazwyczaj spotykanego TorSena.
Kolejną techniczną rewelacją w tym modelu jest konstrukcja nośna ramy nośnej,
Audi Space Frame (ASF). Strukturę nośną stanowi pojedyncza aluminiowa,
przestrzenna rama, do której przymocowane są wszystkie elementy mechaniczne, jak
również poszycie nadwozia. Ze stali zbudowano jedynie tylną część nadwozia, co
poprawiło rozkład mas. ASF zapewnia wysoką sztywność nadwozia, gwarantującą
pewne prowadzenie i wysoki poziom bezpieczeństwa biernego. Kolejną zaletą ASF
jest niewielka masa własna, zatem nic dziwnego, że taka konstrukcja jest
stosowana w Audi R8, TT czy Lamborghini Gallardo. TT RS w wersji coupe waży
zaledwie 1450 kilogramów, każdy koń ciągnie zaledwie 4,26 kg. Trudno się dziwić,
że pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu już po 4,6 sekundy, co stawia
ten samochód w jednym rzędzie z supersportowym modelem R8. Prędkość maksymalna
została tradycyjnie ograniczona do 250 km/h, jednak za odpowiednią opłatą
ogranicznik może zostać usunięty, wtedy samochód rozpędza się do 280 km/h.
Opcjonalnym wyposażeniem w RS jest system Magnetic Ride, umożliwiający
błyskawiczną zmianę charakterystyki zawieszenia. Jak to działa? Otóż w
amortyzatorach znajduje się substancja zmieniająca swoje fizyczne właściwości
pod wpływem pola magnetycznego. Drugim kluczowym elementem tego systemu są
elektromagnesy zamontowane w tłoku amortyzatora. Pod wpływem wytworzonego przez
nie pola magnetycznego, wspomniana wcześniej substancja twardnieje, utwardzając
całe zawieszenie. Proste i genialne rozwiązanie. Zmiana charakterystyki trwa
zaledwie jedną tysięczną sekundy. Rola kierowcy została ograniczona do wybrania
jednego z dwóch trybów pracy: normal lub sport. Dodatkowo wielowahaczowe
zawieszenie TT RS zostało obniżone o 10 mm w stosunku do wersji podstawowej.
Kontrola trakcji posiada 3 tryby pracy: normal, sport, w którym elektroniczna
niańka reaguje dużo później, a także tryb całkowitego wyłączenia, dla tych
którzy chcą poszaleć.
Również hamulce zostały przystosowane do ostrej jazdy, z przodu pojawiły się
stalowe tarcze o średnicy aż 370 mm, z tyłu 310 mm. Przednie tarcze są o 5 mm
większe od tych z... Lamborghini Gallardo! Ze względu na ogromne tarcze TT jest
standardowo wyposażana w 18-calowe felgi z oponami o szerokości 245. Opcjonalnie
dostępne są również dziewiętnastki, a nawet dwudziestki. Wielkie felgi to nie
jedyny wyróżnik wersji RS. Każdy fan sportowych samochodów z pewnością zauważy
agresywne wloty powietrza, dwie owalne końcówki wydechu i przede wszystkim
zamontowany na stałe tylny spojler.
Pomimo licznych operacji odchudzających samochód, Audi nie zrezygnowało z
tylnego rzędu siedzeń; TT RS to nadal samochód typu 2+2, ze sporym niemal
300-litrowym bagażnikiem, który dodatkowo można powiększyć poprzez złożenie
tylnych siedzeń. Wewnątrz o sportowym charakterze świadczą dyskretne znaczki na
zegarach oraz aluminiowe wstawki. Reszta, jak to w Audi, znakomicie wykonana ale
nieco nudna.
TT RS występuje w naturze zarówno jako Coupe, jak i Roadster, z miękkim,
elektrycznie składanym dachem. Otwarta wersja z oczywistych względów mieści
tylko dwie osoby, jest także o 60 kg cięższa od coupe, a co za tym idzie
wolniejsza o 0,1 w sprincie do setki.
Audi TT RS to prawdziwy wilk w owczej skórze, jest bowiem przeszło dwukrotnie
mocniejsza od podstawowej TT 1,8 TFSI. To pokazuje jakie możliwości można
zawrzeć w stosunkowo niepozornym nadwoziu, stosując przy tym najnowsza
technologię. Jak na razie ten model nie jest oferowany na polskim rynku.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - R5 (Turbo)
Położenie - przód
Pojemność - 2480 cm³
Moc - 340 KM
Moment obrotowy - 450 Nm
Napęd - 4 koła
Skrzynia biegów - manual / 6
WYMIARY
Masa - 1450 kg
Długość - 4198 mm
Szerokość - 1842 mm
Wysokość - 1342 mm
Rozstaw osi - 2468 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1555 mm/1546 mm
Opony przód - 245/40 R 18
Opony tył - 245/40 R 18
Zbiornik paliwa - 60 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 4.6 s
Prędkość maksymalna - 250 km/h
Średnie spalanie - 9.2 l/100km